قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تصاویر انتخابی «اجتهاد» از مراسم بزرگداشت علامه سیدجعفر مرتضی در قم، مشهد و نجف
تصاویر انتخابی «اجتهاد» از مراسم بزرگداشت علامه سیدجعفر مرتضی در قم، مشهد و نجف

گزارش تصویری؛

تصاویر انتخابی «اجتهاد» از مراسم بزرگداشت علامه سیدجعفر مرتضی در قم، مشهد و نجف

شبکه اجتهاد: مراسم بزرگداشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی (پژوهشگر برجسته تاریخ اسلام و تشیع، سیره نگار شیعی و از عالمان حوزه علمیه قم و لبنان) از طرف مقام معظم رهبری در حرم حضرت معصومه (س)، از سوی نماینده ولی فقیه در استان، شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان و تولیت آستان قدس رضوی در حرم مطهر حضرت رضا (ع) و در در حسینیه اعسمیه نجف اشرف از طرف حوزه علمیه و طلاب لبنانی با حضور مراجع تقلید، علمای اعلام، اساتید، فضلا، روحانیون و طلاب برگزار شد.

سید جعفر مرتضی از شاگردان آیات عظام میرزا هاشم آملی، مرتضی حائری یزدی و شبیری زنجانی بود؛ یکی از برجسته‌ترین سیره‌نگاران در جهان اسلام بود. روش اجتهادی او در تاریخ و سیره‌نگاری، طرحی نو در حوزه‌های علمیه و همچنین در میان پژوهشگران علوم دینی درانداخت.

مراسم بزرگداشت در حرم مطهر حضرت معصومه(س)

از فعالیت‌های مهم جعفر مرتضی در سال‌های اقامت در قم، می‌توان به پژوهش در زمینه‌های مختلف تاریخ و عقاید شیعه، راه‌اندازی «منتدا» یا «مدرسه علمیه جبل عاملی‌ها» و تدریس برای دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد. او در همین سال‌ها از تدریس، ارائه مشاوره‌های تحقیقاتی و ایجاد شرایط مناسب برای تحصیل طلاب لبنانی نیز غافل نبود. مرتضی طی ۲۵ سال سکونت در شهر قم ضمن حمایت و تربیت طلاب لبنانی در صورت ضرورت به حمایت ایدئولوژی انقلاب اسلامی پرداخت و مباحثی در حکومت از سیره اهل بیت تدوین نمود.

مراسم بزرگداشت در مؤسسه آل البیت(ع) قم

علامه سید جعفر مرتضی عاملی کتاب‌هایی در زمینه سیره اهل بیت تألیف کرده است که از جمله آن می‌توان به «الصحیح من سیره النبی الاعظم و مأساه الزهراء» اشاره کرد. به‌باور بسیاری از منتقدان آثار علامه سید جعفر مرتضی در دفاع از حریم تشیع و معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام و نیز پیراستن و تصحیح دیدگاه‌ها نسبت به حوادث و رویدادهای تاریخ اسلام جایگاه بلندی دارند. تتبّع وسیع، ارزیابی دقیق، ریشه‌یابی هوشمندانه از حوادث و سیر آنها، تحریف زدایی و نمایاندن حقایق و واقعیت‌ها، نشان دادن دست‌های جعل و تحریف و افشای چهره‌های مزوّر و فریبگر، از ویژگی‌های برجسته آثار استاد است.

مراسم بزرگداشت در حرم مطهر امام رضا(ع)

سید جعفر مرتضی عاملی در سن ۷۷ سالگی در تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۸ شمسی، مصادف با ۲۷ صفر سال ۱۴۴۱ قمری، پس از حدود ۳۰ روز بستری بودن در بیمارستان رسول اعظم بیروت درگذشت و همزمان با سالروز رحلت جدش پیامبر اسلام در زادگاهش در عیتا الجَبَل به خاک سپرده شد.

مراسم بزرگداشت در نجف اشرف

گفتنی است، علامه مرتضی عاملی علاوه بر تالیفات بسیار، پایگاه اینترنتی المیزان به نشانی mezan.net را نیز برای معرفی آثار خود و ارتباط با مخاطبان راه‌اندازی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics