قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حضور در انتخابات واجب عقلی و شرعی و حضور نیافتن در انتخابات، ترک واجب است
فتوا بدون موضوع‌شناسی امکان ندارد/ جامعه با «اما» و «اگر» قانع نمی‌شود

گفتاری از استاد محمدجواد فاضل لنکرانی؛

حضور در انتخابات واجب عقلی و شرعی و حضور نیافتن در انتخابات، ترک واجب است

شبکه اجتهاد: مسئله انتخابات از دیدگاه شرعی ادله کاملا روشنی بر این دارد که وظیفه شرعی هر انسان واجد شرایط شرکت در تعیین سرنوشت خود و کشورش است. آیات متعددی در قرآن کریم بر این مطلب دلالت دارد. از جمله آیه شریفه ۵۸ سوره نساء که می‌فرماید «إِنَّ اللهَ یأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا اْلأَماناتِ إِلى‏ أَهْلِها» گرچه معنای ظاهری که در ابتدا ممکن است به ذهن برسد امانات مالی است که انسان باید به دست اهلش برساند اما به دلیل روایات و نیز روشن بودن مطلب از منظر عقل و عرف مهم‌ترین امانت حکومت است، یعنی انسان باید ببیند چه کسانی را می‌خواهد حاکم بر خود و کشورش قرار دهد.

خدای تبارک و تعالی می‌فرماید واجب است بر شما که بررسی کنید ببینید چه کسی صلاحیت و شایستگی پذیرش این امانت را دارد. آنگاه این امانت را به او بسپارید. گرچه انتخابات یکی حق عقلایی است. این حق به این معناست که انتخابات به دست مردم است.

در دین ما نسبت به حضور مردم در امر حکومت و اینکه مردم یک رکن از مشروعیت حکومت هستند، همانطور که دین رکن دیگر حکومت است، تأکید شده است. امام راحل عظیم الشأن و رهبری معظم انقلاب هم نسبت به این مسئله تأکیدات فراوان دارند.

مردم باید انتخاب کنند، این حق عقلایی آنهاست، اما این حق، یک پشتوانه شرعی هم دارد. اگر کسی بگوید مسئله انتخابات به من چه ارتباطی دارد؟ هر کسی می‌خواهد رئیس جمهور شود، در نتیجه در صحنه انتخابات حضور نیابد، مرتکب ترک یک واجب شده است. آنچه امام به عنوان یک فقیهی که در قله فقاهت قرار داشت می‌فرمود و در وصیت‌نامه‌اش هم بر آن تأکید نموده است صرفا یک توصیه سیاسی نبوده بلکه به‌عنوان بیان مسئله شرعی و یک تکلیف الهی بر افراد جامعه است.

بنابراین شرکت در انتخابات همان‌طور که بزرگان از مراجع هم فرموده‌اند یک امر واجب است، تردیدی در این مسئله نیست و مبادا کسی نسبت به این مسئله بی‌توجّه باشد.

ما در کنار این مسئله، عناوین دیگری هم داریم که این وجوب را تأکید می‌کند. امروز حفظ این نظام اسلامی متوقف بر حضور چشم‌گیر مردم ما در صحنه است امروز دشمنان در کمین نشسته‌اند ببینند مردم چه مقدار در این انتخابات حضور پیدا می‌کنند تا بخواهند دشمنی خودشان را به این نظام کمتر یا بیشتر کنند.

ثانیاً مردم بدانند سنّت خدای تبارک و تعالی بر این است که تا انسان نخواهد سرنوشت خود را تغییر دهد خدا آنرا تغییر نمی‌دهد «إِنَّ اللهَ لا یغَیرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى یغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» بنابراین سنّت الهی ما باید در سرنوشت اجتماعی خودمان دخالت کنیم.

به برکت انقلاب اسلامی دین به صحنه اجتماع آمده است. امروز در حوزه‌های ما مسئله فقه اجتماعی مطرح است یکی از آیات فقه اجتماعی همین آیه است که باید در سرنوشت خودمان مؤثر باشیم. انتخابات ریاست جمهوری یک مورد از انتخاباتی است که ما با حضور جدی در آن می‌توانیم در سرنوشت خود مؤثر باشیم لذا باید حضور چشم‌گیر در آن داشته باشیم.

ثالثاً باید توجّه پیدا کنیم شهدا از ما چه انتظاری دارند؟ مستضعفین عالم از ما چه انتظاری دارند؟ اولیای الهی از ما چه انتظاری دارند؟ نباید در مقابل مسئله به این مهمی بعضی از انتقادها که روا هم هست حضور گسترده مردم در پای صندوق‌ها را تحت الشعاع قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics