قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / جزئیات نامه آیت‌الله‌ سیستانی به حسنی مبارک درباره‌ی میهن‌دوستی شیعیان عراق
جزئیات نامه آیت‌الله‌ سیستانی به حسنی مبارک نسبت به میهن‌دوستی شیعیان عراق

به‌تازگی منتشر شد؛

جزئیات نامه آیت‌الله‌ سیستانی به حسنی مبارک درباره‌ی میهن‌دوستی شیعیان عراق

آستان مقدس حسینی سندی را منتشر کرد که مربوط به پاسخ قاطع آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعی در عراق به شبهه مطرح شده توسط رئیس جمهور وقت مصر درباره نبود حس میهن پرستی نزد شیعیان در منطقه است.

به گزارش شبکه اجتهاد، پایگاه حرم مطهر امام حسین علیه السلام به انتشار نامه آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان به حسنی مبارک رئیس جمهور وقت مصر پرداخت که مربوط به سال ۲۰۰۶ است.

در متن پیام آمده است: جناب آقای «محمدحسنی مبارک»، رئیس جمهور محترم جمهوری عربی مصر، درود  و رحمت خدا بر شما باد و پس از آن، جمله‌ای را که شما به تلویزیون العربیه گفته‌اید با تعجب بسیار شنیده‌ایم که در آن بیان شده است که وفاداری بیشتر شیعیان عراق و منطقه به کشورهایشان نیست. این به معنای به چالش کشیدن میهن پرستی ده‌ها میلیون نفر از مردم این منطقه و تضعیف مواضع شریف آنها در خدمت به میهنشان است.

آیت‌الله سیستانی با بیان اینکه دیدگاه مبارک، واقعیت‌های تاریخ اخیر و معاصر در اکثر این کشورها مانند عراق، لبنان، کویت و بحرین را نادیده می‌گیرد، گفت: زیرا چگونه جهاد میلیون‌ها عراقی را در انقلاب ۱۹۲۰ عراق (معروف به ثوره العشرین)، مقابله آنها با اشغالگری انگلیس و دفاع از میهنشان در هر زمان که مورد حمله قرار گرفته است، فراموش می‌کنید. همچنین مقاومت لبنانی‌هایی که بیشتر خاک کشورشان را از چنگ اشغالگران اسرائیلی آزاد کردند و همچنین مقاومت نسل بزرگی از کویتی‌ها در شرایطی که کشورشان در معرض تهاجم و تجاوز قرار گرفته بود و موضع قاطع مردم بحرین در همه‌پرسی استقلال آن را(چگونه فراموش می‌کنید).

در این پیام آمده است: دیدگاه مذکور (دیدگاه حسنی مبارک) حس میهن پرستی رهبران برجسته مذهبی، سیاسی، روشنفکر و فرهنگی را خدشه‌دار می‌کند که نقش مهمی در کشورهای خود ایفا کرده و به طور مؤثری در آزادی، استقلال و پیشرفت و توسعه آنها نقش داشته‌اند و از فدا کردن هیچ چیز خود در این راه، اعم از جان و مال و خانواده دریغ نکردند.

بر اساس سند مذکور آیت‌الله سیستانی در این پیام ادامه داد: این یک دیدگاه بسیار خطرناک است به ویژه که در زمانی ارائه شده است که منطقه از شرایط بسیار حساس و پیچیده‌ای عبور می‌کند، جایی که تلاش‌های مداومی برای تکه پاره کردن بیش از یکی از این کشورها با ایجاد جنگ درگیری فرقه‌ای و قومی بین مردم آن بکارگرفته شده و تلاش‌های افراد وفادار که خواهان حفظ وحدت و ثبات کشورشان هستند با موانع مختلفی روبروست.
مرجع عالیقدر دینی عراق افزود: خطرناک‌ترین چیز در مورد این دیدگاه این است که چنین بینشی برای مقابله با میلیون‌ها نفر از مردم این کشورها به گونه‌ای ایجاد شده است که مستلزم کاهش حقوق شهروندی تعیین شده برای آنها چه در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و چه حتی فکری و فرهنگی باشد. همچنین اجرای چنین بینشی فضای مناسبی را برای تنش و درگیری بیشتر ایجاد می‌کند که منجر به خونریزی و بی ثباتی بیشتر می‌شود و این امر مانع توسعه و پیشرفت در کل منطقه می‌شود.

وی تاکید کرد: ما یقین داریم که داده‌هایی که شما بر اساس آن چنین بینشی دارید، ناقص است  و به همین دلیل چنین بینشی نماد دیدگاه‌های موثر رهبری مصر نیست. دیدگاه‌هایی که آن را لایق ایفای نقش مهمی در رسیدگی به بسیاری از پیامدهای جدی کرده که منطقه شاهد آن است.

آیت‌الله سیستانی خطاب به رئیس جمهور وقت مصر گفت: ما همچنین نسبت به دغدغه خاطر شما به ثبات کشورهای منطقه، وحدت فرزندان و انسجام اجتماعی آنها اطمینان داریم و اینکه شما هیچ تلاشی برای رفع ابهام از این اظهارات خود فروگذاری نمی‌کنید.

مقام معظم مرجعیت دینی در عراق این پیام را با دعا برای مصر به پایان رساند و گفت: خداوند مصر و مردم آن را حفظ کند و سلام و رحمت خدا بر شما باد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics