قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حرکت انقلاب براساس انفتاح باب اجتهاد/ ما برای روحانیت عصمت قائل نیستیم/ وجود یک روحانی منحرف هم زیاد است
حرکت انقلاب براساس انفتاح باب اجتهاد/ ما برای روحانیت عصمت قائل نیستیم/ وجود یک روحانی منحرف هم زیاد است

رئیس سابق حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

حرکت انقلاب براساس انفتاح باب اجتهاد/ ما برای روحانیت عصمت قائل نیستیم/ وجود یک روحانی منحرف هم زیاد است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما براساس اعتقاد شیعه معتقد به انفتاح باب اجتهاد هستیم، تصریح کرد: امروز باید براساس فقه معاصر جامعه اداره شود به همین دلیل مراجع و نخبگان حوزه با جدیت وارد این عرصه شده‌اند.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال، رئیس سابق حوزه علمیه استان قم در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تبریک دهه فجر با گفت: ملت ایران در دوره طاغوت با کسانی مواجه بودند که هیچ تعهد اخلاقی و دینی نداشتند و اختناق و خفقان آن دوره راه پیشرفت ملت ایران را سد کرده بود.

وی افزود: بر خلاف تبلیغاتی که گاهی برای موجه جلوه دادن شرایط آن دوره از سوی برخی افراد می‌شود کشور تحت سلطه استعمار بود و حاکمان بدون اجازه دولت آمریکا حق نداشتند برای تعیین سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند و هر نوع ابتکاری نیز سرکوب می‌شد و مجموعه این شرایط انگیزه جدی برای رهبری انقلاب و مردم شد تا با وحدت با یکدیگر و تبعیت مردم از ولی فقیه شروع انقلاب را رقم بزنند.

فرخ فال با بیان اینکه با رهبری امام خمینی(ره) و میان‌داری مراجع معظم تقلید کشور به صحنه نبرد تمام عیار با دشمنان شد، تصریح کرد: خداوند اگر اراده کاری را بکند به محض اراده کردن موجود می‌شود ولی براساس آیات قرآن، خداوند وظیفه تغییر در سرنوشت را بر عهده خود انسان و جامعه گذاشته است.

رئیس مجمع نمایندگان جامعه مدرسین حوزه علمیه اظهار کرد: شهید مطهری در مطلبی در مورد نهضت‌ها و چرایی از بین رفتن برخی از آن‌ها بیان کرده است خداوند با کسی تعارف ندارد و این سنت الهی است که اگر فرد و ملتی از استقامت در مسیر حرکت خود برگردند توفیق از آنان سلب خواهد شد.

فرخ فال اضافه کرد: ایشان به فرقه و نهضت شعوبیه در جهان اسلام اشاره کرده و آورده است که این نهضت با شعار قرآنی «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» وارد میدان شد و مدتی به یک نهضت با طرفدارانی تبدیل شد ولی بعد از مدتی چون در میان اعضاء و رهبران آن تبعیض و دوری از این باور ایجاد شد به شکست رسیدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه ما باید از این سرنوشت عبرت بگیریم، اظهار کرد: راز و رمز تداوم انقلاب، بازگشت به همان مسیری است که سبب پیروزی و دوام آن بوده است؛ نظام اسلامی بر مبنای اهدافی مقدس به رهبری امام خمینی(ره) شکل گرفته و امروز هم مقام معظم رهبری سکان دار این حرکت هستند و مردم نیز فداکاری زیادی به خرج داده‌اند و تا این انسجام و وحدت و حمایت وجود داشته باشد ولی نباید شاهد تبعیض و برخی مسایل آزاردهنده باشیم البته ملت براساس عشق به انقلاب اسلامی، ۲۲ بهمن امسال نیز به یاوه بافی‌های استکبار پاسخ خواهند داد.

زنگ خطرها را جدی بگیریم

وی با بیان اینکه خداوند با کسی عقد اخوت نبسته است، تصریح کرد: اگر خدای ناکرده مسئولان و مدیران دچار تبعیض و بی عدالتی اجتماعی و اقتصادی و انحراف از آرمان‌های انقلاب شوند زنگ خطر است لذا باید برخی زنگ خطرها را جدی بگیریم و از ارزش‌ها مراقبت بیشتری داشته باشیم.

فرخ فال با بیان اینکه انقلاب موفقیت‌های زیادی در جنگ و بعد از آن داشته و نباید مغرور شویم اظهار کرد: اگر فرهنگ دینی مردم و به خصوص نسل جوان به سمت ابتذال غربی سوق پیدا کند و جامعه از صبغه و رنگ الهی به سمت سکولاریسم و بی دینی کشانده شود نباید نسبت به عنایت خدا متوقع باشیم.

حرکت انقلاب براساس انفتاح باب اجتهاد

این استاد حوزه در مورد نقش حوزه علمیه در تداوم انقلاب و در پاسخ به این سؤال که مسیر گفتمان سازی حوزه برای انقلاب با مشکلاتی مواجه است بیان کرد: حوزه علمیه پشتیبان فکری و دینی انقلاب بوده و باید باشد؛ ما معتقدیم که باید همه امور کشور برمبنای انفتاح باب اجتهاد حرکت کند زیرا فقه شیعه به انسداد باب اجتهاد معتقد نیست؛ معتقدیم که شریعت و دین کارآیی وکارآمدی اداره جامعه را دارد و باید در عرصه‌های مختلف به عنوان پشتیبان علمی و تحلیلی نظام را تقویت کند.

جدی گرفتن فقه معاصر

وی افزود: زمانی حوزه در چارچوب صلاه و صوم، عبادیات و معاملات و قصاص و … به مسائل جامعه می‌پرداخت ولی امروز ما ادعای نظام اسلامی داریم و حکومت تشکیل داده‌ایم لذا نمی‌توانیم به این چارچوب بسنده کنیم و باید وارد فقه معاصر شویم که البته مراجع و استادان برجسته و زبردست حوزه به صورت جدی وارد شده‌اند و باید بیشتر هم باشد.

فرخ فال اظهار کرد: امروز حوزه در فقه طب، فقه اجتماعی، تربیت، فقه تعاملات بین‌المللی و معماری و شهرسازی و … صاحب کرسی تدریس و بحث است و همین موضوعات تولیدکننده نرم افزار انقلاب برای تداوم مسیر است.

وجود یک روحانی منحرف هم زیاد است

این استاد حوزه در پاسخ به این پرسش که متاسفانه در درون روحانیت هم فاصله گرفتن از ارزش‌های انقلاب وجود دارد و آیا با این وجود حوزه می‌تواند نقش خود را ایفا کند بیان کرد: روحانیت اصیل و بصیر ادامه دهنده راه ائمه(ع) است که نمونه‌های آن را در گذشته مانند آیات مدرس و کاشانی و امام خمینی و در دوره فعلی مقام معظم رهبری شاهدیم بنابراین ما دامی که حوزه و روحانیت در این مسیر باشند سختی‌ها ما را از ادامه راه باز نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه ما برای روحانیت عصمت قائل نیستیم تصریح کرد: هیچ یک از حوزویان نمی‌توانند خود را از وساوس نفس و شیطان در امان بدانند مگر اینکه به تعبییر امام رضا(ع) در حصن حصین توحید و ولایت ائمه(ع) باشند بنابراین در درون حوزه هم ممکن است عده‌ای سر از تشیع انگلیسی و … در آورند.

فرخ فال تاکید کرد: فرق روحانی منحرف با دیگران در این است که او علاوه بر خود عده‌ای را هم دچار انحراف خواهد کرد بنابراین وجود یک روحانی و مبلغ خارج از چارچوب و این حصن هم برای حوزه و روحانیت زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics