قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتشار نخستین مجله در حوزه «فقه دولت اسلامی»
انتشار نخستین مجله در حوزه «فقه دولت اسلامی»

فراخوان مقاله؛

انتشار نخستین مجله در حوزه «فقه دولت اسلامی»

نخستین شماره دوفصلنامه «فقه دولت اسلامی» از سوی موسسه تحقیقات و مطالعات اسلامی فتوح اندیشه در آینده نزدیک منتشر می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام محمدرضا پیری، معاون پژوهش مؤسسه فتوح اندیشه از انتشار نزدیک دوفصلنامه فقه دولت اسلامی با مدیر مسئولی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار خبر داد و گفت: این مجله، نخستین مجله در حوزه فقه دولت اسلامی در ایران است که نسبت به مجلات هم‌سوی خود دارای مزیت‌های نسبی است.

وی در ادامه افزو: دو مجله «دولت‌پژوهی» و «مطالعات حقوقی دولت اسلامی» به موضوع دولت اسلامی اختصاص یافته است؛ مجله «دولت پژوهی» در پاسخ به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه حکومت‌پژوهی اختصاص یافته و بیشترین تمرکز آن به یافته‌های مرتبط با موضوعات مهم علوم سیاسی است. هم‌چنین مجله «مطالعات حقوقی دولت اسلامی» به حوزه حکمرانی و عناصر دولت مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و تحلیل فقهی – حقوقی مبانی، ساختارها و ابزارهای تحقق «دولت اسلامی» پرداخته است.

پیری در ادامه مزیت‌نسبی مجله فقه دولت اسلامی را چنین برشمرد: مجلات انتشار یافته به مبانی و ساختارهای فقهی – حقوقی حاکمیت سیاسی دولت اسلامی منعطف شده است که بسیاری از مقالات این دو مجله با رویکرد حقوقی به این موضوعات نگاشته شده است تا نگرش فقهی! اما مجله فقه دولت اسلامی فراتر از مبانی و ساختارهای حقوقی به حاکمیت سیاسی اسلام گام نهاده و درصدد پژوهش در تمامی ابعاد فقهی دولت اسلامی از قبیل فقه دولت، فقه بین الملل، فقه هنر، فقه رسانه، فقه اقوام و اقلیت و سایر فقه‌های تخصصی است. این مجله با رویکرد فقهی خود در صدد است که در سطح مبانی، ساختارها و الگوها، بازتابی از طراحی نظام فقهی دولت اسلامی باشد و سپس راهبردها و راهکارهای اجرایی شدن فقه در لایه‌های مدیریتی دولت اسلامی را که نتیجه پژوهش محققین این عرصه است، ارائه نماید.

معاون پژوهش مؤسسه فتوح اندیشه در ادامه مهم‌ترین اهداف تأسیس این مجله را برشمرد: پژوهش‌های مرتبط با مبانی، ساختارها، الگوها، راهبردها و راه‌کارهای فقهی دولت اسلامی؛ پژوهش فقه‌دولت اسلامی و مطالعات تطبیقی در عرصه فقه و اصول متناسب با نیازهای دولت اسلامی؛ زمینه‎‌سازی برای تعامل علمی و فقهی میان فقیهان شیعه و اهل سنت در موضوع فقه دولت اسلامی؛ معرفی ابعاد فقه دولت اسلامی و پژوهش‌های معطوف به فقه حکومتی؛ پاسخ‌گویی به شبهات و مسائل نوپیدا در زمینه فقه‌دولت اسلامی؛ افزایش آگاهی دانشجویان، طلاب شیعه و اهل سنت درباره فقه دولت اسلامی در جهت رفع نیازهای علمی و دینی دولت اسلامی؛ ایجاد بستری مناسب برای حرکت به‌سوی جامعه و تمدن اسلامی.

حجت‌الاسلام پیری در پایان از محققان و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی برای ارسال مقالات خود پیرامون موضوع فقه دولت اسلامی برای انتشار در این دوفصلنامه دعوت نمود و اظهار داشت: نویسندگان می‌توانند بر اساس آیین‌نامه نگارش مقالات این مجله، مقالات خود در زمینه فقه دولت اسلامی را به ایمیل مجله به آدرس fotooh.andisheh@chmail.ir ارسال نماید و مقدمات اخذ گرید علمی پژوهشی پس از انتشار دو شماره تمهید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics