قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / استاد زبردست و مدیر موفق حوزه علمیه مشهد/ حسن طالبیان شریف
استاد زبردست و مدیر موفق حوزه علمیه مشهد/ حسن طالبیان شریف

یادداشت وارده/ به مناسبت سالگرد رحلت استاد شیخ محمدحسن رمزی طبسی

استاد زبردست و مدیر موفق حوزه علمیه مشهد/ حسن طالبیان شریف

اختصاصی شبکه اجتهاد: آیت‌الله محمدحسن رمزی طبسی از علمای ربانی و اساتید و مدرسین سطوح عالیه فقه و اصول حوزه علمیه مشهد بود ایشان علاوه بر تدریس، مدیریت مدارس علمیه مهم مشهد مانند مدرسه علمیه سلیمانیه و مدرسه علمیه اهل‌بیت(ع) در مشهد و مدرسه علمیه دومنار در حوزه علمیه طبس را عهده دار بود.

تولد: آیت‌الله رمزی در ۲۹ شوال ۱۳۵۰ قمری مطابق با فروردین ۱۳۱۰ شمسی در شهر طبس در خانواده مذهبی متولد شد.

تحصیلات حوزوی: ایشان در سن ۱۵ سالگی دروس حوزوی خویش را در حوزه علمیه طبس آغاز نمود. ادبیات عرب را در مدت کوتاهی به پایان رساند و سپس مهارت نزد استاد حاج شیخ محمدعلی مدرس، شرایع السلام را نزد آیت‌الله شیخ غلامرضا نمائی و قسمتی از شرح لمعه را نزد آیت‌الله ابراهیم مجتهد نجفی فرا گرفت.

تحصیلات حوزوی در مشهد: در سال ۱۳۲۹ هـ.ش به مشهد آمد و دروس حوزوی خویش را نزد اساتید این حوزه فرا گرفت. بقیه شرح لمعه و قسمتی از قوانین نزد آیت‌الله میرزا احمد مدرس یزدی فرا گرفت آنگاه سطوح عالیه: مکاسب، رسائل و کفایه را نزد آیت‌الله حاج شیخ‌هاشم قزوینی تکمیل نمود و بعد از آن در حوزه مشهد به مدت چهارسال در درس خارج فقه آیت‌الله میلانی(ره) شرکت نمود و تقریرات درس صلاه ایشان را نگاشت. همچنین در حوزه مشهد از اساتید و آیات عظام حاج آقا حسن قمی، حاج سید علی نقی طبسی حائری، حاج شیخ کاظم دامغانی و… استفاده نمود.

اقامت و تحصیل در نجف: آیت‌الله رمزی در حدود سال ۱۳۴۱ هـ. ش برای ادامه تحصیلات به حوزه نجف رفته و تا سال ۱۳۵۴ هـ.ش در آنجا اقامت نموده و از اساتید برجسته نجف استفاده علمی نمود.

ایشان در این مدت حدود ۱۴ سال یک دوره کامل خارج اصول را از محضر آیت‌الله خویی(ره) فرا گرفت همچنین در این مدت در درس خارج فقه ایشان نیز شرکت نمود و تقریرات هر دو درس ایشان را به زبان عربی نگاشت.

آیت‌الله رمزی در مدت اقامت در نجف سال‌های زیادی در درس خارج فقه آیت‌الله سیستانی شرکت نمود. همچنین به مدت دو سال از درس خارج فقه امام خمینی در بحث مکاسب استفاده نمود.

از دیگر اساتید آیت‌الله رمزی در نجف‌ می‌توان به حضرات آیات عظام حاج سید محمود شاهرودی، حاج سید محمد روحانی، حاج سید عبدالاعلی سبزواری و … اشاره نمود که از درس خارج این بزرگواران نیز بهره برد.

اقامت درطبس و مدیریت حوزه: آیت‌الله رمزی در سال ۱۳۵۴ هـ.ش پس از اتمام تحصیلات حوزوی به شهر خود طبس بازگشت و ضمن آنکه مدیریت حوزه علمیه دومنار را در طبس به عهده گرفت، تدریس و تربیت طلاب و فضلای طبس را نیز عهده دار شد.

اقامت در مشهد و تدریس: آیت‌الله رمزی در سال ۱۳۵۷ به مشهد آمد و تدریس خود را در این حوزه علیمه آغاز نمود. ایشان سال‌های زیادی به تدریس فقه و اصول در حوزه مشهد پرداخت و شاگردان زیادی را تربیت نمود. محل تدریس ایشان در ابتدا مدرسه علمیه سلیمان خان، سپس مدرسه اهل‌بیت(ع) و در پایان حسینیه مرحوم آیت‌الله سید عبد‌الله شیرازی بود.

آیت‌الله رمزی پس از سال‌ها تدریس سطوح عالیه، از ایشان تقاضای تدریس خارج شد و با آنکه توان و صلاحیت علمی لازم را داشت متواضعانه از تدریس خارج خودداری نمود این در حالی است که آیت‌الله حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی از اساتید برجسته خارج حوزه مشهد، ایشان را برای تدریس خارج شایسته و لایق‌ می‌دانستند.

مدیریت مدارس علمیه مشهد: آیت‌الله رمزی علاوه بر تدریس سطوح عالیه در حوزه مشهد، مدیریت مدارس معروف مشهد را نیز سال‌ها بسیاری بر عهده داشت.

پس از آنکه آیت‌الله رمزی در سال ۱۳۵۷ به مشهد آمد، مدرسه علمیه سلیمانیه توسط آیت‌الله حاج آقا رضا لطفی از شاگردان برجسته آیت‌الله خویی و وکیل ایشان تعمیر شد و مسئولیت مدرسه در دست آیت‌الله سید ابراهیم حجازی طبسی بود، ایشان از آیت‌الله رمزی درخواست نمود که مدیریت مدرسه را بر عهده بگیرد و آیت‌الله رمزی نیز پذیرفته و سال‌های زیادی مدیریت این مدرسه مهم را بر عهده گرفت و در این مدت طلاب و فضلای بسیارخوبی را از نظر علمی و معنوی تربیت نمود که در حال حاضر از اساتید حوزه و وعاظ و خطبای مشهور مشهد‌ می‌باشد.

آیت‌الله رمزی پس از اتمام مدیریت مدرسه سلیمانیه، مدیریت مدرسه علمیه اهل‌بیت مشهد(ع) را بر عهده گرفت و سال‌های زیادی در این سمت به خدمت خالصانه پرداخت. فضلای این مدرسه نیز در علم و معنویت زبان زد خاص و عام هستند که در حال حاضر از فضلا و مدرسین حوزه علمیه مشهد‌ می‌باشد.

ویژگی‌های علمی و معنوی آیت‌الله رمزی: آیت‌الله رمزی از امتیازات و ویژگی‌های خاصی برخوردار بود که‌ می‌تواند اسوه و الگوی طلاب باشد. ایشان در تمام مدت تحصیلات حوزوی لحظه‌‌ای را بیهوده تلف ننمود در درس و بحث جدیت داشت و همواره در تمام درس‌ها شاگرد ممتاز و مورد عنایت اساتید قرار داشت.

ایشان از اساتید برجسته‌‌ای برخوردار بود و در حد توان قصد داشت از همه اساتید حوزه استفاده علمی و معنوی ببرد لذا چه در مشهد و چه در نجف از اساتید متعدد و مختلف بهره برد که به برخی از ایشان اشاره شد.

استاد رمزی همچنان که در تحصیلات علمی سخت کوش و کوشا بود در کسب معنویت و تقوا نیز بسیار جدی بود. ایشان از ابتدای نوجوانی در سن ۱۳ سالگی به خواندن نماز شب اهتمام داشت و در تمام عمر خویش نماز شب خویش را ترک ننمود و گهگاهی در قنوت نماز وتر، دعای ابوحمزه ثمانی را خوانده و از مناجات با خدا و تهجد نیمه شب لذا معنوی‌ می‌برد آنچنانکه دوست داشت فرزندان و شاگردانش نیز طعم معنوی آن را بچشند. استاد رمزی کتاب انیس الیل را در همین رابطه نگاشت.

مرحوم استاد رمزی، شخصیتی با معنویت، با تقوا، متخلق به اخلاق اسلامی و پر جاذبه داشت. ایشان متواضع بود و همیشه تبسمی بر لب داشت و با افراد به گرمی و ادب و اخلاق برخورد‌ می‌نمود. در ارادت به اهل بیت (علیهم‌السلام) فوق العاده بود و در نجف حداقل در هر روز دو مرتبه به زیارت امیرالمومنین(ع)‌ می‌رفت و در هنگام اقامت در مشهد نیز هر روز زیارت حضرت امام رضا(ع) ترک نمی شد. انس ایشان با احادیث اهل بیت(ع) آنقدر زیاد بود که دو مرتبه تمام کتاب بحارالانوار علامه مجلسی را مطالعه نموده و احادیثی از آن را انتخاب نموده و در سه جلد جمع آوری نمود.

تالیفات: مرحوم استاد در تمام مدت عمر شریفش دست از قلم نکشیده و در موضوعات متعّدد فقهی، اصولی، اعتقادی، حدیثی و اخلاقی مکتوبات فراوانی از خود به جای گذاشته است که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم: تقریرات درس کامل خارج اصول آیت‌الله خویی به زبان عربی، تقریرات درس خارج فقه آیت‌الله خویی به زبان عربی، تقریرات درس خارج فقه آیت‌الله میلانی (بحث صلاه) به زبان عربی، تقریرات درس کفایه آیت‌الله شیخ‌هاشم قزوینی در سه جلد و…

ازدواج و فرزندان: آیت‌الله رمزی در سن ۲۹ سالگی ازدواج نموده و صاحب فرزندان متعدد شد. اکثر فرزندان پسری ایشان در حال حاضر از فضلا و مدرسین حوزه علمیه مشهد‌ می‌باشند مانند حضرات حجج‌اسلام آقایان: حاج شیخ محسن رمزی، حاج شیخ ‌هادی رمزی، حاج شیخ سعید رمزی و حاج شیخ کاظم رمزی؛ که علاوه بر تدریس، به وعظ و خطابه نیز مزین‌ می‌باشند.

وفات: آیت‌الله رمزی در شب وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها در ۱۲ جمادی الثانی مطابق ۲۸ مرداد در سال ۱۳۸۷ هـ. ش در مشهد درگذشت و در حرم مطهر امام رضا در صحن جمهوری به خاک سپرده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics