قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / توصیه و مطالبات مراجع معظم از وزیر صمت
توصیه و مطالبات مراجع معظم از وزیر صمت

گزارش؛

توصیه و مطالبات مراجع معظم از وزیر صمت

«حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم»، «ضرورت قیمت‌گذاری کالاها»، «جلوگیری از رانت و سوء استفاده‌های ارزی»، «نظارت بر بازرسی بر کیفیت کالاها»، «مقابله با قاچاق»، «سرزدن به فقرا»، «تخلفات فولاد مبارکه» و «قرار دادن افراد شایسته در پست‌های حساس» از جمله توصیه و مطالبات مراجع از وزیر صمت دولت سیزدهم بود.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز جمعه با سفر به شهر قم با مراجع معظم تقلید، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، آیت‌الله حسین نوری همدانی و آیت‌الله جعفر سبحانی و جمعی از اعضای مجلس خبرگان رهبری و علمای حوزه علمیه قم دیدار و در نماز جمعه قم سخنرانی کرد. آنچه می‌خوانید توصیه‌ و مطالبات مراجع معظم تقلید به این وزیر صمت دولت سیزدهم می‌باشد.

‌‌آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی: مردم‌ می‌خواهند نتیجه‌ی حل مشکلات اقتصادی را در سفره‌هایشان ببینند و ما می‌بینیم که در بیشتر موارد، هزینه‌ی سفره‌های مردم گران‌تر شده است.

رانت و سوء استفاده‌های ارزی از جمله علل مشکلات اقتصادی کشور است، هرچند با برنامه‌های دولت، در این مسائل تا حدودی اصلاحات صورت گرفته، اما به طور کامل ریشه‌کن نشده است.

قاچاق آشکار از دیگر مشکلات است؛ دست‌های مرموزی در دستگاه‌های اقتصادی کشور وجود دارد که این چنین به صورت علنی و آشکار، کالای قاچاق وارد می‌شود.

نظام بانکی کشور از دیگر معضلات است، بانک‌ها هر کاری که دلشان خواست، انجام می‌دهند. ۴ درصد به عنوان کارمزد برای وام قرض الحسنه اعلام می‌کنند، اما برای هر سال مبلغ ۴ درصد می‌گیرند، یعنی اگر وامی ۵ سال طول پرداخت داشته باشد، ۲۰ درصد به عنوان کارمزد بانکی میگیرند که این تقلّب است و باید جلوی آن گرفته شود.

قیمت‌گذاری کالاها هم از مسائل ضروری است؛ برخی از کسبه، اجناس را به هر قیمتی که خواستند می‌فروشند که باید نسبت به سامان دادن قیمت اجناس، اقدام عملی صورت گیرد.

مردم دائماً از ما می‌خواهند که در دیدارها نسبت به گرانی‌ها تذکر دهیم، لذا با توجه به آماری که ارائه دادید امیدواریم که در آینده نزدیک تغییراتی در وضع معیشتی مردم حاصل شود و مردم نتیجه‌ی آن را در زندگی‌شان احساس کنند.

حل مشکلات اقتصادی نیازمند همگرایی و هماهنگی تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها و همراهی مردم است، ما مردم را دعوت به صبر و انصاف می‌کنیم تا با همراهی همدیگر و مدیریت صحیح دولت بتوان بر مشکلات فائق آمد.

‌‌آیت‌الله حسین نوری همدانی: تلاش‌ها و اقدامات مسئولین در خصوص رونق اقتصادی و رفع گرانی و دادن گزارش مهم است اما مهم این است که مردم از وضعیت زندگی خود راضی باشند و آثار اقدامات شما در زندگی مردم نمایان و محسوس باشد، متاسفانه امروز وضعیت معیشت و اقتصادی مردم رضایت بخش نیست.

آنچه مهم است مردم هستند، هر وقت مردم گفتند از اوضاع معیشتی و اقتصادی راضی هستند آن وقت برنامه‌های شما اثر بخش و مفید بوده است.

یکی از مشکلات موجود عدم کنترل قیمت‌ها و نبود نظارت بر بازرسی بر کیفیت کالاها است، این کار باید با دقت انجام شود بطوری که قیمت کالاها در دورترین نقطه ایران اسلامی با مرکز هیچ تفاوتی نداشته باشد. چرا که شما نسبت به دور افتاده ترین نقاط کشور هم مسئولیت دارید.

حضرت امیر مومنان (علیه السلام) هنگام اعزام مالک اشتر به مصر در نامه‌‌ای به او نوشتند:‌‌ ای مالک! «إنّما عِمادُ الدِّینِ و جِماعُ المسلمینَ و العُدَّه للأعداءِ العامَّه مِنَ الاُمَّه، فلیَکُن صَغْوُکَ لَهُم و مَیلُکَ مَعَهُم»؛ مالک بدان ستون دین و سپر در برابر دشمن همین توده‌های مردم هستند. از این رو باید توجه و عنایت به مردم و ایجاد رفاه آنها سر لوحه کار و برنامه‌های شما باشد.

کارهای دنیا و رفع مشکلات به صورت تدریجی صورت‌ می‌گیرد شما در کنار تلاش برای رفع کمبودها و مشکلات با مردم صادقانه سخن بگویید و مشکلات را با آنها در میان بگذارید تا مردم در مشکلات شما را یاری نمایند اگر با مردم دلسوزانه و صادقانه سخن بگوید مردم از شما‌ می‌پذیرند.

یکی از وظایف مسئولین سرزدن به فقرا است، بر سر سفره فقرا حاضر شوید و از رنج‌ها و مشکلات آنها با خبر شوید و این سیره ائمه معصومین (علیهم سلام )‌ می‌باشد.

در اسلام مسئولیت اجتماعی و مسئولیت شغلی از اهمیت بالای برخوردار است. در اسلام مدیریت جامعه و سرپرستی امور جامعه بسیار مورد توجه و عنایت قرار گرفته است به طوری که رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «مَنْ سَمِعَ رجلا ینادی یا لَلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِمٍ» هرکس بشنود صدای انسانی را که فریاد ‌‌می‌کند: «یا لَلْمُسْلِمینَ»‌‌ای مسلمانان به فریاد من برسید و او را کمک نکند، مسلمان نیست؛ و این از آموزه‌های اصیل اسلام ناب است.

دشمنان اسلام هرگز دست از دشمنانی با ما بر‌ نمی‌دارند، آنها هرگز راضی به گسترش و رونق اسلام نیستند، شما مسئولان باید در مسیر رونق اقتصادی و خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان با برنامه اقدام کنید.

‌‌آیت‌الله جعفر سبحانی: تخلفاتی که درباره فولاد مبارکه مطرح شده بسیار نگران‌کننده است و شاید در سایر شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز چنین تخلفاتی وجود داشته باشد.

برای جلوگیری از تکرار چنین تخلفاتی باید مسوولان، مدیران پاکدست و معتقد به آخرت را شناسایی و در مسئولیت‌های مهم قرار دهند.

مسئولیت وزارتخانه صمت با سایر وزارتخانه بسیار متمایز است. این وزارتخانه مسئولیت تامین نیازهای اساسی تا نیازهای کلان کشور را دارد و باید تلاش مستمری داشته باشد.

باید مراقب بود تا افرادی که شایستگی ندارند در پست‌های حساس این وزارتخانه که وظیفه تولید و صنعت کشور را بر عهده دارند به کار گیری نشوند.

گفتنی است، اعضای خبرگان رهبری و علمای حوزه علمیه قم در دیدار وزیر صمت نیز، شفافیت هزینه کرد و درآمد در بازار و بخش خدمات، قطع دلالی و رانت و واسطه‌گری از بازار، کیفیت اندک خودروهای داخلی و ضرورت شکسته شدن انحصار در بین دو شرکت خودروسازی داخلی، ساماندهی بازار بورس و تکمیل زنجیره تولید را مهمترین نیازهای اقتصاد کشور یاد کردند.

شایان ذکر است در ابتدای این دیدارها؛ سید رضا فاطمی امین به بیان برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته این وزارتخانه در امر حمایت از تولید داخلی، توجه به صادرات و کنترل واردات بی رویه و مبارزه با قاچاق کالا در جهت رونق اقتصادی و توجه به وضعیت معیشت مردم پرداخت و از احیای معادن راکد، واردات خودروهای اقتصادی، اقدامات انجام شده برای مهار تورم، کنترل بازار، حمایت تولید و حل ریشه‌‌ای مشکلات اقتصادی کشور گزارشی ارائه داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics