قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / افت تحصیلی در حوزه‌ها واقع بینانه نیست/ لزوم بازنگری در ارزیابی‌های علمی حوزه
سه رساله آیت‌الله خامنه‌ای پیرامون جهاد در طول تاریخ فقه شیعه بی‌سابقه است

‌آیت‌الله کعبی:

افت تحصیلی در حوزه‌ها واقع بینانه نیست/ لزوم بازنگری در ارزیابی‌های علمی حوزه

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افت تحصیلی در حوزه‌های علمیه را واقع بینانه ندانست و در عین خواستار بازنگری در نظام ارزیابی حوزه‌ها به منظور حفظ و تقویت نشاط علمی در بین طلاب شد.

‌به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه و استاد برجسته حوزه علمیه قم، با اشاره به ظرفیت عظیم حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: در حوزه استعدادهای بسیار درخشان، طلاب جوان با انگیزه و با نشاط فراوان داریم، امید آینده حوزه و روحانیت، نخبگان، اساتید و طلاب جوان هستند، باید قدر اینها را بدانیم.

وی با بیان این که افت تحصیلی در حوزه‌ها واقع بینانه نیست، به رسا گفت: معدل تلاش علمی حوزه‌ها از معدل متوسط جامعه علمی کشور اگر بیشتر نباشد حتما کمتر نیست، بلکه در برخی جاها بیشتر است.

‌کعبی بیان کرد: اگر بخواهیم روند حرکتی حوزه‌های علمیه را بررسی کنیم ما یک منحنی رو به رشد در حوزه‌ها مشاهده می‌کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در عین حال با تاکید بر این که باید با حل مشکلات معیشتی طلاب به رونق و نشاط علمی در حوزه کمک کنیم، اظهار داشت: برای این که این اتفاقات بیفتد و نشاط علمی در حوزه فراگیر شود، مشکلات معیشتی طلاب باید حل شود، طلبه نباید دغدغه معیشت داشته باشد، مشاوره‌های علمی در کنار طلاب باید وجود داشته باشد، رابطه استاد و شاگرد باید تقویت شود.

وی افزود: در ارزیابی علمی حوزویان باید بازنگری شود تا نشاط علمی تداوم پیدا کند، تشویق‌ها و ارزش گذاری به گونه‌ای باشد که انگیزه‌های علمی را در بین حوزویان تقویت کند.

کعبی با اذعان به این که سنت مباحثه در حوزه ضعیف شده است، خواستار برنامه ریزی مسؤولان برای این مساله و توجه بیشتر طلاب به این موضوع شد و گفت: باید بستر مناسب بر این که طلبه در کنار تحصیل بتواند درس هم بدهد  فراهم شود.

وی یادآورشد: انبوه درس‌های جنبی در کنار درس‌های اصلی برای طلاب در سطوح مختلف یکی از علل کاستن از رونق علمی حوزه‌ها است؛ حجم زیاد درس‌ها در برخی مقاطع یک مقدار جنبه دانشگاهی به حوزه داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics