قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اظهارات یک کارگردان درباره «فقه هنر» و نیاز هنرمندان
پرویز شیخ‌طادی

اظهارات یک کارگردان درباره «فقه هنر» و نیاز هنرمندان

پرویز شیخ‌طادی نویسنده و کارگردان سینمایی می‌گوید: ما به شدت نیازمند «فقه هنری» هستیم اما اینقدر این دو را از هم جدا کرده‌اند که اصلاً تکلیف ما روشن نیست و نمی‌دانیم ما مطربیم یا هنرمند؟!

به گزارش شبکه اجتهاد، پرویز شیخ‌طادی تهیه کننده، نویسنده و کارگردان سینمایی در گفتگویی با فارس، با اشاره به این‌که نمی‌توان در میان انبوهی از خطوط قرمز بدون هیچ خط سبزی که بتواند معیار قرار گیرد حرکت کرد، گفت: ما به شدت نیازمند «فقه هنر» هستیم، اما اینقدر این دو را از هم جدا کرده‌اند که اصلاً تکلیف ما روشن نیست و نمی‌دانیم ما مطربیم یا هنرمند؟! در حالی که به ما گفته می‌شود شما پیامبرید و تنها منبرتان عوض شده اما در عمل می‌بینیم که با ما همراهی نمی‌کنند و از ما فاصله می‌گیرند! این نشان از این دارد که هنوز روحانیون این پرده حساس متمرکز را باور نکرده‌اند و این که سینما بر مخاطب محیط است و سینما منبری است که مردم را به زور به پای آن نمی‌آوریم بلکه مردم به خاطر آن پول می‌دهند و به تماشایش می‌نشینند.

شیخ‌طادی در تشریح منظورش از «فقه هنر» ابراز داشت: در تجارت می‌توان با آموختن «مکاسب» شرایط بسیار مختلف و بسیار جزیی تجارت را از منظر دینی آموخت. ولی در مورد نمایش، رسانه‌ها و سینما به عنوان یکی از مؤثرترین ابزار تأثیرگذاری، فکرسازی و جریان سازی است فقه نداریم. یعنی نمی‌دانیم که سینمای وحشت خوب است یا بد؟ حلال یا حرام است یا مکروه؟ یا اصولاً عالم خیال از منظر فقه به کجا ربط دارد؟ ریشه از کجا می‌گیرد؟ از کجا تغذیه می‌کند؟ توهم و تخیل چطور؟ یا اینکه ژانرهای مختلف اصلاً بررسی نشده‌اند.

این تهیه‌کننده سینما افزود: نکته قابل توجه این است که حدود چهار سال پیش یک ورودی به این قضیه شده است و اخیراً هم مقام معظم رهبری فرمودند که فقه هنر داریم و پرداختن به این مساله را شروع کنید ولی تا کنون از هیچ فیلمسازی دعوت نشده است. در حالی که باید پرسید من فیلمساز ابزار این کار هستم و وقتی ابزار را نشناسید چگونه ممکن بتوانید درباره این مساله فقیهانه صحبت کنید؟ اگر از کسانی که در این حوزه کار کرده‌اند و مهارت پیدا کرده‌اند دعوت شود، آن وقت ما می‌توانیم با هم عجین شده و زیر میکروسکپ فقه، به آنالیز بپردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics