قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / فقه و نجوم / خبر و یادداشت فقه و نجوم / انتظار رؤیت هلال در غروب پنجشنبه را نداریم/ شنبه آغاز ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱ قمری
انتظار رؤیت هلال در غروب پنجشنبه را نداریم/ شنبه آغاز ماه مبارک رمضان

حجت‌الاسلام موحدنژاد:

انتظار رؤیت هلال در غروب پنجشنبه را نداریم/ شنبه آغاز ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱ قمری

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه کارشناسان اختلاف‌نظری درباره رؤیت نشدن هلال ماه در غروب پنجشنبه ندارند، اظهار کرد: البته تلاش‌مان را خواهیم کرد، اما طبق پیش‌بینی کارشناسان، هلال ماه دیده نخواهد شد و در این صورت جمعه آخرین روز از ماه شعبان و شنبه اولین روز از ماه مبارک رمضان خواهد بود.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، بیان کرد: استهلال هلال ماه مبارک رمضان در غروب پنجشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه، صورت می‌گیرد و با توجه به شیوع بیماری کرونا، تقریباً یکصد گروه با لحاظ نکات بهداشتی در استان‌های مختلف مستقر می‌شوند و استهلال را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: کارشناسان در اینکه هلال در غروب پنجشنبه رؤیت نشود، اختلاف نظری ندارند و طبیعی است که انتظار نداریم هلال در غروب پنجشنبه رؤیت شود. البته تلاش خواهیم کرد، اما طبق پیش‌بینی کارشناسان، هلال دیده نخواهد شد و در این صورت جمعه آخرین روز از ماه شعبان و شنبه اولین روز از ماه مبارک رمضان خواهد بود. بنابراین انتظاری جز این نداریم که شنبه آغاز ماه مبارک رمضان باشد، اما اگر گروه‌های استدلال گزارش‌های اطمینان‌بخشی را ارائه کنند که غیر از این باشد، اعلام خواهد شد.

موحدنژاد با اشاره به وضعیت استهلال در کشورهای همسایه، بیان کرد: برخی از کشورهای همسایه، طبق روالی که در این سال‌ها از آنها دیده‌ایم، احتمال دارد که جمعه را اول ماه مبارک رمضان اعلام کنند، اما در این کشورها افراد کم‌تجربه یا بی‌تجربه اقدام به استهلال می‌کنند و دچار توهم در رؤیت می‌شوند و این گزارش‌ها را به دست مراجع مذهبی خود می‌رسانند و آنها نیز بر این اساس نظر قطعی را اعلام می‌کنند.

وی افزود: بنابراین شاید برای مردم سؤال شود که چرا این اختلاف به وجود می‌آید و در کشورهای همسایه ممکن است یک روز زودتر آغاز ماه رمضان اعلام شود. در پاسخ باید گفت این کار دقایقی دارد که با لحاظ آن آنها استهلال را انجام می‌دهیم، اما در کشورهای همسایه این مسئله مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه تقویم ام‌القری در عربستان مبنای غیرقابل قبولی دارد، گفت: آن‌ها می‌گویند که اگر هلال ماه بعد از خورشید غروب کرد و ماه نیز از مقارنه گذشته بود، جمعه اول ماه است؛ لذا اگر طبق این رابطه بگوییم اول ماه در عربستان چه زمانی است، جمعه خواهد بود، اما می‌گوییم از این ضابطه رؤیت درنمی‌آید و ماه می‌تواند بعد از خورشید غروب کند و هلالی دیده نشود. بنابراین مردم بدانند که ما در ستاد استهلال کوتاهی نمی‌کنیم و برعکس، اتفاقاً دقت ما از دیگر کشورها بیشتر است./ ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics