شبکه اجتهاد: چندی پیش و همزمان با آشوبهای خیابانی، فیلمی از سخنرانی حجتالاسلام سید حسین شیرازی فرزند آیتالله سیدصادق شیرازی در شبکههای اجتماعی منتشر شد که وی با توهینهای فراوان از دفاع مقدس و ولایت فقیه سخن گفته و آنها را نفی میکند.
در ادامه نگاهی به سخنان سید حسین شیرازی خواهیم داشت و بابت نقل این توهینها عذرخواهی میکنیم. سخنرانی وی حاوی مطالب زیر بود:
-امت در کمال آرامش بود که ناگاه یک نفر خواست چیزی را ثابت کند که امت را بدبخت کرد؛ بهطوری که با یک خطور ذهنی دست به اقداماتی میزند که میلیونها کشته و مجروح را در پی داشته است؛ پنجاه سال عقبگرد؛ عقبگرد اقتصادی و… .
-مفهوم این کار را توسعه میدهند و آن را «دفاع مقدس» مینامند؛ چه کسی گفته که این دفاع مقدس است؟ چگونه این کار مقدس شد؟
-اگر در مقدسبودن آن شککنی پدرت را درمیآورند؛ أسلافت را میسوزانند. حتی مجال برای پرسش هم نیست.
-به بیوت همهی مراجع حمله کردند.
-خودم شنیدم و دیدم که یک روز تظاهراتی در این کوچه شد و نسبت به مرجع بزرگ و اعلم شیعه گفتند: این محمدرضا هم مانند آن محمدرضا است و باید اعدام شود.
-بزرگترین مرجع شیعه (اکبر مراجع الطائفه) را خارجی و انگلیسی میخوانند.
-ولایت فقیه همان سخن فرعون است. به خدای بلدمرتبه قسم ولایت فقیه دقیقاً و مو به مو همان «أنا ربکم الاعلی» است. امروز ولایت فقیه بارزترین مصداق برای سخن فرعون است.
-اکنون این بلاد بر مفهوم ولایت فقیه استوار است؛ بهطوری که نمیشود حتی بهصورت پرسش به آن نزدیک شد.
-ولایت فقیه مستحدث و جدید نیست؛ لکن به تطویر و توسعه مفهومی دچار شده و اکنون ولایت الله شده است.
-اگر دراین باره سخن بگویی به شما میگویند ضد ولایت فقیه؛ شیخ انصاری ضد ولایت فقیه بود.
-وهن مذهب نیز در فقه بوده است؛ ولی آن را توسعه داده و بر مقدسترین مقدسات یعنی قمهزنی منطبقش کردهاند. قمهزنی شعائرحسینی است و این شعائر قداستش کمتر از ضریح و بلکه جسم امام حسین(ع) نیست. قداست این شعائر مثل جسم امام حسین(ع) است.
نقد این سخنان سراسر توهینآمیز فرصتی گسترده طلب میکند؛ ولی بیان نکات زیر در این باره ضروری است:
۱- بزرگان جریان افراطی شیعی تا پیش از این ضدیت طرفدارانشان با انقلاب و ولایت فقیه را عقیدهی شخصی آنها دانسته و حاضر به پذیرش مسئولیت رفتارهای پرورشیافتگان مکتب خویش نبودند. آشکارا به هدایت و رهبری افراطگرایان ضدانقلابی میپرداختند؛ ولی چهرهای مظلومانه به خود میگرفتند و دیگران را به اتهامزنی و بداخلاقی متهم مینمودند. اما حالا گویا این جریان تغییر استراتژی داده است و اعلام میکند آنچه بهعنوان تندرویهای طرفدارانش مطرح میشده، در واقع متن و دیالوگ رسمی بیتی است که لیدر این جریان بوده است.
۲- سخنان پر از توهین سیدحسین شیرازی علیه ولایت فقیه و دفاع مقدس در حالی صورت میگیرد که وی رئیس دفتر یکی از علمایی است که به طرق مختلف مرجعیت او تبلیغ میشود و این سخنان را نیز در قم و در دفتر ایشان بیان داشته و از کانال ماهوارهای مرجعیت بهعنوان رسمیترین رسانه این بیت، پخش گردید.
۳- چندسالی است رهبران خارجنشین این جریان ارتباط نزدیکی با جریانهای سکولار و ضدانقلاب برقرار و حتی عنوان کارشناس مذهبی صدای آمریکا را کسب کردهاند. همزمانی این سخنرانی با آشوبهای اخیر نشان داد که هر دو جریان با یکدیگر اشتراک هدف دارند.
۴- این جریان همزمان با نفی قداست از «دفاع مقدس ملت»، قداست قمهزنی را به اوج میرساند. با این رویکرد این افراد از دو جهت برای دشمنان زمینه ضربهزدن به نظام را فراهم میکنند: اول اینکه از درون مذهب تشیع جبههای برای مقابله و ایستادگی در برابر تشیع انقلابی بهوجود میآورند و با این مبارزه درونمذهبی، شیعیان را از آرمانها و شعارهای اصیل اسلامی فاصله داده و در حرکتهای طاغوتستیزانه آنها تزلزل ایجاد میکنند؛ دوم اینکه جاذبههای تشیع را به دافعه تبدیل میکنند و با ارائه چهرهای متفاوت و زشت از تشیع در منظر جهانیان، مانعی در مقابل نفوذ تفکر انقلاب اسلامی ایران بهوجود آورند.
انتساب ضدیت با ولایت فقیه به شیخ انصاری نشان از قلت سواد و آگاهی این افراد دارد؛ زیرا شیخ انصاری در کتابهای خویش هیچگاه بهصورت کلی ولایت فقیه را رد نکرده؛ بلکه بارها به اثبات ولایت فقیه میپردازد. آری؛ شیخ اعظم در ولایت و دخالت فقیه در اموال و انفس خصوصی مردم که خارج از حیطهی حکومتی است، اشکال میکند که بهطور کلی از محل گفتوگو خارج است و مدعی ولایت مطلقهی فقیه نیز آن را ادعا نمیکند. حتی مرحوم آخوند و برخی دیگر در حاشیه مکاسب در مورد ثبوت آن در مورد معصومین(ع) نیز تشکیک میکنند. همچنانکه شیخ اعظم، ثبوت مشروعیت و عدم توقف بر اذن معصوم را در مورد صغریات ولایت فقیه لازم میدانند؛ و این نزاع در صغراست؛ نه کبری.
تعجب اینکه کسی که قادر بر تشخیص محل نزاع نیست یا تفاوت بین خدشه در صغری و کبری را نمیشناسد، چگونه در بیت موسوم به مرجعیت بر کرسی تدریس روحانیون مینشیند و برای جامعه شیعه تعیین تکلیف میکند.ای کاش وی برای فهمیدن معنای «ضد» به منابع لغوی در زبان فارسی مراجعه کرده بود و معنای ضدیت را که دربردارنده بارِ مخالفت و دشمنی است، به شیخ انصاری منتسب نمیکرد!
در پایان با اظهار تأسف فراوان از توهین به مقام شامخ امام خمینی(ره) و شهدای انقلاب اسلامی، انتظار میرود مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و اساتید حوزوی مرتبط با این مؤسسه براساس تعهدات انقلابی، واکنش مناسبی به این اتهامات داشته باشند. قطعاً در صورت تسری این بحث به محافل انقلابی و رسانههای مختلف، کنترل و مدیریت خشم انقلابی جوانان و مردم امکانپذیر نخواهد بود؛ پس لازم است محافل و شخصیتهای حوزوی در واکنش به این مطالب پیشقدم گردند. مباحثات