قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حاکمیت انجام فرضیه حجاب را از خود شروع کند نه از کف خیابان و مردم
عمل به فتوای حرمت تعرض به حریم خصوصی مردم، به یک جریان تبدیل شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد:

حاکمیت انجام فرضیه حجاب را از خود شروع کند نه از کف خیابان و مردم

وقتی یک مسئول حکومتی نهاد زیر مجموعه خود را در مساله حجاب، بی‌تفاوت بار می‌آورد و الزامی بر آن نمی‌بیند، آن حاکمیت در صحنه اجتماع نمی‌تواند موفق باشد، هرکس هرچه زیر نظر دارد را باید به وفق احکام خداوند و قوانین اداره کند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه خود مورخ ۲۳ اسفندماه ۹۶ پیرامون مسئله «عفاف» و «حجاب»، از این دو واجب شرعی سخن گفت، و با بیان اینکه برخی از عفاف سخن می‌گویند تا حجاب را از صحنه خارج کنند، اظهار کرد: برخی دیگر از حجاب سخن می‌گویند تا عفاف را فقط حجاب معرفی کنند، این در حالی است که میان این دو مفهوم متباین از نظر مصداقی عام و خاص من وجه است.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه وجوب شرعی حجاب از مسلمات شریعت است و مجال چانه‌زنی در مسلمات شریعت وجود ندارد، ادامه داد: درباره مسائل اجتهادی آن نیز، گفتنی است که مانند همه دانش‌ها، بحث آن شایسته ویژه دانان آن است، نه کارمندی بازنشسته. این‌ها، درد است، این‌ها از آسیب فرهنگی حکایت می‌کند. آیا این عیب نیست که فردی مانند من که از دانش فیزیک بهره‌مند نیست در مسائل فیزیک، خلاف نظر متخصصان و مسلمات این دانش سخن بگویم! این روحیه همه‌دانی قطعاً یک آسیب است.

حجت‌الاسلام علیدوست افزود: به‌عنوان نمونه خلط میان ادله حجاب زن در نماز با ادله حجاب آن در اجتماع، از متخصص صادر نمی‌شود. نمونه این ورودهای ناشیانه، سخن از منکر است، آنچه در گستره شناسی مفهوم منکر در دانش فقه مطرح است، این است که آیا منکر عرفی را هم شامل می‌شود یا نه؟ وگرنه بحث از آن‌که منکر شرعی را حتماً شامل است، مورد گفت‌وگو نیست، حال چه جامعه آن را منکر بداند و چه نداند، چه عکس‌العمل نشان دهد یا خیر.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره حاکمیت و حجاب نیز خاطرنشان کرد: حاکمیت (اعم از دولت و…) باید انجام این فرضیه الاهی را از خود شروع کند نه از کف خیابان و مردم. وقتی یک مسئول حکومتی نهاد زیر مجموعه خود را در مساله حجاب، بی‌تفاوت بار می‌آورد و الزامی بر آن نمی‌بیند، آن حاکمیت در صحنه اجتماع نمی‌تواند موفق باشد، هرکس هرچه زیر نظر دارد را باید به وفق احکام خداوند و قوانین اداره کند.

او در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: مساله‌ای که در اجتماع ما پیش آمد و برخی، سخن از “حجاب اختیاری” گفتند، پاسخ دارد، ولی آنچه مهم است آن است که ما بیندیشیم که در طول سالیانی که این قانون را اجرا کرده‌ایم، چه آسیب‌هایی داشته است، چه ابعادی را باید مورد نظر قرار می‌دادیم که نداده‌ایم.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، افزود: اگر عملکرد خود را آسیب‌شناسی نکنیم، در انجام این فریضه الهی موفق نخواهیم بود و به‌جای بهره بری از مصالح انجام یک حکم حکیمانه برای خود معضل درست می‌کنیم.

حجت‌الاسلام علیدوست در پایان تأکید کرد: در منکر بودن بی‌حجابی جای سخن نیست و البته حاکمیت و روحانیون بار بزرگی را برداشته‌اند که باید به‌طور صحیح آن را به مقصد برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics