قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تحول در نگرش هیئت علمای عربستان؟/ مفتی سعودی: اعطای حق طلاق به زن در عقد ازدواج جایز است
تحول در نگرش هیئت علمای عربستان؟/ مفتی سعودی: اعطای حق طلاق به زن در عقد ازدواج جایز است

تحول در نگرش هیئت علمای عربستان؟/ مفتی سعودی: اعطای حق طلاق به زن در عقد ازدواج جایز است

شیخ عبدالله المنیع، مفتی سعودی و عضو هیئت عالی علمای عربستان سعودی در فتوایی گفت: جایز است زنان در عقدنامه ازدواج، حق طلاق را برای خود محفوظ بدانند.

به گزارش شبکه اجتهاد، المنیع خاطرنشان کرد: زنان در عقد ازدواج‌ می‌توانند این شرط را بگذارند که حق طلاق به دست خودشان باشد.

این مفتی سعودی در گفتگو با روزنامه «عکاظ» خاطرنشان کرد: در صورتی که زن این شرط را در عقد ازدواج بگذارد و در قرارداد ازدواج نیز گنجانده شود، جایز است به گونه‌‌‌ای که مسلمانان بر اساس شرط‌هایشان هستند.

فتوای جدید این مفتی سعودی در فضای مجازی جنجال به پا کرده است. اظهارات المنبع در این خصوص پس از اظهارات «اقبال درندری» عضو کمیته حقوق بشر و هیئت‌های نظارتی در مجلس مشورتی عربستان صورت‌ می‌گیرد که گفته بود برابری میان مرد و زن در زمینه ازدواج و طلاق مهم است و باید به زن در عقد ازدواج و طلاق حق داده شود.

این در حالی است که اغلب فقهای سعودی بر این باورند که اگر زن در عقد ازدواج شرط بگذارد که طلاق به دست خودش باسد، این عقد باطل است و صحیح نیست زیر خلاف قرار داد ازدواج است اما جایز است که هر کدام از زن و مرد، حق طلاق خود را به فرد دیگری واگذار کنند بدون اینکه این حق ساقط شود.

براساس دیدگاه جمهور علمای سعودی، طلاق حق انحصاری مرد است و فقط مرد این حق را دارد که همسرش را طلاق دهد و یا آن را  به زن یا فرد دیگری موکول کند با این حال، چنین تفویضی هم باعث از دست رفتن حق انحصاری مرد‌ نمی‌شود و مرد هرگاه بخواهد‌ می‌تواند از آن استفاده کند.

ابن باز مفتی سرشناس سعودی بر این باور است که صحیح نیست حق طلاق به دست زن باشد بلکه باید به دست مرد باشد و اگر قرارداد ازدواجی حاوی اعطای حق طلاق به زن باشد باطل است اما اگر از سوی مرد به او اعطا شود ایرادی ندارد.

تغییر دیدگاههای مفتی‌های سعودی در راستای تلاش‌های محمد بن سلمان برای تغییر اوضاع عربستان سعودی  صورت‌ می‌گیرد که وی آن را چشم انداز ۲۰۳۰ نام گذاری کرده است. / شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics