قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از «اقتصاد» تا «کرامت و حقوق انسان» در نهج‌‍‌‌البلاغه، اثر جدید استاد محمد حکیمی
از «اقتصاد» تا «کرامت و حقوق انسان» در نهج‌‍‌‌البلاغه، اثر جدید استاد محمد حکیمی

تازه‌های نشر؛

از «اقتصاد» تا «کرامت و حقوق انسان» در نهج‌‍‌‌البلاغه، اثر جدید استاد محمد حکیمی

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛ کتاب «کرامت و حقوق انسان در نهج‌‍‌‌البلاغه» و کتاب «اقتصاد در نهج البلاغه» به قلم استاد محمد حکیمی به بازار نشر رسید.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به تازگی کتاب «اقتصاد در نهج البلاغه» به قلم استاد محمد حکیمی را چاپ و روانه بازار نشر کرده است. «اقتصاد در نهج البلاغه» کتاب توحید و خداشناسی ناب و خالص است و از ویژگی‌های اصلی این کتاب ارزشمند دفاع از حقوق بینوایان، ستمدیدگان و تهیدستان است که با واژگانی قاطع و کوبنده و تعبیرهایی با صلابت، باز پس گیری حقوق ستمدیدگان را از زراندوزان و فرمانروایان لازم می‌‌شمرد و بر آن تاکیدهایی بی‌مانند می‌‌کند و امام علی(ع) در سراسر دوران کوتاه زمامداری خویش با قاطعیت و سرسختی بی مانندی آن را عملی می‌‌سازد.

کتاب «اقتصاد در نهج البلاغه»، به ابعاد گوناگون گردش ثروت و سیر اقتصادی جامعه از دیدگاه نهج البلاغه پرداخته به آن امید که زمامداران و مدیران اقتصادی با بهره‌گیری از آن، نابسمانی‌های زندگی آحاد مردم بکاهند و آسایشی درخور برای انسان‌ها فراهم آورند.

این کتاب در ۳۵ بخش به مباحث و موضوعاتی همچون، سیاست‌های اقتصادی، توسعه و رفاه، آبادانی و رشد اقتصادی، بهره گیری از متخصصان، اصل عدالت، قاطعیت در اجرای عدالت، مسئولیت‌های اقتصادی دولت، مالیات‌ها برای تحقق عدالت، فقر و پیامدهای آن، عوامل فردی و اجتماعی فقر، سرمایه داری ریشه آشوب‌های اجتماعی و… پرداخته است.

در این اثر ویژگی‌ها و چارچوب‌هایی برای زمامداران در پرتو تعالیم علوی تعریف شده است که از جمله آن می‌توان به زندگی همسطح با توده مردم، ایستادگی در برابر رانت خواری، ادای حقوق مردم، قاطعیت در برابر ستمکاران، جهت گیری قاطع در برابر مال اندوزان، فوریت در زدایش بی عدالتی، نزدیکی به توده مردم، برابری و همسانی، مبارزه با استثمار و… اشاره کرد.

«قاطعیت در اجرای عدالت» عنوان مبحثی است که در بخش هشتم این کتاب به آن پرداخته شده و این گونه آمده است: قاطعیت در اجرای عدالت ضرورتی حیاتی دارد و در این راه باید از هر گونه سازشکاری و مصلحت سنجی به راستی دوری کرد؛ زیرا که مصلحت سنجی فرصت‌ها را از میان می‌‌برد و عدل گرایی تنها در سخن‌ها و روی کاغذها باقی می‌‌ماند.

کرامت و حقوق انسان در نهج‌البلاغه

نهج‌ا‌لبلاغه کتاب خدا و انسان است؛ خداشناسی در این کتاب، پس ازقرآن بسیار عمیق و گسترده مورد بررسی قرار گرفته و از این حیث نظیر ندارد؛ کتاب «کرامت و حقوق در نهج البلاغه» به قلم توانای استاد محمد حکیمی پیرامون مقام، کرامت انسانی و حقوق بشر و همچنین رفتار حضرت علی(ع) در دوران زمامداری خویش نگاشته شده است.

این کتاب، بازنگری در حقوق و کرامت انسان را در نهج‌البلاغه مورد بررسی قرار داده است و از کتابی گرته‌برداری شده که زبان و گفتار حضرت علی(ع) است که در جایگاه ارزش‌های انسانی والاترین مرتبه را دارند و همچنین بالاترین ارزش‌گذاری انسانی و احترام به جایگاه بشریت دراین کتاب است.

حقوق و کرامت انسان از منظر امام علی(ع) از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و از این رو از منظر این امام همام(ع) جامعه‌ای که در آن به ارزش‌های انسانی احترام گذارده نشود، روابط در آن چون روابط حیوانات در جنگل‌هاست.

این نسخه که چکیده‌ای از رفتا‌رهای انسانی حضرت علی (ع) را بیان می‌‌کند، شامل ۱۸ بخش با مباحث و موضوعاتی همچون، انسان دوستی، سرچشمۀ کرامت شناسی، معیار ارزش در جامعه انسانی و حقوق متقابل و… است که هدف تمامی این‌ها بهبود روابط در میان افراد جامعه و احترام گذاشتن به حقوق یکدیگر است که به واقع اگر هر کس به حق دیگران و زمامداران تعهد و پایبندی نشان دهد، دیگران نیز به حقوق او متعهد خواهند بود.

در بخش پانزدهم این کتاب با عنوان «معیار در رفتار زمامداران با مردم» این گونه آمده است: حقوق و کرامت انسانی معیار اصلی رابطه مردم با زمامداران است. مردم هرکه باشند، از پایین‌ترین طبقات تا بالاترین آن‌ها و هر عقیده و مرامی داشته باشند و زمامدار نیز هرکس باشد با نمایندگی از هر نوع حاکمیتی و با هر ابراز قدرتی، باید به عنوان نخستین مسئولیت، از کرامت و حقوق انسان‌ها پاسداری کند و در هر شرایطی کیان انسان‌ها در نظر او اصل و معیار باشد.

گفتنی است، کتاب «اقتصاد در نهج البلاغه» در ۲۵۸ صفحه با شمارگان هزار نسخه و به قیمت ۱۳۵۰۰ تومان در قطع وزیری و کتاب «کرامت و حقوق انسان در نهج‌البلاغه» در ۱۲۲ صفحه با شمارگان هزار نسخه و به قیمت ۸ هزار تومان در قطع رقعی، به قلم استاد محمد حکیمی، در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics