قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انتقاد تند آیت‌الله اشرفی شاهرودی از اهمال‌کاری مسئولان/ روحانیت همدرد با مردم است
انتقاد تند آیت‌الله اشرفی شاهرودی از اهمال‌کاری مسئولان/ روحانیت همدرد با مردم است

در جمع طلاب حوزه علمیه مشهد مطرح شد؛

انتقاد تند آیت‌الله اشرفی شاهرودی از اهمال‌کاری مسئولان/ روحانیت همدرد با مردم است

آیت‌الله‌‌‌ اشرفی شاهرودی ضمن ابراز ناراحتی از وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، روحانیت را هم درد با آنها دانست و از بی تحرکی برخی مدیران، عدم دلسوزی عده‌‌‌ای از نمایندگان و نبود شفافیت و جدیت در برخورد با تخلفات انتقاد کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله‌‌‌ شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی استاد مطرح خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد، پیرامون وضعیت اقتصادی موجود و نارضایتی مردم در جمع تعدادی از طلاب ضمن ابراز ناراحتی خویش، روحانیت را با مردم همدرد دانست و گفت: نارضایتی نسبت به اوضاع معیشتی و اقتصادی قابل انکار نیست و البته ما نیز از این وضعیت به شدت رنج می‌بریم و بسیار ناراحت هستیم و می‌‌‌دانید که عوامل مختلفی باعث ایجاد این مشکلات شده است.

شاگرد مرحوم امام خمینی و آیت‌الله خویی، افزود: قبل از تحلیل عوامل باید همه متوجه باشند که دشمن می‌‌‌خواهد دین را مقصر این مشکلات نشان دهد و چنین القاء کند که دین و نظام اسلامی برآمده از آن، ناکارآمد است تا مردم از دین زده شوند.

با مفسدان اقتصادی جدی برخورد کنید

آیت‌الله‌‌‌ اشرفی شاهرودی ادامه داد: دشمن می‌خواهد‌ اساس دین به معنای حقیقی برخاسته از آموزه‌های قرآن کریم و اهل بیت(علیهم السلام) در جامعه نباشد.

این استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان گفت: ما نباید به گونه‌ای عمل کنیم که دشمن از این مشکلات و مسائل پیش آمده سوء استفاده کند و از آن به عنوان ابزار رسیدن به اهدافش بهره گیرد به عنوان نمونه مردم باید بدانند اختلاس‌های کلانی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود به چه سرانجامی منتهی و چگونه با اختلاس کنندگان و رانت خواران برخورد می‌شود؟

وی اضافه کرد: نباید از عملکرد مجموعه دستگاه‌ها و دستگاه قضائی چنین تصوری القاء شود که این اختلاس‌ها یا پیگیری نمی‌شود و یا در صورت پیگیری به برگزاری چند جلسه دادگاه ختم می‌گردد و در نتیجه با مفسدان اقتصادی برخورد جدی صورت نمی‌‌‌گیرد و مجازات نیز متناسب با جرم در نظر گرفته نشده است.

خدمت به مردم با ارزش تر از هر عمل مستحبی است

آیت‌الله‌‌‌ اشرفی شاهرودی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل روشن و بیّن که موجبات نارضایتی عمومی را فراهم می‌‌‌آورد، مشکلات اداری و ضعف پاسخگویی به ارباب رجوع است، خاطر نشان کرد: بیش از یک دهه است که به مسئولان متذکر شده‌ و می‌شوم که این امر، سبب خون جگرشدن مردم می‌‌‌شود و آنها را به نظام بدبین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برای یک مسأله و پرونده ساده ماه‌ها مردم را سرگردان می‌کنند و در نهایت معلوم نیست چه نتیجه‌ای حاصل شود، تاکید کرد: بارها و بارها به متصدیان امور متذکر شده و برای مسؤولان ارشد کشور در دوره‌های مختلف نیز نامه‌ نوشته و متذکر شده‌ام که جمعیت اداری ما چند برابر استاندارد جهانی می‌‌‌باشد در حالی که متاسفانه کارایی آن به مراتب پایین تر است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان گفت: توصیه اکید ما به مسؤولان و مدیران آن است که به مردم خدمت کنند و با همه توان برای آنان کار کنند و به این نکته توجه داشته باشند که هر چند اعمال مستحبی مثل زیارت و نماز شب و خادمی حرم رضوی(ع) ثواب دارد اما از همه مهمتر آنست که با خود بسنجند و بیندیشند که چه خدمتی حضرت رضا(ع) را خشنود می‌سازد؟

وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها باید بکوشند به نحو احسن وظایفشان را انجام دهند، افزود: به مسؤولانی که گاه به دیدار ما می‌آیند همیشه می‌گوییم به مشکلات مردم رسیدگی کنید، به والله امام رضا(علیه السلام) از این کار خشنود می‌‌‌شوند و به آن راضی‌تر هستند.

نمایندگان مطالبات مردم را پیگیری کنند

آیت‌الله‌‌‌ اشرفی شاهرودی با اشاره به اینکه از سوی دیگر مردم عزیز هم بایستی در صحنه حضوری عاقلانه و موثر داشته باشند، اظهار داشت: فی المثل در انتخاب نمایندگان خود برای مجلس و شورای شهر دقت کنند و به کسانی که صلاحیت ندارند و پول‌های کلان برای رسیدن به کرسی مجلس یا سایر کرسی‌ها هزینه می‌‌‌کنند، رای ندهند.

وی با تاکید بر اینکه باید بپرسیم کسانی که برای رفتن به نهادهای انتخابی هزینه‌های سنگین می‌‌‌کنند به چه منظور است؟ و آیا برای خدمت به مردم این همه از جیب خرج می‌‌‌کنند؟ گفت: گاهی ۲۰ تا ۳۰ برابر حقوقی که نماینده مجلس یا غیر آن در تبلیغات هزینه می‌‌‌شود که باید پرسید این هزینه‌ها با چه نیتی صورت می‌گیرد؟ روشن است که در کنار افراد و نمایندگان دلسوز و خبیر، برخی نیز هستند که نیت پاکی ندارند و به فکر جیب و منافع خود و اطرافیان هستند.

این استاد دروس خارج حوزه علیمه خراسان ادامه داد: گاهی سوال ایجاد می‌شود که چرا در مورد طرح استیضاح، عده‌ای از نمایندگانی که نامه‌ای را برای استیضاح وزیری امضاء کرده‌اند، روز بعد امضاء خود را پس می‌گیرند؟ نباید خدای ناکرده در ذهن مردم چنین تداعی ‌شود که شبانه کسانی نماینده را دیده‌اند و یا حق حساب داده‌اند که از مطالبات خویش منصرف شده‌اند.

روحانیت همدرد با مردم است

آیت‌الله‌‌‌ اشرفی شاهرودی با اشاره به جلسات مکرر هفتگی مقام معظم رهبری با اهل خبره و مطالبه از مسئولان، یادآور شد: قابل انکار نیست که در کنار مسؤولان خدوم و زحمتکش در همه قوا و دستگاهها، افراد بی دردی که خبر از وضعیت مردم ندارند نیز هستند؛ برخی پست‌ها را چنین افرادی اشغال کرده‌اند.

استاد عالی حوزه علمیه خراسان گفت: صادقانه باید اعتراف کرد که در کنار آن نیروهای فعال و دردمند، برخی نیز متعهد و دلسوز مردم و انقلاب نیستند. امام می‌فرمود پا برهنه‌ها بر صدر امور قرار گیرند اما متاسفانه افراد پولدار بی‌درد بر برخی مناصب اداره کشور بوده و هستند که خبری از گرفتاری مردم ندارند.

وی افزود: الحمد‌لله کشوری داریم که دارای منابع عظیم خدادادی است و علیرغم همه دشمنی‌ها و تحریم‌های سنگین باز به نظرما شایسته نیست که بیکاری و گرفتاری اقتصادی داشته باشیم.

آیت‌الله‌‌‌ اشرفی شاهرودی ادامه داد: همه می‌‌‌دانیم کشورهایی هستند که از این منابع عظیم محرومند، نفت و گاز و غیره ندارند اما آمار اشتغال و اقتصادی مطلوبی دارند بنابراین باید آن بخشی که به مدیریت و برنامه ریزی مسؤولان بازمی گردد مورد فکر و آسیب شناسی و مقایسه قرار گرفته و مدیریت صحیحی بر این موهبت‌ها و ثروتهای خداداد صورت گیرد.

وی ادامه داد: مردم نیز بدانند که روحانیت از میان ملت برخاسته و هم درد آنهاست و از همه مشکلات در طول زمان از جمله اوضاع و مشکلات فعلی آگاه بوده و از این وضع راضی نیست.

این استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان در پایان خاطرنشان ساخت: باید به مردم اعلام شود که همیشه روحانیت در کنار آنان بوده و هست، ما هم در این شرایط سخت به سر برده و از این وضعیت بسیار رنج می‌‌‌بریم و ناراحت هستیم و مکرر دردها و خواسته‌های مردم را نیز به مسؤولان تذکر داده‌ و پیگیر حل مشکلات آنها بوده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics