قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / آیت‌الله سیستانی حدیث «باهتوهم» را مخالف روح قرآن می‌داند
آیت‌الله سیستانی حدیث «باهتوهم» را مخالف روح قرآن می‌دانند

استاد سید منیر خباز:

آیت‌الله سیستانی حدیث «باهتوهم» را مخالف روح قرآن می‌داند

چه کسی اجازه می‌دهد چون او بدعت گذار است به او دروغ ببندی؟ وظیفه‌ات این است که در تعامل با مردم عادل باشی. وظیفه‌ات این است که در تعامل با مردم صادق باشی، حتی اگر دیگران در نظر با تو اختلاف داشته باشند.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سید منیر خباز استاد حوزه علمیه قم و از شاگردان مطرح آیت‌الله سیدعلی سیستانی مرجع تقلید شیعیان، در سخنانی به تشریح حدیث معروف به «باهتوهم» و نظر آیت‌الله سیستانی درباره‌ی آن پرداخته است. متن سخنان وی بدین شرح است:

روایتی هست که برخی برادران جوان ما نقل می‌‌کنند، و من می‌‌خواهم آن را تبیین کنم، و آن روایت این است: روایت داود بن سرحان از أبی عبدالله (علیه السلام) از رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): «إذا رَأَیتُم أهلَ الرَّیبِ وَ البِدَعِ مِن بَعدی، فَأَظهِرُوا البَراءَهَ مِنهُم وَ أَکثِروا مِن سَبِّهِم وَ القَولِ فیهِم وَ الوَقیعَهِ وَ باهِتوهُم کی لایطمَعوا فِی الفَسادِ فِی الإِسلامِ» [پس از من، هر گاه شکاکان و بدعتگذاران را دیدید، از آنان بیزاری نشان دهید و بسیار به آنان ناسزا گویید و درباره‌شان بدگویی و افشاگری کنید و آنان را مبهوت [و محکوم] سازید تا به تباه کردن اسلام، طمع نکنند.]

یعنی اگر کسی را دیدید که بدعت‌گذار است، خلاص، ناسزا و بدگویی را در حقش زیاد کنید، و این حدیث می‌‌گوید «و باهتوهم». بعضی جوان‌ها را می‌بینید، متاسفانه، بعضی جوان‌های ما، هر کسی که در یک نظر با آنها اختلاف دارد چه می‌‌شود؟ می‌‌شود اهل بدعت، یاالله او را سب و لعن کنید، یاالله به او تهمت و دروغ ببندید، چرا؟ چون نظرش فرق می‌‌کند. [توجه ندارند که] این انسان مومن است، موالی [اسلام] است، مثل شما. [می گویند:] نه! تا وقتی نظرش موافق نظر من نباشد، این شخص بدعت‌گذار است، شبهه‌افکن است، باید به او ناسزا گفت، از او بدگویی کرد، باید به او دروغ بست.

و این حدیث تبدیل به چه شد؟ تبدیل به دستاویزی [شماعه] شد که هر طرفی به آن متمسک می‌شود و طرف دیگر را بدعت‌گذار خطاب می‌کند و جواز بهتان به او را صادر می‌کند.

اما سید الاستاد، سید السیستانی (دام ظله) می‌گوید این حدیث مخالف روح قرآن است. چگونه مخالف روح کتاب خداست؟ زیرا قرآن کریم می‌‌فرماید: «وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‌ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‌». لازم است که انسان با همه صادق باشد، نه اینکه بگوید این بدعت‌گذار است پس به او دروغ ببند. چه کسی اجازه می‌دهد چون او بدعت گذار است به او دروغ ببندی؟ وظیفه‌ات این است که در تعامل با مردم عادل باشی. وظیفه‌ات این است که در تعامل با مردم صادق باشی، حتی اگر دیگران در نظر با تو اختلاف داشته باشند. بنابراین این روایت مخالف روح قرآن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics