قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اجرای طرح «میز مطالعات فقه جواهری» در حوزه علمیه خراسان
لزوم تخصص‌گرایی، تجزّی در اجتهاد و ایجاد رشته‌های تخصصی در حوزه علمیه/ علی‌اکبر نوایی

حجت‌الاسلام نوایی خبر داد:

اجرای طرح «میز مطالعات فقه جواهری» در حوزه علمیه خراسان

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، با تاکید بر لزوم شناخت نحوه و سبک آموزش حوزوی گفت: در این راستا به زودی طرح «میز مطالعات فقه جواهری» در حوزه علمیه خراسان اجرایی می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر نوایی، مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، درباره طرح میز مطالعات فقه جواهری به خبرگزاری حوزه گفت: مرکز نخبگان و استعدادهای برتر در راستای کارهای مربوطه طرح‌های فراوانی در حال اجرا و در دست اقدام دارد که یکی از این طرح‌ها میز مطالعات فقه جواهری است.

وی با تاکید بر اینکه فقه جواهری، فقهی کامل، جامع و با یک اجتهاد روزآمد، وسیع و کاربردی و مورد نیاز جامعه اسلامی و انسانی است، گفت: این شیوه علمی، سیستمی، پاسخ گو، زمان مند، سیاسی، حکومتی و اقتصادی می‌‌باشد و به اخلاق، فضیلت و حقوق جامعه انسای و هر آنچه اسلام برای انسان بیان کرده، ناظر است.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، با تاکید بر لزوم شناخت نحوه و سبک آموزش حوزوی از گذشته تا کنون و با اشاره به نظر بزرگان حوزه نسبت به این روش درسی، افزود: حضرت امام خمینی(ره) درباره شیوه تحصیل و تحقیق حوزه‌های علمیه می‌‌فرمایند: اینجانب معتقد به فقه سنتی و جواهری هستم و تخلف از آن را جایز نمی‌‌دانم.

وی با بیان اینکه در راستای اجتهاد جواهری کارهای زیادی باید انجام شود و رویکرد آن به سمت مسائل نو، سیاسی، حکومتی و نظامات برود، اظهار کرد: به منظور تحقق مطالبات و منویات امام راحل و رهبری معظم انقلاب نسبت به فقه جواهری و جهت دهی شیوه موجود به سمت تحقیقات اجتهادی، «میز مطالعات فقه جواهری» طراحی شده است.

نوایی ادامه داد: بناست تا موضوعات اساسی از کتاب مرحوم صاحب جواهر در مطالعات حلقات درسی حوزه و فضلای سطح ۴ و اساتید ایجاد شود و گروهی از طلاب مستعد به بحث و نظر اساسی بپردازند و فعالیت و کار این گروه متشکل از اساتید ناظر و اساتید راهنما و طلاب با حضور مستعدان در ۴ مرحله تبیین نظری با یک کتاب و موضوع خاص، تحقیق، ارزیابی و داوری و نوشتن و چاپ کتاب انجام شود.

اهداف طرح «میز مطالعات فقه جواهری»

وی در ادامه به اهداف این طرح که توسط مرکز نخبگان و استعدادهای برتر، معاونت آموزش و معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان عملیاتی و اجرای می‌‌شود، اشاره و خاطر نشان کرد: آشنایی با سبک و روش جواهر الکلام، درک ساختار سیستمی فقه جواهری، عملیات سازی ایده‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب در خصوص فقه جواهری، استخراج روش پاسخ گویی فقه در زمان، جهت دهی به نوع استدلال‌ها و مبانی منطبق بر فقه جواهری، تبیین فقه و معرفت دینی و ورود طلاب به عرصه‌های نوین فقه حکومتی، اقتصاد و… از اهداف برگزاری این طرح می‌‌باشد.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان درباره روش اجرای طرح میز مطالعات فقه جواهری نیز توضیح داد: پس از ثبت نام و توجیه و گروه بندی لازم، استاد راهنما و ناظر مشخص می‌‌شود و کار علمی و سپس ارزیابی مربوطه انجام می‌‌گردد تا در نتیجه فضای گفتمانی و مطالعاتی در حوزه شکل گیرد و ایده‌ها و مطالبات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب برآورده شود.

وی به دو موضوع اقتصاد و سیاست که در این طرح مدنظر می‌‌باشد اشاره و ابراز کرد: در مرحله اول این طرح، سه کتاب اقتصادی خمس، زکات و انفاق مورد بحث است؛ زیرا اولا این موضوعات توسط صاحب جواهر به خوبی بررسی شده و بُعد حکومتی دارد و از سوی دیگر، مطالب مرتبط با حاکمیت از این مباحث مستثنی نیست.

نوایی افزود: توجه به مسئله اقتصاد با نظر به تاکیدات رهبر معظم انقلاب ضروری است و باید مطالبات و ایده‌های ایشان در این عرصه، رصد و اقدام عملی و اساسی صورت گیرد؛ زیرا این مسئله یکی از عوامل عزت و اقتدار هر کشوری بوده و می‌‌بایست در مباحث فقهی ما نیز به صورتی پررنگ مورد توجه قرار گیرد.

وی عرصه مهم دیگر را سیاست عنوان و خاطرنشان کرد: حوزه علمیه باید با بینش لازم به دشمن شناسی بپردازد؛ چراکه آنان علیه دین توطئه و سمپاشی و مانع تراشی می‌‌کنند؛ به همین علت حوزه‌های علمیه می‌‌بایست جهت دهی و بینش سیاسی لازم را داشته و به دیگران نیز انتقال دهند.

نوایی ادامه داد: به همین منظور، کتاب جهاد و امر به معروف و نهی ازمنکر برای این بخش در میز مطالعات فقه جواهری مدنظر قرار گرفته و برنامه ریزی شده است.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان اینکه خروجی و ماحصل فعالیت طلاب مستعد در این میز مطالعاتی انتشار فصلنامه فقه حکومتی در قالب یک گروه علمی متشکل از منتخبان گروه‌های مطالعاتی و سپس چاپ کتاب خواهد بود، گفت: ورود به گفتمان‌های بحثی و تدریس در دروس خارج حوزه علمیه خراسان با جهت گیری فقه حکومتی و سیاسی از دیگر آثار مدنظر برای این تلاش علمی است.

وی در پایان، مجتهدپروری و تربیت عالمان زبده و آشنا به مسائل زمان و پاسخ گو را رسالت مرکز نخبگان و استعدادهای برتر و از جمله کارهای راهبردی این مرکز برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics