قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / توصیه‌ و هشدارهای مراجع تقلید و اعضای جامعه مدرسین به رئیس دستگاه قضاء
توصیه‌ و هشدارهای مراجع تقلید و اعضای جامعه مدرسین به رئیس دستگاه قضاء

گزارش روز؛

توصیه‌ و هشدارهای مراجع تقلید و اعضای جامعه مدرسین به رئیس دستگاه قضاء

مراجع معظم تقلید و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، از برخی اقدامات رئیس قوه قضائیه قدردانی کردند و توصیه‌هایی را در خصوص برخی موضوعات و مشکلات مهم قضائی بیان داشتند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین غلام‌حسین محسنی اژه‌ای در هفتمین سفر رسمی استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا، روز پنجشنبه ۲۶ خرداد در صدر هیئت عالی قضایی به استان قم سفر کرد و در دومین روز از سفر به شهر کریمه اهل بیت امروز با حضور در بیوت برخی از مراجع به صورت جداگانه با حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی و سبحانی دیدار و گفت و گو کرد و نیز در جمع اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حاضر شد.

توصیه‌های آیت‌الله مکارم شیرازی

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ضمن قدردانی از اقدامات دستگاه قضا با اشاره به برخی از کمبودها و کاستی‌های موجود در دستگاه قضا، برخی از قوانین دست و پاگیر را عامل تاخیر در رسیدگی به پرونده‌ها دانسته و گفت: گاهی به دلیل همین قانون‌های دست و پا گیر، رسیدگی به یک پرونده چند ماه عقب‌ می‌افتد؛ باید کاری کرد که این بهانه‌ها برچیده بشود و سرعت عمل پیدا بیشتر شود، این اتفاق سبب خواهد شد که افراد بیشتری به حق شان برسند.

معظم‌له بر لزوم همکاری سایر دستگاه‌ها با قوه قضاییه در راستای کاهش پرونده‌ها و جرائم تاکید و با اشاره به نقش مهم مسائل اقتصادی و گرانی‌ها در پیدایش برخی ناهنجاری‌ها تصریح کرد: برخی از این مسائل مستقیما اثر منفی‌اش متوجه دستگاه قضا‌ می‌شود و برای کاهش آن چاره‌ای جز همکاری با قوه قضاییه نیست.

ایشان نفوذ افراد نا اهل در بین دستگاه‌ها را از دیگر مشکلات موجود دانست و تاکید کرد: این موضوع از جمله مسائل پیچیده‌ای است که افراد نفوذی در دستگاه‌ها دارند آن را انجام‌ می‌دهند مسائل پیچیده اقتصادی از جمله سرقت‌های اقتصادی، رانت خواری، رشوه خواری که باید برای اینها تدبیر و فکر کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: قبل از مسؤولیت شما در جرائد منتشر شد که فلان تشکیلات چند هزار خودرو به صورت غیرقانونی وارد کرده است. قطعا یک نفر به تنهایی‌ نمی‌تواند این کار را بکند و قطعاً با نفوذ در دستگاه‌های دیگری دست به این کار زده است.

معظم‌له اطاله دادرسی را از مشکلات همیشگی ذکر نموده و تصریح کرد: برای کاهش هرچه بیشتر دوران دادرسی باید قوانین دست و پاگیر حذف شود؛ ممکن است بعد از اینکه حکم هم صادر شد باز هم در پیچ و خم قانون بیفتد و اعتراض کنند که قانون یا حکم ایراد داشته است.

این مرجع تقلید قاطعیت دستگاه قضا را در کاهش مشکلات بسیار مؤثر خواند و تاکید نمود: اگر قوه قضاییه اقتدار داشته باشد بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

ایشان سپس فرمود: متأسفانه در میان قضات هم افراد خاطی هست این‌ها را باید اصلاح کرد تا مشکل قاضی نداشته باشیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: الحمدلله حوزه علمیه در کنار دستگاه قضا قرار دارد؛ اینکه دستگاه قضا بتواند از این ظرفیت و به ویژه بهره‌گیری از فضلا و نخبگان آن استفاده کند بسیار مهم است.

ایشان خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای، گفت: شما با داشتن سوابق و تجربیات زیاد در دستگاه قضا باید با شجاعت به جنگ مشکلات بروید و از مخالفت این و آن هراسی نداشته باشید.

معظم‌له در پایان ضمن دعا برای حل مشکلات کشور و آرزوی توفیق دست اندرکاران و مسؤولان قوه قضاییه، آمادگی خود را برای هرگونه کمک در این مسیر اعلام داشت.

توصیه‌های آیت‌الله نوری همدانی

آیت‌الله حسین نوری همدانی با اشاره به عهد نامه امیرالمومنین (علیه السلام) به مالک اشتر منصب قضا و جایگاه قضاوت را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: حضرت امیرمومنان علی (علیه اسلام) به مالک اشتر فرمودند: کسانی را برای قضاوت انتخاب کن که در میان مردم افضل باشند و در رفع مشکلات مردم دلسوز و در هنگام اجرای حکم قاطع باشند. از این رو باید کسانی برای قضاوت انتخاب شوند که قاطع ترین افراد باشند و قوانین حقوقی را به خوبی بدانند.

معظم‌له در ادامه پشتیبانی از قضات را بسیار ضروری دانست و یکی از راه‌های اجرای عدالت در جامعه را وجود قضات آگاه و دلسوز بیان نمود و خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد مشکلات مردم با جدیت حل و فصل شود تا در جامعه تبعیض و بی عدالتی ریشه کن شود.

ایشان در ادامه با تاکید بر خدمت رسانی به مردم فرمود: باید بدانیم ستون دین مردم‌ می‌باشند و مردم سرافراز ایران در تمامی صحنه‌ها پشتیبان نظام مقدس اسلامی بوده و هستند و در تمام صحنه‌ها حضور فعال دارند از این رو باید در راس امر خدمت به مردم مورد توجه قرار گیرد و مشکلاتشان رفع شود.

آیت‌الله نوری همدانی، پیاده‌سازی آرمان‌های امام راحل را یکی از خواسته‌های مهم مردم و روحانیون بیان نمود و با انتقاد از بعضی نارسایی‌های موجود به مسئله گرفتن دیر کرد در بانک‌ها اشاره نمود و فرمودند: در اسلام ربا حرام است، نباید جامعه اسلامی بدان گرفتار شود.

معظم‌له با اشاره به آثار سوء ربا بر جامعه خاطرنشان کرد: ربا هر جامعه‌ای را به تباهی و گمراهی‌ می‌کشاند تولید و اقتصاد را نابود و باعث گسترش فقر در میان اقشار جامعه‌ می‌شود، متاسفانه بخش مهمی از مشکلات جامعه مربوط به بانک‌ها و مسئله ربا‌ می‌باشد و بنده بارها در این رابطه تذکر داده‌ام.

این مرجع تقلید با تجلیل از خدمت صورت گرفته در دستگاه قضا فرمود: تحول در دستگاه قضا در دوران شما محسوس است، فکر و اندیشه شما در دستگاه قضا تاثیر گذار بوده و اینکه شما شخصاً پیگر مشکلات مردم هستید یکی از نقاط قوت شماست.

آیت‌الله نوری همدانی در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس دستگاه قضا خاطر نشان کرد: امیدوارم با همت و تلاش شما شاهد اجرای عدالت در جامعه باشیم باید توجه داشت اجرای عدالت در جامعه امری مشکل است ولی نباید از اجرای آن غفلت کرد و دست از تلاش برداشت.

بر اساس این گزارش، در جریان دیدار‌های حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای با مراجع؛ آیت‌الله جعفر سبحانی ضمن قدردانی از اقدامات مجدانه رئیس دستگاه قضا به بیان مطالب و توصیه‌هایی پیرامون موضوعات مهم و کلان کشور و قوه قضائیه پرداخت. در ابتدای این دیدارها رئیس دستگاه قضاء، گزارشی از مسائل و اقدامات انجام شده در قوه‌ قضائیه را برای مراجع معظم بیان کرد.

رئیس قوه قضائیه در جمع اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حاضر شد

در جلسه رئیس قوه قضائیه با رئیس و اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، محورهای مختلفی از جمله ضرورت برخورد قاطع با ناهنجاری‌های سازمان یافته، لزوم ایجاد امنیت روانی برای فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی، مهار گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی و لزوم تبیین دست‌آوردها و عملکرد قوه قضائیه برای مردم، مورد تأکید قرار گرفت.

استاد سید هاشم حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار ضمن اشاره به شأن و جایگاه دستگاه قضا در کشور گفت: دستگاه قضایی از شأن و جایگاه رفیعی در نظام جمهوری اسلامی برخوردار است و علاوه بر اینکه ملجا و پناهگاه مردم است، در مسائل کلان کشور نیز، نقش بی بدیلی دارد.

وی قوه قضائیه را یکی از ارکان ایجاد آرامش در جامعه بر شمرد و ادامه داد: اگر دستگاه قضایی به درستی وظایف خود را انجام دهد، مردم نیز احساس آرامش می‌کنند چرا که قوه قضائیه اولین جایی است که وقتی مردم احساس کنند حقی از آن‌ها ضایع شده است، به آن مراجعه می‌کنند. از طرف دیگر اگر در سایر دستگاه‌ها نیز کاستی و نقصی وجود داشته باشد، این قوه قضائیه است که می‌تواند با رفع نواقص و مشکلات، امید را به مردم بازگرداند و کمک کند تا جامعه امید خود را از دست ندهد.

امام جمعه قم امید به آینده را محرک اصلی برای مقابله با دشمن عنوان کرد و افزود: اگر قوه قضائیه با جدیت کار خود را پیگیری کند و با نظارت دقیق خود مانع شکل گیری پرونده‌های فساد در داخل و خارج از این قوه شود، مردم اعتماد خود به نظام را هیچگاه از دست نخواهند داد و امید به آینده بهتر، پیوسته در آن‌ها زنده باقی خواهد ماند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای نیز، در این دیدار، حفظ آرامش جامعه و جلوگیری از التهابات، شایعه پراکنی و مسموم سازی فضا را از اهداف قوه قضائیه بر شمرد و گفت: دشمن در تلاش است تا به واسطه فشارهای اقتصادی که بر اثر تحریم‌ها و سوء مدیریت‌ها شکل گرفته است و همچنین به واسطه تغییر سبک زندگی و ذائقه مردم و هجمه به نهادهای انقلابی و تخریب جایگاه اجتماعی این نهادها، یک نافرمانی و آشوبی را در جامعه پی ریزی نماید؛ اما هدف و رویکرد قوه قضائیه در خنثی سازی اقدامات دشمن و جلوگیری از التهابات و برخورد با شایعه پراکنی و مسموم سازی فضای جامعه است.

وی هم‌افزایی و ارتباط بیش از پیش قوه قضائیه با سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: ضمن تأکید بر استقلال قوه قضائیه، ارتباط این قوه را با مجلس، دولت و نیروهای امنیتی، تقویت کرده‌ایم تا با هم‌افزایی بیشتر دستگاه‌های کشور، زمینه سرعت و دقت بیشتر در انجام وظایف و مسئولیت‌ها را فراهم سازیم

رئیس قوه قضائیه از تحول در مدیریت این قوه به عنوان یکی از اهداف پیش روی خود یاد کرد و اظهار داشت: در تلاشیم تا با بهره گیری از نخبگان حوزه و دانشگاه، تحولی در مدیریت و کادر سازی قوه قضائیه ایجاد کنیم. افراد نخبه و سلیم النفس، سرمایه‌های کشور هستند و اگر از آن‌ها استفاده نکنیم، متضرر خواهیم شد. مردم باید قوه قضائیه را ملجأ و مأمن خود بدانند و مجرمین و ظالمین پیوسته احساس خوف و ترس داشته باشند.

محسنی اژه‌ای ساماندهی ارتباط مردمی مسئولین قوه قضائیه را از دیگر اهداف خود عنوان کرد و افزود: افزایش ارتباطات مردمی همراه با ساماندهی و نظم بخشی به این ارتباطات امری ضروری است. صرف جمع آوری نامه‌های مردمی، بدون پیگیری مناسب و چاره اندیشی برای کار آن‌ها، امری بی فایده است؛ فلذا در تلاشیم وجهه مردمی قوه قضائیه را به گونه‌ای حفظ کنیم که منجر به حل مشکلات مردم گردد و به این منظور، کارگروهی ۲۰ نفره به منظور پیگیری درخواست‌های مردمی، راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی ضمن اشاره به مسئولیت سنگین قوه قضائیه، خطاب به اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بار سنگینی بر دوش من گذاشته شده است و امیدوارم بتوانم در این جایگاه بهترین و بیشترین خدمت را به نظام مقدس جمهوری اسلامی انجام دهم؛ اما نیازمند دعای خیر و کمک فکری شما عزیزان هستم.

شایان ذکر است، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در محورهای ضرورت برخورد قاطع با ناهنجاری‌های سازمان یافته، ایجاد امنیت روانی برای فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی، نظارت، استفاده از نخبگان، بر خورد با اراذل و اوباش، پیشگیری از وقوع جرائم، گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی، لزوم بازنگری نظام وکالتی، قاطعیت، سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده‌ها، مشکلات و آسیب‌های مربوط به زندانیان، لزوم تبیین دست‌آوردها و عملکرد قوه قضائیه برای مردم، استقلال قضات در تصمیم گیری‌ها و مبارزه با بی‌حجابی و بی‌عفتی عمومی، به بیان پیشنهادات، انتقادات و نقطه نظرات خود پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics