قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جامعیت قرآن کریم به حوزه‌‌ها بیاید/ پیشنهادی برای اداره موقوفات
جامعیت قرآن کریم به حوزه‌‌ها بیاید/ پیشنهادی برای اداره موقوفات

مراجع در دیدار با رئیس سازمان اوقاف مطرح کردند:

جامعیت قرآن کریم به حوزه‌‌ها بیاید/ پیشنهادی برای اداره موقوفات

باید جامعیت قرآن کریم به حوزه‌‌ها بیاید تا آثار خود را نشان دهد و ما مسئولیت داریم که با شناسایی استعدادهای درخشان و راغی و حمایت مادی و معنوی از آنها، آینده حوزه را تحت سایه قرآن کریم تامین کنیم که این امر یک مدیریت دقیق را‌‌ می‌طلبد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه به منظور ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته جهت برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم و همچنین همایش بین‌المللی پژوهش‌‌‌های قرآنی و فعالیت‌های این سازمان به قم سفر کرد و با حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، سبحانی، جوادی آملی و علوی گرگانی دیدار و گفتگو کرد.

 آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار نماینده ولی فقیه و رییس سازمان اوقاف و معاونین ایشان با تقدیر از گسترش فعالیت‌‌های قرآنی در کشور گفت: زمانی بود که مخالفان‌‌ می‌گفتند شیعیان رابطه‌‌‌ای با قرآن ندارند و تنها به ائمه طاهرین (علیهم‌السلام) قناعت کرده‌‌‌‌اند که این گسترش فعالیت‌‌ها جوابی عملی به مخالفان است.

ایشان افزود: گروهی از وهابیت هنوز هم این شبهه دروغین را تکرار‌‌ می‌کنند، باید از این فعالیت‌‌ها خبررسانی کامل شود تا همگان بدانند که بزرگ ترین مسابقات قرآنی در ایران برگزار‌‌ می‌شود، ولی باید آن را به اطلاع همگان رسانید زیرا اطلاع رسانی امروز نقش مهمی دارد.

معظم له با بیان این که در کنار تلاوت، حفظ و تفسیر، غرض نهایی عمل به قرآن کریم است، اظهار داشتند: مسأله عمل به قرآن باید پررنگ باشد، موارد دیگر مقدمه عمل به قرآن است و در جلسات تذکر داده شود.

ایشان ادامه داد: در کنار تلاوت قرآن‌‌ می‌توان آیات درباره مسائل اخلاقی و اجتماعی را گوشزد کرد تا در عمل افراد ظاهر شود، قرآن کتاب عمل است و نباید در محدوده حفظ و تلاوت خلاصه شود، قرائت و حفظ مقدمه حضور قرآن در جامعه و جنبه عملی پیدا کردن آن است.

‌آیت‌الله مکارم شیرازی استفاده از فرصت‌‌های گوناگون مانند ایام عید برای انجام فعالیت‌‌های فرهنگی و تبلیغی را مثبت و تأثیرگذار دانست و ابراز داشت: باید از فرصت‌‌ها استفاده کرد، همچنین‌‌ می‌توان برای گردشگران خارجی نیز برنامه ریزی کرد تا پیام رسان انقلاب و اسلام و قرآن به کشورهای خود باشند.

مشکلات رسم الخط عثمان طه در قرآن

ایشان با اشاره به مشکلات رسم الخط عثمان طه در قرآن عنوان کرد: به یقین در قرآن هیچ تحریفی نبوده و نخواهد بود ولی این رسم الخط اغلاط زیادی دارد، باید زمینه فراهم شود تا علمای اسلام برای رفع و اصلاح این مشکل چاره اندیشی کنند، این مشکل سبب غلط خواندن قرآن‌‌ می‌شود، باید مشکلات را برطرف کرد تا همه بتوانند قرآن را صحیح بخوانند؛ اصلاح رسم الخط قرآن به هیچ وجه به معنای تحریف نیست و اشکالی ندارد.

معظم له خاطرنشان کرد: اخیرا شنیده شده که مسأله تعلیمات قرآنی در کتب درسی کاهش پیدا کرده است، اگر دست‌‌هایی‌‌ می‌خواهند سند ۲۰۳۰ را اعمال کنند باید هوشیار باشیم و مقابله کنیم، نباید اجازه داد مسائل قرآنی در دروس مدارس کاهش پیدا کند. امیداواریم همه در این گونه مسائل به هوش باشند و سازمان اوقاف بررسی دقیق کند.

قرآن نباید مهجور باشد

 آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی نیز در جمع رئیس و معاونان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور،‌ اظهار کرد: به یقین هر چه در زمینه قرآن و توسعه مفاهیم کلام وحی تلاش شود، موجب رضایت الهی و توجهات امام عصر(عج) می‌شود.

ایشان افزود: هر اندازه در این زمینه بیشتر کار کنیم و اقبال مردم را نسبت به قرآن افزایش دهیم، از برکات و ثمرات آن هم بیشتر بهره‌مند خواهیم شد.

این مرجع تقلید خواستار تداوم و تقویت فعالیت‌های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه شد و گفت: این مسئله موجب افتخار برای جمهوری اسلامی و عالم اسلامی است.

معظم له با اشاره به انتقاد برخی از مسلمانان نسبت به شیعیان به خاطر کم کاری در زمینه قرآن خاطرنشان کرد: بحمدالله با پیروزی انقلاب اسلامی و فعالیت مراکزی همچون سازمان اوقاف، مردم ایران در حوزه قرآن از سایر مسلمانان پیش افتاده‌اند و نقص‌هایی که در این زمینه داشتیم برطرف شده است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی تصریح کرد: قرآن نباید مهجور باشد، زیرا کتاب آسمانی مسلمانان و برنامه زندگی بشریت است و هر چه در زمینه نشر مفاهیم و معارف آن تلاش کنیم، باز هم کم است.

این مرجع تقلید با تاکید بر فعالیت‌های قرآنی در رشته‌های مختلف گفت: سازمان اوقاف اهتمام جدی در این زمینه دارد البته نباید به میزان کنونی بسنده کند، بلکه باید همچنان در راستای توسعه قرآن و مفاهیم و معانی آن در جامعه بکوشد.

ایشان در پایان با بیان اینکه علما و بزرگان همواره نسبت به قرآن توجه ویژه‌ای داشته‌اند و این مسئله را افتخار خود می‌دانستند، افزود: فهم و درک کلام وحی را پایانی نیست و هر چه در این زمینه کار شود، باز هم معارف جدیدی به دست می‌آید.

در کنار حافظان و قاریان قرآن، افرادی متخصص در معانی و تفسیر کلام وحی تربیت شوند

آیت‌الله حسین نوری همدانی در جمع رئیس و معاونان سازمان اوقاف با اشاره به فعالیت‌های این سازمان، آن را یکی از عالی‌ترین اقدامات دانست و اظهار کرد: در حدیث نبوی آمده کسی که علم قرآن دارد، نعمتی در اختیارش قرار گرفته که فضیلتی بالاتر از آن در اسلام وجود ندارد.

ایشان افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه این توفیق را یافته که در مسیر قرآن و فعالیت‌های مربوط به فرهنگ دینی گام بردارد.

این عالم برجسته با بیان اینکه باید افرادی تربیت شوند که نسبت به مفاهیم و موضوعات مطرح‌شده در قرآن اهتمام داشته باشند گفت: به عنوان مثال می‌توان به آیات سیاسی این کتاب آسمانی اشاره کرد که درس‌های فراوانی برای بشریت دارند و با عمل به آن‌ها، می‌توان از آتش دوزخ رهایی جست و به بهشت برین رسید.

آیت‌الله نوری همدانی قرآن را دلیل محکمی دانست که هیچ کس نمی‌تواند در مقابل آن سخن دیگری به میان آورد و گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده در این کتاب، مبحث فتنه است که با توجه عمیق نسبت به این‌گونه آیات، می‌توان از فتنه‌های زمانه در امان بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم عنوان کرد: در کنار حافظان و قاریان کلام وحی، باید اشخاصی را که در موضوعات و مفاهیم قرآنی، تخصص و مهارت دارند هم جذب و تربیت شوند تا بتوانیم عمل به کلام خدا را در سطح جامعه گسترش دهیم.

ایشان با اشاره به تأکید خداوند در قرآن بر لزوم تعقل و تفکر انسان‌ها خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی یکی از افراد برجسته‌ای بود که به این موضوعات توجه ویژه‌ای داشت و در جلسات تفسیر خود به آن‌ها می‌پرداخت.

آیت‌الله نوری همدانی تصریح کرد: توجه به عمق معانی قرآن اهمیت بسیاری دارد و برای پرداختن به این مباحث باید افراد متخصص تربیت کرد.

ایشان تصریح کرد: علامه طباطبایی آن‌قدر در زمینه تفسیر و تبیین کلام وحی پیش رفته بود که برای برخی آیات، بیش از یک میلیون معنا و مفهوم استخراج کرده بود.

شیعیان برای معرفی مکتب اهل بیت(ع) از ظرفیت خود استفاده کنند

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز با اشاره به لزوم توسعه فعالیت‌های فرهنگی با محوریت مبانی دینی اظهار کردند: بقاع متبرکه ظرفیت خوبی برای گسترش احکام اسلامی و معارف دینی هستند و حضور روحانیون در این اماکن، اهمیت فراوانی دارد.

ایشان افزود: امامزادگان وسیله تبلیغ دین در زمان حیات و ممات خویش بوده‌اند و امروز، وظیفه ما بهره‌برداری کامل از بقاع متبرکه است.

این استاد عالی حوزه علمیه قم با بیان این که وهابیت از ظرفیت شهرهای مکه و مدینه برای تبلیغ افکار خود استفاده می‌کنند، گفت: شیعیان ظرفیت‌های بسیار بیشتری دارند، چرا که در شهرهای مختلف ایران و دیگر کشورها، بقاع متبرکه فراوانی وجود دارد و می‌توان از ظرفیت آنها به خوبی استفاده کرد.

معظم له خواستار تبلیغ عفاف و حجاب و اقامه نماز در حرم‌های مطهر امامزادگان شد و افزود: همچنین باید با استفاده از این ظرفیت، به تبیین و تقویت پایه‌های نظام جمهوری اسلامی پرداخت.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه اگر حافظان قرآن کریم در سطح کشور افزایش یابند، موجب افزایش وجهه بین‌المللی جمهوری اسلامی نیز خواهد شد، خاطرنشان کرد: همچنین توجه به رشته‌های دیگر از جمله قرائت و مفاهیم نیز اهمیت بسزایی دارد و مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی در این زمینه تاثیر بالایی خواهد داشت.

بقاع متبرکه را به وسیله حضور گسترده روحانیون متخصص تقویت کرد

ایشان با بیان این که این مسئله سبب ترغیب جوانان نسبت به عمل به کلام وحی نیز خواهد شد گفت: بر این اساس باید تبلیغ چهره به چهره در بقاع متبرکه را به وسیله حضور گسترده روحانیون متخصص تقویت کرد.

استاد مطرح حوزه علمیه قم، به مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: لازم است حافظان ایرانی قرآن آنقدر افزایش یابند که در سطح بین‌المللی معروف شوند و به این ترتیب، تبلیغات سوء وهابیت و نیز نقص‌هایی که در این زمینه داریم برطرف شوند.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه افراد مأنوس با قرآن، کمتر به سمت گناه سوق پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: حفظ و قرائت کلام وحی، اثرات روحی فراوانی دارد و به خصوص بر روی جوانان بسیار تاثیرگذار است.

مفسر قرآن کریم برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را فرصتی برای انس بیشتر با کلام خداوند دانست و گفت: علاوه بر این، وجهه نظام اسلامی هم به این وسیله تقویت خواهد شد.

ایشان در ادامه به افزایش سفرهای نوروزی و نیز تصادفات منجر به فوت و جراحات شدید در سطح کشور اشاره و خاطرنشان کرد: صدا و سیما و رسانه‌های دیگر نباید در این حجم نسبت به تبلیغ مسافرت اقدام کنند، زیرا می‌بینیم بسیاری در جاده‌ها کشته می‌شوند و به این ترتیب سرمایه‌های انسانی ما از دست می‌روند.

آیت‌الله سبحانی ادامه داد: به جای این امر باید صله رحم و سایر معارف دینی را در سطح گسترده مورد توجه قرار دهیم.

باید جامعیت قرآن کریم به حوزه‌‌ها بیاید

‌آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در این دیدار با تاکید بر اهتمام هرچه بیشتر نسبت به معارف قرآن کریم اظهار داشتند: به برکت مجاهدتهای امام راحل و شهدا و عنایت اهل بیت علیهم السلام، امروز این پرچم در دست شما قرار دارد که قرآن را از مهجوریت خارج کنید که در این زمینه باید تلاش‌‌های بیشتری نیز صورت بگیرد.

ایشان ادامه داد: کار اساسی که باید صورت بگیرد این است که به وسیله قرآن کریم اصل توحید به نحوی برجسته شود که کسی نتواند شبهات شرک را معاذالله بر عقاید شیعیان وارد نماید چرا که تفکرات تکفیری و داعشی از دل همین شبهه علیه شیعیان برمی خیزد.

معظم له ابراز داشت: باید جامعیت قرآن کریم به حوزه‌‌ها بیاید تا آثار خود را نشان دهد و ما مسئولیت داریم که با شناسایی استعدادهای درخشان و راغی و حمایت مادی و معنوی از آنها، آینده حوزه را تحت سایه قرآن کریم تامین کنیم که این امر یک مدیریت دقیق را‌‌ می‌طلبد.

اجاره بهای اندک مغازه‌‌های وقفی، واقعی نیست

‌آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی نیز در دیدار حجت‌الاسلام محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: نظام را باید نظام قرآنی بنامیم؛ وقتی این همه جهات متعدد مورد استفاده و فیض از قرآن باشند موجب فخر نظام است.

ایشان افزود: امیدواریم که نظر رهبری نیز تامین شود و به ۱۵ میلیون و بیش از ۱۵ میلیون حافظ برسیم؛ این رون حد ندارد، زیرا هرچه فعالیت بیشتر شود، مردم نیز استقبال بیشتری‌‌ می‌کنند؛ این حرکت همیشه با دست خالی بوده، ولی خوشبختانه در این سال‌‌ها افراد و نیرو زیاد شده است و این حرکت با پشتوانه الهی به موفقیت خواهد رسید.

استاد خارج فقه حوزه علمیه بیان کرد: همه باید تلاش کنیم که جامعه را قرآنی کنیم؛ رشته‌‌های مختلف قرآنی ثمرات فراوانی دارند؛ آثار قرآنی در برکات امامزادگان معلوم‌‌ می‌شود و خوشبختانه مراقد امامزادگان ما به شکلی درآمده‌‌‌‌اند که امروز مردم ما با حضور در این مراقد الهام‌‌ می‌گیرند و مشکلات معنوی خودرا با این حضور صمیمی برطرف‌‌ می‌کنند.

ایشان گفت: خوشبختانه فعالیت‌‌های فرهنگی در امامزادگان نیز توسعه یافته است و این توسعه با حضور روحانیون پررنگ تر شده؛ امروز حضور تعداد بسیاری از روحانیون برای رونق بخشیدن به این مراکز معنوی مایه خرسندی است.

استاد خارج فقه حوزه بیان کرد: خداوند بیان‌‌ می‌فرمایند که هرچه به شما داده‌‌ می‌شود را با قدرت و قوت حفظ و این مسیر را نیز ادامه دهید و هرچه در قرآن است متذکر شوید تا به تقوای الهی نزدیک شوید.

‌آیت‌الله علوی گرگانی در پایان سخنان خود پیشنهاد داد: طرحی را برای علما بیان کردم که این حرکتی که در موقوفات پیبش‌‌ می‌رود خالی از اشکال نیست؛ اخیرا مشاهده‌‌ می‌شود که اجاره بهای املاک و مغازه‌‌های وقفی بسیار پایین است و با بحث سرققلی از زیربار اجازه‌‌های واقعی شانه خالی‌‌ می‌کنند؛ تمام این مساله، ضرر است؛ اگر نظر حضرات نیز مساعد با این نظر باشد باید روند اعطای سرققلی را قطع کنیم و با یک حرکت ملایم به اجاره بهای واقعی برسیم زیرا نباید اجاره یک ملک و مغازه وقفی در یک بازار پرفروش به نرخ ده‌‌های گذشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics