قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اندیشکده مطالعات راهبردی فقه و علوم انسانی راه‌اندازی شد
اندیشکده مطالعات راهبردی فقه و علوم انسانی راه‌اندازی شد

اندیشکده مطالعات راهبردی فقه و علوم انسانی راه‌اندازی شد

حجت‌الاسلام حیدر همتی، رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی فقه و علوم انسانی تهران، با بیان اینکه علوم انسانی امروزه با پیشرفت‌های عقلی و تجربی توانسته است حوزهای مختلف امور انسانی را کشف و مدیریت کند، از ایجاد اندیشکده مطالعات راهبردی فقه و علوم انسانی خبر داد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام حیدر همتی، رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی فقه و علوم انسانی تهران، گفت: با توجه به تحولات روز افزون و لحظه‌ای و سریع جوامع، فهم از موضوعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پیچیده و دارای لایه‌های مختلفی شده است. از این رو مجتهد امروز مخصوصاً در جایگاه حکومت نمی‌تواند بدون توجه به موضوع و نیز در دست داشتن نبض امور به مدیریت دینی کشور بپردازد.

وی اضافه کرد: تحول در موضوعات و فهم دقیق آن مقتضی در صدور حکم است و تحلیل و فهم موضوع در نسبت با نظام‌های دیگر نیز ضرورت دارد. بر این اساس این مرکز با تلاش اندیشمندان در حوزه موضوع‌شناسی بسته‌های نظام مسائل را تولید و در اختیار فقیه قرار خواهد داد.

همتی با بیان اینکه امروزه علوم انسانی با پیشرفت‌های عقلی و تجربی توانسته است حوزه‌های مختلف امور انسانی را کشف و مدیریت کند، تصریح کرد: از این رو فهم عرف جهان امروز در گرو فهم علوم انسانی است. امروزه علوم انسانی در پاسخ به نیازهای انسان نیز روش‌های نوینی را کشف کرده، ضمن اینکه نیازهای جدیدی را نیز ایجاد کرده است.

رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی فقه و علوم انسانی افزود: فقیه عصر حاضر بدون فهم علوم انسانی در تحلیل مقتضیات زمان و مکان مشکل خواهد داشت. امروزه حتی در حوزه روش‌شناسی فهم متون تاریخی نیز شاهد تحولات گسترده‌ای هستیم که از این امر می‌توان درحوزه اصول استنباط نیز بهره برد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: یکی از علت‌های منزوی بودن حوزه‌های علمیه در امر جامعه‌سازی و نظام‌سازی در عدم ارتباط با حوزه علوم انسانی است. امروزه روابط اقتصادی و سیاسی تنها در سطح چند مسئله در حد داد و ستد نیست ضمن اینکه حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی در هم اثرگذار و اثرپذیر شده است.

همتی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر علوم انسانی صرفاً با ترجمه و بدون توجه به شرایط اعتقادی و فرهنگی انسان مسلمان ترجمه شده است، گفت: ضروری است از منظر فقهی مبانی و مسائل و روش علوم انسانی مورد ارزیابی قرار گیرد لذا وحدت حوزه و دانشگاه از درون گفت‌وگوی میان فقه وعلوم انسانی می‌گذرد. بنابراین برگزاری نشست‌های علمی تولید درس گفتارها و نیز دوره‌های آموزشی از اهداف این مرکز خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics