قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / انواع شروط ضمن عقد نکاح و ضمانت اجرای آن
انواع شروط ضمن عقد نکاح و ضمانت اجرای آن

با تاکید بر شروط مندرج در عقدنامه؛

انواع شروط ضمن عقد نکاح و ضمانت اجرای آن

کتاب «بررسی فقهی – حقوقی انواع شروط ضمن عقد نکاح و ضمانت اجرای آن؛ با تاکید بر شروط مندرج در عقدنامه» به قلم دکتر عبدالله جوان توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، این نوشتار پس از بررسی معنا، کارکرد، انواع و مهم‌ترین ضوابط شروط ضمن عقد و واکاوی نکات کلیدی در این زمینه، و اشاره به تطبیق آن در خصوص نکاح، از ضمانت اجرای شروط ضمن عقد در نکاح بحث کرده و جریان خیار اشتراط را ارزیابی می‌کند.

اثر حاضر، در فصل پایانی شروط مندرج در عقدنامه‌ها را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که جدا از ملاحظات فرهنگی و اجتماعی، از منظر فقهی-حقوقی چالش‌های مهمی درباره آن‌ها وجود دارد.

نویسنده معتقد است شرط انتقال تا نصف اموال زوج به زوجه به دلیل مجهول بودن متعلق آن با اشکال جدی مواجه است و شرط وکالت زوجه در طلاق نیز از جهات گوناگون با اشکال مواجه بوده و باطل است. حتی اگر این شرط صحیح بود نیز وکالت حاصل قابل عزل بود.

همچنین، شرط عندالاستطاعه بودن مهریه نیز علاوه بر اینکه با ابهامات مخلف روبه‌رو است، عملا فایده مهمی ندارد.

گفتنی است، چاپ اول کتاب «بررسی فقهی – حقوقی انواع شروط ضمن عقد نکاح و ضمانت اجرای آن؛ با تاکید بر شروط مندرج در عقدنامه»، تألیف دکتر عبدالله جوان در بهار ۱۴۰۲ در ۲۰۰ صفحه و به قیمت ۹۰ هزار تومان از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics