قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حقوق سیاسی بشر از نگاه فقه سیاسی
حقوق سیاسی بشر از نگاه فقه سیاسی

تازه‌ها نشر؛

حقوق سیاسی بشر از نگاه فقه سیاسی

کتاب «حقوق سیاسی بشر از نگاه فقه سیاسی» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله شریعتی، چاپ و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب «حقوق سیاسی بشر از نگاه فقه سیاسی» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روح‌الله شریعتی، عضو هیأت علمی پژوهشکده فقه و حقوق و انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم، از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زیور طبع آراسته شد.

عقلای قوم به ویژه انبیای الهی در طول تاریخ با هدف ساماندهی جامعه و کنترل جنایات حاکمان حقوقی را در عرصه سیاست برای مردم به رسمیت شناخته و چه بسا جان خویش را در این راه فدا کرده‌اند. این حقوق در عرصه سیاست وظایف و محدودیت‌هایی را به نفع مردم بر حاکمان تحمیل می‌کند که از جمله آنها نفوذ رأی و نظر مردم به عنوان حق آنان به درون حکومت است.

بدون شک در جامعه‌ای که بر اساس احکام اسلام اداره می‌شود، لازم است همه اشخاص از نگاه دین به حقوق متقابل خود و حاکمیت آگاه شوند تا مردم آن را مطالبه کنند و حاکمان نیز نه تنها آن را نادیده نگیرند که وظیفه الهی خود شمرند.

نویسنده در این کتاب با دو رویکرد فقهی مثبت و منفی به پنج حق اساسی بشر در حوزه سیاست پرداخته است که این حق‌ها شامل حق عدم تبعیض یا مساوات، حق آزادی عقیده و بیان، حق مشارکت سیاسی، حقوق اقلیت‌ها و حق تشکیل انجمن‌ها، احزاب و تشکل‌های سیاسی می‌باشد.

حقوق سیاسی بشر از نگاه فقه سیاسییادآوری می‌شود، چاپ اول کتاب «حقوق سیاسی بشر از نگاه فقه سیاسی» به قلم روح‌الله شریعتی در ۴۰۴ صفحه و به قیمت ۱۲۰۰۰۰ تومان ‌در آبان ۱۴۰۰، توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی روانه بازار نشر شد.

«قواعد فقه سیاسی»، «انتخابات از نگاه فقه»، «اندیشه سیاسی محقق اردبیلی»، «اندیشه سیاسی علامه شیخ یوسف بحرانی»، «اندیشه سیاسی سید محمد کاظم یزدی» و «حقوق و وظایف غیر مسلمانان در جامعه اسلامی» از دیگر آثار این محقق حوزوی بشمار می‌آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics