قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تاکید آیات نوری و سبحانی بر تقویت رویکرد بین‌المللی و بین‌الادیانی حوزه‌های علمیه
تاکید آیات نوری و سبحانی بر تقویت رویکرد بین‌المللی و بین‌الادیانی حوزه‌های علمیه

در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه با مراجع صورت گرفت؛

تاکید آیات نوری و سبحانی بر تقویت رویکرد بین‌المللی و بین‌الادیانی حوزه‌های علمیه

حوزه باید ارتباط خود را در عرصه بین‌المللی تقویت کند و تعاملات با مراکز علمی دنیای اسلام و الازهر مصر پیگیری شود. این مسئولیت امروز حوزه و دنیای اسلام است که معارف اهل بیت(ع) را به جهان معرفی کنند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله حسین نوری همدانی در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه؛ با تقدیر از دستاوردهای سفر ایشان و هئیت همراه به چند کشور اروپایی و دیدار با پاپ فرانسیس، گفت: لازم است کمیته مشترکی از سوی حوزه علمیه و واتیکان معین شود و نتایج مصوبات سفر پیگیری گردد.

معظم‌له دنیای کنونی را دنیایی پر آشوب توصیف نمود و با اشاره به فتنه انگیزی و اختلاف افکنی دشمنان در میان امت اسلامی، افزود: بخش زیادی از دشمنی دشمنان اسلام علیه جمهوری اسلامی متمرکز شده و در چنین شرایطی نسخه نجات بخش برای امت اسلامی، ایمان و عمل به معارف اصیل اسلام ناب محمدی است.

ایشان با اشاره به موضوع مهدویت و گسترش آن و همچنین منجی گرایی در صحنه بین‌الملل خاطر نشان کرد: لازم است اخبار آخرالزمان و حوادث آن مورد مطالعه و بازخوانی قرار بگیرد و در حوزه‌های علمیه افرادی متخصص تربیت شوند که به مباحث مهدویت و حوادث آخرالزمانی بپردازند؛ چرا که ما امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز داریم که نسبت به زمان ظهور آمادگی مضاعف پیدا کنیم.

نوری همدانی تصریح کرد: باید در حوزه درس‌های تحلیلی، خارج و تخصصی در خصوص مهدویت بر پا شود و فرهنگ و آموزه‌ها و گفتمان مهدویت در مجامع بین المللی مطرح گردد.

معظم‌له در ادامه اهمیت فعالیت‌های بین المللی را بسیار ضروری دانست و خاطر نشان کرد: این مسئولیت امروز حوزه و دنیای اسلام است که معارف اهل بیت(علیهم السلام) را به جهان معرفی کنند، حوزه باید ارتباط خود را در عرصه بین المللی تقویت کند و تعاملات با مراکز علمی دنیای اسلام و الازهر مصر پیگیری شود.

نوری همدانی با اشاره به ظرفیت‌های قرآنی، تفسیری، فکری و معرفتی حوزه علمیه، فرمود: باید حوزه گروهی را مسئول مطالعات تطبیقی میان حوزه و اهل‌سنت کند و به شبهاتی که در منابع تفسیری همانند: تفسیر طبری، ابن کثیر و… مطرح شده پاسخ دهند و همچنین به گروهی از فضلای حوزه، آموزش داده شود که بتوانند معارف اهل بیت(علیهم السلام) را در عرصه بین الملل ارائه دهند.

شایان ذکر است در ابتدای این دیدار استاد علیرضا اعرافی ضمن ارائه گزارشی از سفر خود و هیئت همراه به چند کشور اروپایی از جمله دیدار با پاپ فرانسیس و گفت‌وگو‌های فی مابین با تقدیر از رهنمودهای مراجع معظم تقلید، از حمایت آیت‌الله نوری همدانی در این سفر تقدیر کرد و گفت: در دیدار با پاپ فرانسیس، ظرفیت‌های علمی و معرفتی حوزه علمیه به وی معرفی شد که مورد استقبال گرم، صمیمی و احترام‌آمیز پاپ قرار گرفت و وی نیز سلام متقابل خود را به مراجع معظم و تقلید ابلاغ کرد.

حوزه نیازمند رویکردهای بین‌المللی و بین‌الادیانی است

همچنین، آیت‌الله جعفر سبحانی، امروز در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به گزارش وی از دستاوردهای سفر به ۵ کشور اروپایی و دیدار با پاپ فرانسیس، از برنامه‌های سفر و مذاکرات تجلیل کرد و گفت: اخبار سفر را پیگیری‌ می‌کردم و خوشحالم که توانسته به اهداف خود برسد.

معظم‌له، بیان داشت: مناسب است خاطرات و گزارش‌های سفر به صورت تفصیلی نوشته شود و به عنوان مستندات حوزه‌های علمیه باقی بمانند. باید بخش‌ها و محورهای مهم سفر در اختیار فضلا قرار بگیرد تا گفتمان سازی شکل بگیرد.

آیت‌الله سبحانی، با ابراز امیدواری که این گونه سفرها بتواند افق‌های جدیدی فراروی حوزه باز کند، افزودند: حوزه نیازمند رویکردهای بین المللی و بین الادیانی است.

استاد علیرضا اعرافی نیز در ابتدای این دیدار، ضمن تقدیر و تشکر از رهنمودهای آیت‌الله سبحانی برای این سفر، گفت: رهنمودهایی که مد نظر حضرت عالی بود، مورد توجه قرار گرفت به ویژه توصیه‌هایی که برای تدوین کتاب‌های مشترک و دانشنامه اسلام و مسیحیت داشتید، مطرح گردید که با استقبال آنان مواجه شد و توافق گردید کارهای مشترکی در عرصه مقالات، کتاب‌ها و دایره المعارف‌ها بین حوزه علمیه و واتیکان انجام شود.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: بعد از سفر مصوباتی مطرح و کمیته‌هایی مشخص شد که مصوبات سفر را پیگیری کنند. امیدواریم با پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد، بتوانیم گفتمان جدید، مبتنی بر مشترکات و در فضای عالمانه و دوستانه با مسیحیت به ویژه مسیحیت کاتولیک داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics