قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / بررسی فقهی اصول سیاست خارجی اسلام در سوره ممتحنه
بررسی فقهی اصول سیاست خارجی اسلام در سوره ممتحنه

در قالب پایان‌نامه حوزوی صورت گرفت؛

بررسی فقهی اصول سیاست خارجی اسلام در سوره ممتحنه

این پژوهش تاکنون انجام نشده است لذا ضرورت داشت تا اصول و معیارهای سیاست خارجی براساس فقه اسلامی و یک نواختی قوانین و احکام آن از نگاه سوره ممتحنه و نظر علمای دین و با توجه به نیاز امروز دول اسلامی، مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، جلسه دفاع پایان نامه سطح سه، حجت‌الاسلام سیدحسن‌هاشمی نسب با موضوع «بررسی فقهی اصول سیاست خارجی اسلام در سوره ممتحنه» با حضور و ارزیابی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی اکبر نوایی، سه شنبه، ۳۰ بهمن ماه در اتاق جلسات مرکز مدیریت، برگزار شد.

حجت‌الاسلام نوایی با اشاره به عنوان کاربردی این پایان نامه، گفت: چنین رویکردهایی از قرآن کریم باعث انس بیشتر آن در بین طلاب و عموم می‌شود.

این استاد داور افزود: با توجه به اینکه قرآن، اصل فقه است لذا باید مسائل اصلی را از آن استخراج کرده تا بهره‌ی بیشتری از مطالب گهربار آن ببریم.

تدوینگر پایان نامه نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه اسلام دینی جهانی است، گفت: جامعیت و گستردگی احکام اسلامی و ماهیت اجتماعی. سیاسی آن، نشانگر این موضوع برجسته است که مقوله حکومت به عنوان روحی کلی در متن تعالیم آن جریان دارد.

وی ابرازداشت: این ضرورت احساس می‌شود که براساس آموزه‌های اسلام و فقه اسلامی، ضمن مشخص نمودن اصول و چارچوب سیاست خارجی اسلامی با عنایت به سوره ممتحنه به لحاظ فقهی و شرعی این اصول بررسی گردد تا بدانیم با کشورها و حکومت‌های مختلف، اعم از مسلمان و غیر مسلمان، چگونه باید برخورد و تعامل کرد.

هاشمی نصب اضافه کرد: برهمین اساس، تحقیق حاضر به بررسی اصول سیاست خارجی به دست آمده از سوره ممتحنه از جمله اصل عدم اعتماد به دشمن و هوشیاری در برابر کید آنان، اصل نفی سبیل و استقلال، اصل دعوت و تالیف قلوب، اصل ارتباط و اقدام متقابل، پرداخته شده است.

وی ادامه داد: برای روشن تر شدن مسیر عمل به این اصول، مستمسک ما سوره ممتحنه، سیره پیامبر(ص)، ائمه(ع) و همچنین نظرات فقهی علما بوده است.

تدوینگر این پایان نامه با اشاره به اینکه سوره ممتحنه، جزو سوره‌های مدنی می‌باشد که در زمان تشکیل حکومت اسلامی نازل گردیده و بحث اصلی آن در مورد سیاست خارجی اسلام است، گفت: این پژوهش تاکنون انجام نشده است لذا ضرورت داشت تا اصول و معیارهای سیاست خارجی براساس فقه اسلامی و یک نواختی قوانین و احکام آن از نگاه سوره ممتحنه و نظر علمای دین و با توجه به نیاز امروز دول اسلامی، مورد بررسی قرار گیرد.

روابط عمومی حوزه علمیه خراسان ، این پایان نامه در گروه علمی فقه واصول حوزه علمیه خراسان و با راهنمایی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمیرزایی در مقام استاد راهنما و هدایت حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر زنگنه شهرکی در مقام استاد مشاور، تدوین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics