قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / افول ستاره‌ای از ستارگان حوزه/‌ هادی انصاری
افول ستاره‌ای از ستارگان حوزه/‌ هادی انصاری

یادداشت؛

افول ستاره‌ای از ستارگان حوزه/‌ هادی انصاری

شبکه اجتهاد: آیت‌الله سید علیرضا حائری، فرزند سید علی اکبر یزدی بود که در سال ۱۳۳۰ شمسی در یزد، دیده به جهان گشود و با هجرت پدر به کربلا، دوران کودکی و نوجوانی خود را در این شهر مقدس گذرانید. وی در آغاز نوجوانی از آنجا که مهد علم و حوزه گرانسنگ نجف اشرف، دوران طلایی و شکوفایی خود را پشت سر می‌نهاد و أستوانه‌های علمی آن، هماوردی در جهان تشیع نداشت رو به سوی این شهر نهاده و نزدیک به یک دهه به تحصیل علم و خوشه‌چینی از دست آوردهای علمی بزرگان حوزه علمیه نجف اشرف پرداخت.

عمده اساتید برجسته این فقید سعید در نجف اشرف، مرحوم آیت‌الله خویی، امام خمینی (ره)، و مرحوم آیت‌الله شهید سید محمد باقر صدر بود که شهره او بیشتر به شاگردی وی از محضر درس شهید صدر در اوساط علمی و حوزوی نجف و قم بود.

مرحوم سید علیرضا حائری رخدادهای جالبی را در نخستین برخوردش با شهید صدر و حضورش در درس شهید، هنگامی که تنها هفده سال از عمر خویش را پشت سر گزارده بود، به زبان می‌آورد! همچنانکه برای نخستین بار در این سن، گام به محل درس شهید صدر در مقبره مرحوم آل یاسین نهاد، در حالیکه شخصیت‌های حاضر در درس اغلب دوبرابر سن او را داشتند وب ا خوشرویی وب رخورد جذاب شهید صدر روبرو گردیده و از آن هنگام بود که شیفته این استاد شده و تا هنگامی که در نجف حضور داشت، خوشه‌چینی از دریای گسترده علمی شهید را ازدست نداد.

مرحوم آیت‌الله حائری در سال ۱۳۵۱ شمسی، بر اثر فشار دولت صدام و بیرون راندن ایرانیان، به ویژه شخصیت‌های حوزوی، ناچار دست به مهاجرت زده و در قم رحل اقامت افکند.

وی در دوره نخست درس آیت‌الله العظمی وحید خراسانی که از سال ۱۳۵۶ شمسی در مسجد سلماسی برگزار می‌گردید شرکت جست وا ز خوان علمی این أستوانه حوزه، خوشه‌چینی نمود.

پس از انقلاب اسلامی ایران، وی علاوه بر فعالیت‌های علمی و حوزوی، رییس بخش شورای عربی و نیز غیر ایرانی حوزه علمیه قم را عهده‌دار گردید که در آن هنگام، مسوولیت والا و مهمی در حوزه بشمار می‌آمد.

از آن پس با تشکیل مجلس اعلای عراق در ایران، یکی از اعضای کادر مرکزی آن قرار گرفت و پیش از مرحوم شهید آیت‌الله سید محمد باقر حکیم، مدتی ریاست این مجلس را در اختیار داشت.

آیت‌الله سید علیرضا حائری در دو دهه اخیر، از آنجا که خود اهل فضل و علم و درایت بوده و در کنار آن از تواضع و اخلاق و ادب ویژه‌ای برخوردار بود، در مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) در کوچه حرم نما در قم، به درس خارج فقه و اصول، مشغول بوده و شاگردان و ستارگانی را به حوزه علمیه قم تقدیم داشت که برخی از آنان، اکنون از جایگاه علمی خوبی برخوردار می‌باشند.

آیت‌الله حائری پس از درگذشت مرحوم آیت‌الله سید محمود‌ هاشمی شاهرودی، طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب، ریاست دائره المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت (ع) را عهده دار گردید. وی به گفته‌اش «ایده این مؤسسه از بیش از ۳۰ سال پیش در ذهن من هم بود، بعد از انقلاب دیدیم که در شیعه، فقه به صورت موسوعه و به زبان روز در نیامده است که من ایده را خدمت حضرت آیت‌الله ‌هاشمی شاهرودی مطرح کردم، ایشان نیز این پیشنهاد را به رهبر معظم انقلاب دادند و رهبری معظم نیز با این کار موافقت کردند».

وی پیش از این در کمیته علمی دائره المعارف یاد شده حضور داشت و عمده کارهای علمی آن را به همراه مرحوم آیت‌الله ‌هاشمی شاهرودی، به دوش می‌کشید.

اینجانب در سفرهای درون مرزی وب رون مرزی نماینده و داماد حضرت آیت‌الله سیستانی برای رسیدگی به امور شیعیان و حوزه‌های علمیه و نیز شرایط مسلمانان در خارج از کشور، توفیق حضور داشته  و چه بسیار از این سفرها را در کنار این شخصیت علمی و ستاره از دست رفته، بودم.

تواضع و ادب و اخلاق، در کنار علم و فضل و فروتنی، همه از ویژگی‌هایی بود که در نهاد این شخصیت نهفته بود و حضورش در جمع، جایگاهی را به گروه می‌بخشید. روحش شاد و یادش گرامی باد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics