قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تشکیل شورای علما از سوی طالبان بدون سهم دادن به علمای شیعه در غزنی
تشکیل شورای علما از سوی طالبان بدون سهم دادن به علمای شیعه در غزنی

گزارش؛

تشکیل شورای علما از سوی طالبان بدون سهم دادن به علمای شیعه در غزنی

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در چند ماه گذشته روند تشکیل شورای عالمان دین را در سطح ولایت‌ها آغاز کرده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، اعضای این شورا که به‌گونه مستقیم از رهبر طالبان دستور می‌گیرند، مسوولیت نظارت بر کارکردهای مسوولان محلی و مشوره‌دهی به نهادها در سطح ولایت‌ها را برعهده دارند. بر‌بنیاد اطلاعات موجود، ‌این شورا جای‌گزین شورای ولایتی در حکومت پیشین است، با تفاوت این‌که اعضای آن ‌به‌گونه مستقیم از سوی رهبر طالبان انتصاب می‌شوند.

شورای علمای دین در غزنی حدود یک ماه پیش بر‌اساس فرمان ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، ‌ایجاد شده است. همه ۲۰ عضو این شورا به‌گونه مستقیم از سوی رهبر طالبان برگزیده شده‌اند، اما هیچ عالم اهل تشیع شامل آن‌ها نشده است. شماری از باشنده‌گان غزنی و عالمان اهل تشیع ضمن انتقاد از این روند، ‌این اقدام رهبر طالبان را بی‌عدالتی آشکار و نادیده گرفتن نیم جمعیت این ولایت توصیف می‌کنند.

علی، یکی از باشنده‌گان ولایت غزنی است که در بخش حقوق تا سطح ماستری تحصیل کرده است. این باشنده غزنی از نادیده گرفتن مذهب اهل تشیع در صحنه سیاسی و ‌عدم حضور علمای شیعه در تشکیل شورای عالمان دین در غزنی،‌ انتقاد می‌کند و می‌گوید که طالبان سیاست حذف را در پیش گرفته‌اند.

علی می‌افزاید: «طالبان از اول تا امروز برخوردهای سمتی، قومی و مذهبی دارند.‌ مذهب تشیع یک ‌واقعیت جامعه افغانستان است، ‌چه طالبان بخواهند یا نخواهند؛ اما ‌من فکر می‌کنم که طالبان باید در مورد مردم ما تجدیدنظر کنند. ‌تحمل هم یک‌ حد و اندازه دارد، بالاخره یک روز کاسه صبر مردم لبریز خواهد شد و آن روز دیگر برای جبران دیر خواهد بود.»

همچنان یکی‌ از عالمان دینی شیعه در غزنی که ‌نمی‌خواهد نامش در این گزارش ذکر شود، برخوردهای سلیقه‌ای و تک‌مذهبی طالبان را به خیر هیچ ‌طرفی ‌نمی‌داند. این عالم دین تأکید دارد که باید با پیروان همه مذاهب برخورد یک‌سان صورت بگیرد. او به روزنامه هشت‌صبح می‌گوید: «شورای علما در حکومت پیشین فعال بود و در آوردن صلح همواره بر طرف‌های ‌درگیر صدا بلند می‌کرد. در آن شورا هم تسنن و هم تشیع به‌گونه برادروار در کنار هم برای داشتن یک افغانستان ‌آباد و آزاد گام می‌برداشتند؛ ‌اما این‌که امروز یکی و یک‌باره یک قشر عظیم این ملت نادیده گرفته شده، عدالت تطبیق نشده، فاصله مردم روز تا روز از طالب بیشتر می‌شود و این موضوع در درازمدت به یک معضل بزرگ اجتماعی بدل خواهد شد.» این عالم دین می‌افزاید: «چه خوب است که از همین حالا به صداهای مردم گوش داده شود، مذهب جعفری مثل سابق رسمیت پیدا کند و همه مردم در عمل خود را در چوکات حکومت ببینند، نه در شعار.»

بربنیاد یافته‌های روزنامه هشت‌صبح، شورا عالمان دین صلاحیت‌های فوق‌العاده دارد و با رهبر گروه طالبان به‌گونه مستقیم کار می‌کند. ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، تشکیلات شورای علما را در سراسر کشور با صلاحیت‌های ویژه منظور کرده است. اعضای این شورا بیشتر از اعضای شورای ولایتی در نظام پیشین، صلاحیت دارند.

نظارت از کارکردهای ریاست معارف، دانشگاه‌ها، ریاست حج و اوقاف، ریاست امر به معروف و نهی از منکر، محاکم، دارالافتا و مدارس علمی و دینی از صلاحیت‌های اعضای این شورا در سطح هر ولایت است. در ضمن اعضای این شورا صلاحیت همکاری مستقیم و مشوره‌دهی به این نهادها را نیز دارند. ‌گفتنی است که اعضای این شورا ماهانه مبلغ ۲۰ هزار افغانی معاش دریافت می‌کنند و در کنار آن مصارف دفتر، موتر و ‌دیگر امکانات نیز به‌گونه فوق‌العاده در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

قابل ذکر است که تاکنون ‌شورای علما در ولایت‌های قندهار، غزنی، کاپیسا، ‌پروان، ‌بدخشان و ‌تخار از سوی رهبر طالبان ایجاد شده است. این شوراها در ولایت‌های مختلف بین ۱۳ تا ۲۵ عضو دارند و دارای تشکیلات رییس، ‌دو معاون و ‌دبیر می‌باشند. نماینده ویژه ملا هبت‌الله آخوندزاده در هر ولایت، اعضای شورای عالمان دین را برای مردم معرفی می‌کند.

این‌همه در حالی است که ولایت غزنی، یکی‌ از ولایت‌های مهم کشور است که با داشتن ‌اقوام و مذاهب مختلف اعم از سنی و شیعه بیشتر به نام «افغانستان کوچک‌» شناخته می‌شود. تعداد زیادی از باشنده‌گان این ولایت‌ را پیروان مذهب جعفری و اهل تشیع شکل می‌دهند. طالبان پس از رسیدن به قدرت در بیشتر از یک‌ونیم سال گذشته به علت‌های گونه‌گون نه مشروعیت داخلی کسب کرده و نه هم کشور‌های جهان رژیم این گروه را به رسمیت شناخته‌اند.

این گروه همان‌طوری که در برقراری ارتباط با کشورهای جهان و رعایت قوانین بین‌المللی ناکام بوده‌، در بعد داخلی نیز با اقشار، اقوام و مذاهب مختلف در ستیز قرار داشته است. طالبان از بدو تسلط دوباره بر افغانستان، مذهب جعفری را که پیروان بسیاری در کشور دارد، از صحنه سیاسی و اجتماعی حذف کرده و با تلاش‌های فراوان شورای علما و بزرگان اهل تشیع، حاضر نشده‌ این مذهب را به رسمیت بشناسند./ شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics