قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / برخی عواملی که موجب ترک نماز جمعه خواهد شد
«حكومت علوی» در برخورد با «تفكر تكفیری»/ سید جواد ورعی

ورعی مطرح کرد:

برخی عواملی که موجب ترک نماز جمعه خواهد شد

مدرس و محقق دینی گفت: پرهیز از ورود به مسایل اختلافی و جناحی در نماز جمعه ضروری است زیرا ورود به این مسائل و موضع گیری به نفع یک طرف، رنجش خاطر گروهی از نمازگزاران را به دنبال داشته و موجب ترک نماز جمعه خواهد شد. امام جمعه به منزله پدر معنوی همه اقشار مردم با سلائق گوناگون است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجواد ورعی درباره اینکه تا به امروز چه اندازه به نماز جمعه مطلوب انقلاب و امام نزدیک شده‌ایم، اظهار کرد: ما نه تنها به نماز جمعه مطلوب و مورد نظر امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی نزدیک نشدیم، بلکه روز به روز از آن فاصله گرفتیم. البته این مسئله علل و عوامل مختلفی دارد ولی به نظر من مهمترین عامل آن این است که این پایگاه ملی و دینی را به پایگاه حزبی و جناحی تبدیل کرده‌ایم. بارها گفته و نوشته‌ام که برخی از نهادها در جمهوری اسلامی، نهادهای ملی‌اند که به همه مردم با سلایق مختلف تعلق دارند. نماز جمعه هم از همین موارد است. باید نگاه ما به این پایگاه نگاه ملی باشد که به همگان تعلق دارد. ستاد نماز جمعه، امام جمعه و همه کسانی که در اقامه این نماز دخیلند باید چنین نگاهی به نماز جمعه داشته باشند. بدون تغییر نگرش، نمی‌توان امیدی به بهبودی وضعیت نماز جمعه‌ها و حضور پرشور همه اقشار جامعه، مثل دهه اول انقلاب را داشت.

او درباره نقاط قوت و ضعف نماز جمعه‌های فعلی به ویژه در شهرهای بزرگ به شفقنا گفت: نقاط قوت نماز جمعه مربوط به ماهیت این فریضه هفتگی و همگانی مربوط می‌شود. هدفی که شارع مقدس از تشریع این فریضه عبادی و سیاسی داشته، نقطه قوت آن است. اجتماع هفتگی، دیدار مومنان با یکدیگر در فضایی معنوی، آشنایی عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان با معارف عقیدتی، اخلاقی و فقهی و مسایل روز سیاسی و وحدت و یکپارچگی مردم همگی از دستاوردهای برگزاری نماز جمعه است که البته با وضعیت کنونی کمتر تامین می‌شود.

ورعی برای دستیابی به برکات این فریضه رعایت چند اصل اساسی را ضروری دانست و برشمرد: اول، ائمه جمعه باید شخصیت‌های فراجناحی و موجه نزد همه اقشار مردم در شهرها و شهرستانها باشند. افرادی که نماد یک جناح و دسته سیاسی‌اند، تنها علاقمندان همان جناح سیاسی را جذب خواهند کرد.

دوم، شخصیت‌های اخلاقی و معنوی و در عین حال آگاه به مسایل سیاسی و اهل تحلیل باشند، نه اینکه مطالبی را برای آنان به صورت سراسری ارسال کنند و آنها هم روخوانی کنند. شخصیتی که رفتار و کردارش، سلوکش، سخن گفتن و سکوتش آموزنده باشد حتی اگر با زبان به اخلاق و معنویت دعوت نکند.

سوم، مطالبی که ارائه می‌دهند، هم از نظر سطح علمی و هم از نظر نوع مطلب برای همگان قابل استفاده باشد. امروز سطح آگاهی‌های عمومی، سیاسی و دینی افزایش پیدا کرده، ایراد خطبه با تکیه بر آموخته‌های قدیمی و بدون مطالعه جاذبه ندارد.

چهارم، پرهیز از ورود به مسایل اختلافی و جناحی؛ زیرا ورود به این مسائل و موضع گیری به نفع یک طرف، رنجش خاطر گروهی از نمازگزاران را به دنبال داشته و موجب ترک نماز جمعه خواهد شد. امام جمعه به منزله پدر معنوی همه اقشار مردم با سلائق گوناگون است. مثل پدر خانواده که همه فرزندان را با رفتار خویش و بدون تبعیض اداره می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics