قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «برگزیده الفائق فی الاصول» منتشر شد
«برگزیده الفائق فی الاصول» منتشر شد

تازه‌های نشر؛

«برگزیده الفائق فی الاصول» منتشر شد

کتاب حاضر برگزیده درس‌های الفائق است که توسط نویسنده در سطوح عالی حوزه علمیه قم تدریس شده است. این اثر ناظر به قواعد و مسائل اصولی تأثیرگذار در فقه معاصر سامان یافته و به‌صورت خلاصه و با بیانی شیوا و روان همراه با نمودار و دسته‌بندی مطالب و پرسش‌های مرتبط با هر فصل برای استفاده طلاب و دانش‌پژوهان جمع آوری شده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، «برگزیده الفائق فی الاصول» به همت حجت‌الاسلام سید محسن مرتضوی و توسط مؤسسه بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی روانه بازار کتاب شد.

کتاب نفیس «الفائق فی الاصول» به همت گروه فقه معاصر حوزه علمیه قم و تلاش جمعی از اساتید بزرگوار حوزه تدوین شده است، این کتاب در راستای طرح تحول در کتب درسی که مورد تأکید مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید و نخبگان حوزوی می‌باشد و همچنین پاسخگو بودن حوزه نسبت به مسائل مستحدثه جامعه با محوریت قواعد اصولی تأثیرگذار در فقه معاصر ارائه شده است که در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ کُرسی تدریس این کتاب برای طلاب پایه ده و سال اول خارج حوزه به‌طور رسمی و با استقبال خوب فضلای جوان در حوزه علمیه قم برقرار شد. این کتاب مشتمل بر قواعد و مسائل اصولی همچون سیره عقلا، عرف، سیرۀ متشرعه، حجیت اطلاقات در مصادیق جدید، أسباب تعدی حکم از یک موضوع به موضوع دیگر و… می‌باشد که نوعاً به‌طور مستقل در کتب اصولی متداول مطرح نشده و خلأ این مباحث با توجه به تأثیرگذاری آن‌ها در استنباط مسائل مستحدثه کاملاً مشهود بود.

کتاب برگزیده الفائق حاصل درس‌های حجت‌الاسلام سید محسن مرتضوی است که در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ در مدرسه دارالشفا حوزه علمیه قم در حدود صد جلسه در جمع طلاب و فضلای جوان حوزه تدریس شده است.

ویژگی کتاب «برگزیده الفائق فی الاصول» ارائه مطالب درسی به‌صورت خلاصه و با بیانی شیوا و روان همراه با نمودار و دسته‌بندی مطالب و پرسش‌های مرتبط با هر فصل می‌باشد. این اثر در پنج بخش و با فصل‌های متعدد به نگارش درآمده است:

بخش اول: سیره عقلاییه، شامل: (فصل اول: اقسام سیره عقلاییه و ملاک حجیت آن‌ها/ فصل دوم: ادله حجیت سیره عقلاییه/ فصل سوم: طرق احراز سیره و عدم ردع/ فصل چهارم: شرایط دلیل رادع از لحاظ کیفیت و کمیت/ فصل پنجم: بررسی ادله نافی حجیت سیره عقلاییه/ فصل ششم: مفاد و محدوده ادله امضاء/ خاتمه: تعارض و تبدل سیره‌های عقلاییه/ تطبیقات فقهی: مواردی که سیره عقلاییه، مستند فتوای فقها قرار گرفته است).

بخش دوم: سیره متشرعه، شامل: (مقام اول: تعریف سیره متشرعه/ مقام دوم: دلایل حجیت سیره متشرعه/ مقام سوم: حجیت سیره متشرعه مستحدثه/ مقام چهارم: حجیت ارتکاز متشرعه).

بخش سوم: قاعده «لَو کانَ لَبان»، شامل: (امر اول: توضیح قاعده/ امر دوم: موارد جریان قاعده/ امر سوم: مراد از اشتهار و ظهور/ امر چهارم: حجیت قاعده/ امر پنجم: شروط جریان قاعده).

بخش چهارم: تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه، شامل: (فصل اول: تمسک به اطلاق لفظی و اطلاق مقامی/ فصل دوم: تمسک به عموم وضعی/ فصل سوم: استدلال به طوائف سه‌گانه روایات).

بخش پنجم: موجبات تعدّی حکم از یک موضوع به موضوع دیگر، شامل: (فصل اول: الغاء خصوصیت/ فصل دوم: تنقیح مناط/ فصل سوم: اولویت/ فصل چهارم: مناسبت حکم و موضوع/ فصل پنجم: مذاق شریعت/ فصل ششم: مقاصد الشریعه/ فصل هفتم: قیاس).

گفتنی است، چاپ اول کتاب «برگزیده الفائق فی الاصول» اثر حجت‌الاسلام سید محسن مرتضوی در هزار نسخه و با قطع وزیری و با قیمت ۲۴ هزار تومان به‌تازگی از سوی بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی به زیور طبع آراسته شده است.

قابل‌ذکر است، «راه‌های احراز وثاقت راوی»«کالبدشکافی در آینه فقه»، «پیوند اعضا و مرگ مغزی»، «شبیه‌سازی انسان»، «قتل از روی ترحم (آتانازی)»، «تلقیح مصنوعی در آینه فقه» و «پیشگیری از بارداری و سقط درمانی در آینه فقه» از دیگر آثار منتشره این محقق و مدرس حوزه علمیه قم است.

علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی کتاب «برگزیده الفائق فی الاصول» می‌توانند از (اینجا) اقدام نمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics