قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / از «رد پول اعتباری از پایگاه فقه شیعه» تا «پیشنهاد «پولطلا» به عنوان الگوی تحریم گریز و تورم ناپذیر»
از «رد پول اعتباری از پایگاه فقه شیعه» تا «پیشنهاد «پولطلا» به عنوان الگوی تحریم گریز و تورم ناپذیر»

در مراسم رونمایی از دو کتاب «نظریۀ پولطلا» و «احیای پولطلا» تاکید شد؛

از «رد پول اعتباری از پایگاه فقه شیعه» تا «پیشنهاد «پولطلا» به عنوان الگوی تحریم گریز و تورم ناپذیر»

فقه شیعه پول را یک امر عقلایی می‌داند، اما همین امر عقلایی‌ می‌تواند در مواقعی باعث فساد شود. ماهیت پول اعتباری قدرت خرید است و این قدرت خرید باید جایی تعهد بشود که در امر خلق پول این تعهد وجود ندارد. از مزیت‌های پولطلا، این است که قابل خلق نیست و مبتلا به ربا و ظلم سیستمی‌ نمی‌شود، قابل تحریم نیست و تورم پذیر هم نخواهد بود.

به گزارش شبکه اجتهاد، کنفرانس خبری و مراسم رونمایی از دو کتاب «نظریۀ پولطلا» و «احیای پولطلا» در سالن اجتماعات مجمع نمایندگان استان اصفهان، به همت موسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی برگزار شد. در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی در زمینۀ احیای پول اسلامی؛ حجت‌‌الاسلام سید محمدحسین متولی امامی، مدیر موسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی؛ حجت‌الاسلام حسین میرزایی نماینده، مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و محمدحسن غلامی، مدیر پژوهشکده پولطلا مؤسسه متا به سخنرانی پرداختند که بخش‌هایی از اظهارات آنان را می‌خوانید.

حجت‌الاسلام متولی امامی: ادعای ما این است که نظام سیاسی شیعه مبتنی بر ولایت فقیه است. اهدافی که نظام فقه شیعه و ولایت فقیه دنبال‌ می‌کند، اساسا با اهدافی که نظام پولی و بانک جهانی در پی آن است، در تعارض کامل قرار دارد.

بانک نهاد تولید و خلق اعتبار است، بنابراین در ذات بانک خلق پول را پذیرفته است، خلق پول، چاپ پول بدون پشتوانه است، این باعث‌ می‌شود که بخش پولی اقتصاد از بخش واقعی اقتصاد جدا و فاصله داشته باشد.

فقه شیعه معقتد است پول یک امر عقلایی است، اما همین امر عقلایی‌ می‌تواند در مواقعی باعث فساد شود. ماهیت پول اعتباری قدرت خرید است و این قدرت خرید باید جایی تعهد بشود که در امر خلق پول این تعهد وجود ندارد.

طبق قانون موجود در کشور یک کیلو طلا ۲۴ عیار باید حدود ۱۰هزار تومان باشد، ولی قیمت الان یک کیلو طلای ۲۴ عیار، بیش از یک میلیارد و اندی است و این نشان از بدعهدی است که به پشتوانه خلق پول توسط بانک‌ها حاصل شده است. با این نظام بانکی،‌ نمی‌توان تمدن سازی کرد و به تمدن نوین اسلامی رسید.

این امر فقط اختصاص به ریال ندارد و دلار هم براین مبنا است، سرقت سیستمی اموال مردم دومین امر مرتبط با خلق پول است، یک ربای سیستمی در بانک‌ها وجود دارد که به هیچ وجه شرعی نیست.

شکاف طبقاتی، حاصل از پول اعتباری و خلق پول است. پول اعتباری امکان تمرکز پول در دست عده‌‌‌ای خاص را دارد. پول اعتباری، نظام جمهوری اسلامی ایران را وابسته به نظام مالی جهانی کرده به نحوی که تورم دلار اشتغال ایران را بهم‌ می‌ریزد.

مگر نفی سبیل از قواعد اصلی اسلام نیست و هرگونه وابستگی مسلمین از نظر اسلام مردود نیست، پس چطور‌ می‌شود در نظام سیاسی شعار استقلال بدهیم، ولی در امر نظام مالی وابستگی داشته باشیم.

در پول اعتباری امکان اجرای احکام اسلامی هم نیست، چرا که اگر مثلا سال ۹۰ من یک سکه ۹۰۰هزارتومانی قرض داده باشم، امروز با چه مقدار، فرد قرض گیرنده قرض ما را پس بدهد که قرض واقعی باشد، ربا نشود و من قرض دهنده دچار خسران و زیاد نشوم.

ارزش واقعی پول سال گذشته در امسال را‌ نمی‌توان با این پول اعتباری و کاهش ارزش پول، صحیح حساب کرد و خمس هم دچار مشکل‌ می‌شود.

راهکار همه این مسائل این است که طلا مبنای پول اعتباری شود؛ پولطلا قوی ترین پول است. برخی از علما در سالهای اخیر خلق پول را حرام دانستند واین شروع خوبی است.

از مزیت‌های پولطلا، این است که قابل خلق نیست و مبتلا به ربا و ظلم سیستمی‌ نمی‌شود، قابل تحریم نیست و تورم پذیر هم نخواهد بود.

یکی از کارهای قابل تحسینی که علما در گذشته کردند این بود که مهریه خانم‌ها را براساس طلا نوشتند و براین اساس خانم‌ها هیچگاه دچار ضرر‌ نمی‌شوند.

معتقدیم همانطور که در حوزه سیاست، اصول ما برآمده از فقه و شرع بود و توانست قدرت اسلام را اثبات کند، در نظام مالی و پولی هم ضرورتا باید به فقه شیعه برگردیم.

اکنون، در کشور مالزی یک کارگروه مبتنی بر پولطلا در دانشگاه اسلامی تشکیل شده و در یکی از ایالت‌های مالزی براساس پولطلا مبادلات صورت‌ می‌گیرد؛ در ترکیه هم محمد اشرف طرفدار پولطلا هست و مقالاتی دارد؛ در روسیه هم اعتقاد به پولطلا هست.

حجت‌الاسلام میرزایی: پول طلا ایده‌‌‌ای بر مبنای اسلام و برای تحقق اقتصاد اسلامی است که امید است در مسیر عملیاتی شدن این طرح به خوبی اقدام کنیم.

آیا وضعیت کنونی جهان را‌ می‌پسندیم یا خیر؟ در ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم و اگر این وضعیت را قبول داریم که به همین روند ادامه‌ می‌دهیم و صحبتی باقی‌ نمی‌ماند، اما اگر جهان مطلوب شما این چیزی که اکنون وجود دارد، نیست و‌ نمی‌پسندیم باید تمدن خود را به وجود آوریم و در مسیر تحقق اهداف خود حرکت کنیم.

اگر کسی گمان کند، تمدن نوین ایرانی اسلامی با تمدن لیبرال قابل جمع است، مطلب را به درستی متوجه نشده است. تمدن غرب بیش از ۹۰ درصد با تمدن ایرانی اسلامی تعارض دارد.

حرکت به سمت تمدن جدید، به معنی بازگشت به تمدن قبلی نیست، بلکه به همراه مزیت‌های موجود مواردی دیگری نیز به آن اضافه‌ می‌کند تا نظریه جدید را تبیین کند، زمانی که از تمدن سخن‌ می‌گوییم، باید در حوزه دانایی، توانایی، زیبایی و اختیار راهکارهای مناسب ارائه شود و باید بدانیم که اگر قرار است تمدن نوین داشته باشیم شاخصه آن تمدن موجود نیست.

اقتصاد موجود دنیا با نظام اشرافی گری تعبیر‌ می‌شود و فرهنگی هم در این خصوص ایجاد‌ می‌کند، موتور محرکه اقتصادی این فرهنگ ربا و نزول است که در مقابل آن فرهنگ اسلامی شاخصه‌های خاص خود را دارد.

نظریه اقتصادی غرب‌ می‌گوید هر شخصی‌ می‌تواند هر میزان ثروتی را به هر روشی به دست بیاورد و در نهایت اذعان‌ می‌کنند که‌ می‌تواند ثروت را از راهی که به دیگران ضرر نزند، تحصیل کند.

در این تمدن، با نظامی روبه رو هستیم که لذت جویی حداکثر را مبنا قرار داده است. ابزار کار نظام تمدنی موجود بانک است که کارکردهای متفاوتی دارد و برخی از این کارکردها مورد توجه نظام جدید اسلامی نیست.

در نظام جدید کسی در بانک سپرده دارد که پول دارد و باز هم از طریقه سپرده و سود آن پولش بیشتر‌ می‌شود و در این نظام به کسی وام‌ می‌دهند که از طبقه مستمند جامعه است و باید وام را با بهره و سود بالا به بانک بازگرداند. این یعنی قوی تر شدن ثروتمندان و ضعیف تر شدن اقشار مستمند و از آثار ربا است.

در این نظام پولی غارت اموال رخ‌ می‌دهد، در نظام اقتصادی موجود برده داری نوین ایجاد شده است و از سویی دیگر جامعه را به سمت تنبلی‌ می‌رود و با جامعه‌‌‌ای روبرو‌ می‌شویم که نیازهای اولیه خود را‌ نمی‌تواند برآورده کند. در این حالت، شکاف طبقاتی ایجاد‌ می‌شود که هیچ وقت جامعه روی آرامش را نخواهد دید.

خلق پول انجام‌ می‌شود، اما در پولطلا اینکار مستلزم فرآیند است و به راحتی صورت‌ نمی‌گیرد. همچنین در این نظام مالدار شدن به ناحق است و در قبال دریافت پول کار خاصی انجام نشده است و زندگی مصرفانه را به غیر مصرفانه تبدیل‌ می‌کند.

مدیریت این نظام خردمندانه نیست، بخش‌هایی از آن صریحا قمار است. اینها تهدیدات اصلی است که نظام پول اعتباری را متزلزل‌ می‌سازد. اگر ریال ما در برابر ارزهای خارجی توان داشت، خطر کمتر بود، اما امروز ریال توان حفظ کالا و خدمات را ندارد. امروز در تهران برخی مبادلات با دلار انجام‌ می‌شود که این برای اقتصاد ما سم است و به این معنی است که اقتصاد ما از آمریکا کنترل‌ می‌شود که عواقب امنیتی و اقتصادی دارد.

به دلایل گفته شده، امروز باید جایگزین دلار را در کشور ایجاد کنیم و این جایگزین چیزی جز طلا و نقره نیست.

محمدحسن غلامی: امروز از دو کتاب مهم «نظریه پولطلا» و «احیای پولطلا» به همت مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی رونمایی می‌شود. پنج سالی تلاش فکری و تحقیقاتی پشتوانه این کتابها هست و یکسالی در نوبت انتشار بوده است. سه گام برای تألیف کتاب پولطلا طی شده، گام اول اینکه توضیح داده شده که ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور سیستم ریالی و پول اعتباری است.

جامعه باید بداند که امور و جنس گران‌ نمی‌شود بلکه ارزش پول ما کاهش پیدا‌ می‌کند و در سال‌های اخیر ارزش ریال به شدت کاهش پیدا کرده به نحوی که ارزش ریال در سه سال گذشته به یک دوازدهم رسیده است.

ریال امروز دچار بحران است، در گام دوم کتاب به بحث راهکارهای رفع مشکل‌ می‌پردازیم که پولطلا را معرفی و تبیین کرده است. گام سوم نحوه اجرایی شدن پولطلا در جامعه است و پاسخ به اینکه آیا بکاربردن پولطلا عملیاتی هست یا نه؟ که در فصل سوم کتاب پاسخ دادیم.

طبق آخرین آمار، روزانه ۲۵۶۶ میلیارد تومان خلق پول‌ می‌شود که اگر تقسیم بر ۸۰ میلیون نفر کنیم حدودا ۳۱ هزار تومان روزانه از ارزش پول هر فرد کاهش پیدا‌ می‌کند. وقتی ارزش پول کاهش یاید ثروت در جایی تشکیل‌ نمی‌شود و در جایی هم از بین‌ نمی‌رود، بلکه از بخش پایین جامعه به بالای هرم جامعه منتقل‌ می‌شود.

ایجاد ابرغول‌های ثروتمند، متاثر از فقیر شدن صدها نفر است، استقرار پولطلا در نظام مالی و بانکی کار نشدنی نیست، گرچه مشکل است. ما در مقابل یک جبهه عظیم رباخوار، غیرانسانی و ظالم قرار دادریم، بنابراین خرمشهرهای اقتصادی را باید در سیستم پولی و بانکی فتح کنیم.

گفتنی است، کتاب «نظریۀ پولطلا» به سه موضوع اساسی «رد پول اعتباری از پایگاه فقه شیعه و با توجه به وضعیت امروز کشور»، «پیشنهاد «پولطلا» به عنوان الگوی تحریم گریز و تورم ناپذیر» و «ارائۀ طرح عملیاتی در شرایط امروز جمهوری اسلامی ایران» پرداخته است. همچنین، کتاب «احیای پولطلا» ترجمۀ کتاب «رویه نقدیه فی ازمه الاموال غیر الحقیقیه» است که توسط دو اقتصاددان مسلمان طرفدار پولطلا تالیف شده است.

یک دیدگاه

  1. احقر الطلاب

    با سلام و احترام و تشکر از این مطلب، پژوهش دوستان قابل تقدیر است و باید حتما به دقت مورد بررسی کارشناسان حوزه اقتصادی قرار گیرد اما دو نکته قابل توجه به نظرم می رسد:
    ۱. اگر ایده پولطلا اجرایی شود آیا تمام ذخایر طلای کره زمین برای بخشی از معاملات هنگفتی که امروزه انجام می شود کفایت می کند؟
    ۲. خود طلا به عنوان یک فلز استهلاک ندارد؟ آیا با توجه به محاسبات پیچیده اقتصادی امروز هر بار موقع خرید و فروش نباید از مقدار ارزش طلای مورد معامله مطمئن شد؟ این مستلزم حرج نخواهد بود؟
    ۳. در دنیای امروز که نمیتوانیم حصاری دور خود بکشیم و مانند کره شمالی ارتباط خود را با جهان قطع کنیم، معاملات اقتصادی بین المللی بر مبنای طلا چگونه انجام خواهد شد؟ به عبارت دیگر وقتی تمام دنیا از جمله نظام اقتصادی کشور ما غرق در اقتصاد اعتباری است چگونه می توان از نظام اقتصادی دیگری سخن گفت؟ ما که هنوز در حذف دلار از معاملات بین المللی خود توفیق کامل نداریم، چگونه می توانیم در معاملات صدها میلیون و میلیارد دلاری طلا را جایگزین کنیم؟!
    پاسخ این سؤالات به ایضاح و تکمیل و احیانا اصلاح این نظریه کمک چشمگیری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics