قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / اگر احکام در مقام استنباط مورد مشورت قرار بگیرند، خروجی بهتری دارند
اگر احکام در مقام استنباط مورد مشورت قرار بگیرند، خروجی بهتری دارند

آیت‌الله مهدی مروارید:

اگر احکام در مقام استنباط مورد مشورت قرار بگیرند، خروجی بهتری دارند

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که اصل مشورت در موضوعات مختلف همراه با موضوع شناسی دقیق و هدفمند در ارتقا کیفیت کار ارزش و منزلت فراوانی دارد، اظهار کرد: احکام در مقام استنباط اگر مورد مشورت قرار بگیرند قطعا خروجی بهتری خواهند داشت و این کمیسیون‌ها نیز به دنبال همین مشورت در مسائل اصلی هستند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله شیخ مهدی مروارید، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در نشست مشترک کمیسیون‌های تخصصی این شورا در تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌هاس اسلامی آستان قدس رضوی با بیان این که فلسفه وجودی این کمیسیون‌ها و هدف اصلی منطبق بر پیاده سازی احکام خداوند در جامعه اسلامی است، گفت: امروز دین و مذهبی که به دست ما رسیده، به برکت مجاهدت علما و حوزه‌های علمیه در طول تاریخ می‌باشد.

وی با بیان این که ائمه(ع) اهتمام به این داشتند تا فقها و علمایی تربیت شده که بتوانند در جامعه اسلامی راهنمای مردم و وسیله اقامه احکام الهی باشند، تصریح کرد: تبعا در ادامه مسیر اهل بیت عصمت و طهارت نیاز بوده تا فقهایی تربیت شوند که مسائل دینی و اسلامی را ترویج می‌کنند چراکه قوام دین و شریعت به همین ترویج معارف اسلامی است.

استمرار مذهب به واسطه مجاهدت حوزه های علمیه و علما بوده است

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که بنابراین نیاز به فقها از گذشته در طول تاریخ وجود داشته و این حرکت همچنان تا به امروز ادامه پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: احتیاج به وجود علما و فقها در دوران غیبت صغری و کبری بیش تر شد و در راستای ترویج معارف اهل بیت افراد بیش تری تربیت و جهت حضور در جامعه اسلامی آماده شدند.

آیت‌الله مروارید با بیان این که در طول زمان‌های مختلف تقابل با فقها وجود داشته و علما و فقها ناچار بودند سختی را تحمل و مسائل دینی را ترویج کنند تا اساس دین پابرجا بماند، ابراز کرد: تا پس از انقلاب همواره این مساله برقرار بوده و در همه زمان‌ها نیاز به مسائل فقهی و معرفتی بخصوص مسائل مبتلا به جامعه اسلامی به صورت شدیدی احساس می‌شده است.

وی در ادامه با بیان این که افرادی که تخصص داشته و موضوع شناس هستند بهتر و دقیق تر می‌توانند در کیفیت کار کمیسیون‌های تخصصی نقطه نظرات خود را اعمال کنند، بیان کرد: در این کمیسیون‌ها باید از افراد صاحب نظر استفاده کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که اصل مشورت در موضوعات مختلف همراه با موضوع شناسی دقیق و هدفمند در ارتقا کیفیت کار ارزش و منزلت فراوانی دارد، اظهار کرد: احکام در مقام استنباط اگر مورد مشورت قرار بگیرند قطعا خروجی بهتری خواهند داشت و این کمیسیون‌ها نیز به دنبال همین مشورت در مسائل اصلی هستند.

آیت‌الله مروارید با اشاره به ضرورت و تاکید بر مسائل اخلاقی، روحی، معنوی و معرفتی بیان کرد: مساله اساسی وجود حالت حق پذیری و تواضع در انسان است چراکه شخص متواضع بیان حق را نیز می‌پذیرد و این ویژگی باید در انسان متجلی باشد.

وی با بیان این که مرحوم حاج آقای تهرانی زمانی که یکی از شاگردان مساله حتی به نظر ضعیفی را مطرح می‌کرد، تواضع به خرج می‌دادند و ضمن استماع کامل سخن او، آن را به گونه‌ای تغییر می‌دادند که نقاط ضعف آن نیز پوشیده شود، گفت: ایشان همواره پرورش استعداد را مدنظر داشته و کیفیت رفتار ایشان در معاشرت و برخورد باید الگوی همگان باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که اگر کسی در پی برتری جویی باشد قطعا آن کار مدنظر او نیز رشد نمی‌کند، بیان کرد: این هدف معنوی و الهی باید تقویت شود و زمان، زمانی است که اسلام به کسانی برای سوق به سوی ایمان و هدایت نیاز دارد و اگر کسانی نباشند که به دین خدا و معارف اسلامی ترویج کنند، آنگاه دین و شریعت نیز از بین می‌رود.

همه فقهای ما که منشا آثار شدند، اهل مناجات و دعا بودند

آیت‌الله مروارید با بیان این که فقاهت و بصیرت در راهرو دین برای شما حاصل می‌شود، عنوان کرد: فقه در دین به تنهایی کافی نیست، بلکه پس از تفقه در دین، باید زهد داشته باشید و زهد امری قلبی است همانطور که تقوا نیز همینگونه است.

وی با بیان این که همه فقهای ما که منشا آثار شدند، اهل مناجات و دعا بودند و مسائل معرفتی نیز جز از این راه برای انسان حاصل نمی‌شود، خاطر نشان کرد: همین دعاهاست که به انسان معرفت می‌دهد تا انسان در هر شرایطی متوجه خداوند متعال بوده و به دنبال وظیفه و ایفای رسالت خویش باشد؛ بنابراین مساله مشورت امری ضروری بوده و از صفات متقین است.

بنابر گزارش حوزه، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که اهتمام مقام معظم رهبری نسبت به این کمیسیون‌ها، اهمیت موضوع را می‌رساند، ابراز کرد: در هر حال انقلابی که به وجود آمده به واسطه حرکت و خیزش فقهای حوزه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics