قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / تمایلات جنسی مجوز و ملاک برای تغییر جنسیت نمی‌شود
تمایلات جنسی مجوز و ملاک برای تغییر جنسیت نمی‌شود

آیت‌الله شبیری زنجانی در دیدار مدیران شبکه اجتهاد:

تمایلات جنسی مجوز و ملاک برای تغییر جنسیت نمی‌شود

آیت‌الله شبیری زنجانی با انتقاد از جواز تغییر جنسیت گفت: روحیات شدید و تمایلات جنسی یا نفسانی مناط و ملاک برای تغییر جنسیت نمی‌شود و اینکه اگر دادگاه جواز تغییر جنسیت را بر این اساس بدهد، ما این را خلاف شرع می‌دانیم.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی مدیرمسئول، حمزه واقعی سردبیر ارشد و اعضای تحریریه شبکه بین‌المللی اجتهاد با حضور در محل اقامت حضرت آیت‌الله سید موسی شبیری زنجانی ضمن دیدار از توصیه‌های این مرجع تقلید بهرمند شدند.

آیت‌الله شبیری زنجانی پس از استماع گزارشی از فعالیت‌ شبکه اجتهاد، ضمن تایید فعالیت‌های این رسانه تخصصی بیان داشت: مسائل مستحدثه و جدید مورد ابتلای جامعه و پرسش است که باید به آن‌ها پرداخته شود.

معظم‌له در ادامه به تبیین بحث احکام خنثی پرداخت و با انتقاد از جواز تغییر جنسیت گفت: روحیات شدید و تمایلات جنسی یا نفسانی مناط و ملاک برای تغییر جنسیت نمی‌شود و آنکه مرد است با عمل جراحی زن نمی‌شود.

ایشان در پاسخ به اینکه دادگاه جواز تغییر جنسیت را بر اساس شدت تمایلات و روحیات جنسی می‌دهد اظهار داشت: اگر قاضی این حکم را می‌دهد ما این را خلاف شرع می‌دانیم.

آیت‌الله شبیری زنجانی در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به کثرت صدور فتوا اظهار داشت: برخی هنوز الفبای فقه را بلد نیستند اما خود را مجتهد می‌نامند.

روش دانشگاهی برای حوزه مجتهد ساز نیست

این مرجع تقلید همچنین با انتقاد از شیوه درسی طلاب گفت: طلاب همانند گذشته درس نمی‌خوانند و شیوه دانشگاه را در پیش گرفتند، اما این شیوه مجتهد شعاری درست می‌کند نه واقعی. بنابراین باید طلبه‌ها به صورت تخصصی وارد مسائل شوند و یک مبحث را دنبال کنند.

استاد مبرز حوزه علمیه قم در پاسخ به سؤالی درباره عدم نیاز به رسائل با وجود کفایه، گفت: فهم کفایه متوقف بر خواندن رسائل است، اگر رسائل و کفایه خوب خوانده شود و بحث شود به لحاظ اصولی کافی است.

معظم‌له ضمن اینکه نتیجه امتحان را مطابق با واقع ندانست، بیان داشت: حاج مهدی حائری می‌گفت امتحان صددرصد کشف از واقع نمی‌کند و علم طرف را مشخص نمی‌کند چرا که ممکن است زیدی که علم کمتری از عمر داشته باشد در امتحان نمره بالاتری بگیرد و برعکس عمر بر اساس مشکلاتی نمره نیاورد.

فهم ظرفیت علمی به بحث و تبادل نظر است، نه امتحان دادن

آیت‌الله شبیری زنجانی افزود: یکی از مراجع معروف زمان شیخ عبدالکریم مرعوب جمعیت شد و در امتحان نمره نیاورد آشیخ گفت: این امتحان ملاک نیست چرا که ایشان عالم هستند و اینجا به دلیلی موفق نشدند اما در واقع دارای علم هستند.

این مرجع تقلید ادامه داد: فهم ظرفیت علمی به بحث و تبادل نظر است اینکه افراد چگونه در مباحثات مسائل را بفهمند و جرح و تعدیل کنند و همه افراد هم یکسان نیستند، برخی استعداد دارند و ممکن است زودتر وارد مسائل عمیق شوند، اما بعضی دیگر دیرتر؛ بنابراین اینکه مشخص شود از چه مقطعی طلاب وارد مباحث تخصصی شوند هم جامع نیست.

مقام ثبوتی آیت‌الله واعظ زاده بالاتر از مقام اثبات ایشان است

در ادامه این دیدار صمیمی خاطره‌ای از مقام معظم رهبری درباره آیت‌الله شبیری نقل شد که رهبر انقلاب از قلم و نحوه تفکر و تدریس وی در علوم تمجید کردند و خواسته‌اند تا مستندات برای بهره علمی در اختیار دیگران قرار بگیرد. آیت‌الله شبیری زنجانی در پاسخ به نقل این خاطره بیان داشت پخته شدن مطالب زمان می‌برد. همچنین در این دیدار به تناسب بحث از مرحوم آیت‌الله واعظ زاده خراسانی سخن به میان آمد که این مرجع تقلید ضمن تمجید از مقام علمی و شخصیت وی بیان داشت: مقام ثبوتی آیت‌الله واعظ زاده بالاتر از مقام اثبات ایشان بود.

علاقه‌مندان می‌توانند گزارش علمی و تفصیلی این نشست را در آینده نزدیک در «شبکه اجتهاد» مطالعه نمایند.

کلیک کنید: مشاهده تصاویر دیدار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics