قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / حوزه در اجرای بیانیه «گام دوم انقلاب» نقش جدی ایفا کند/ حوزه بستر تولید حکومت دینی است
حوزه در اجرای بیانیه «گام دوم انقلاب» نقش جدی ایفا کند/ حوزه بستر تولید حکومت دینی است

آیت‌الله رشاد:

حوزه در اجرای بیانیه «گام دوم انقلاب» نقش جدی ایفا کند/ حوزه بستر تولید حکومت دینی است

استاد رشاد با تاکید بر اینکه آهسته آمدن و رفتن و به کنج عزلت خزیدن شایسته یک طلبه نیست، گفت: حوزه نیازمند عالمان اندیشمند و انقلابی است و حوزویان به خصوص باید درباره بیانیه گام دوم انقلاب نقش اساسی ایفا کنند.

به گزارش شبکه اجتهاد به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رییس شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه استان تهران و تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، پیش از آغاز درس خارج فقه که در مدرسه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد می‌تواند از اسناد مهم تاریخی قلمداد شود و نقطه عطفی در انقلاب اسلامی به شمار می‌آید.

وی افزود: بیانیه حضرت آقا یک نگاه واقع‌بینانه و در عین حال کارشناسانه و دقیق نسبت به چهل سال گذشته و یک نگرش اصولی نسبت به چهل سال آتی است؛ لازم است حوزه‌های علمیه به محورهای این بیانیه به مثابه یک متن راهبردی و راه گشا از زاویه مسائل ملی و از نظر مسائل حوزوی نگاه کنند.

رشاد با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه رسالت و مسئولیت ویژه‌ای در زمینه پیام رهبر معظم انقلاب دارند، ابرازکرد: برای آنکه حوزه علمیه بتواند رسالت خود را در زمینه پیام عظیم و مهم رهبر معظم انقلاب به انجام برساند باید خودش را به سه صفت متصف کند.

خطر جهل مجالس دینی را تهدید می‌کند

رییس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران درباره نخستین صفت، گفت: نخستین صفت، صفت دانشمندی است؛ اصحاب حوزه باید با سواد و عالم بار بیایند، امروز جامعه جهانی و امت اسلامی نیازمند عالمانی عالم هستند، خطر جهلی که امروز منبر و احیانا محراب و مجالس دینی را تهدید می‌کند یک خطر جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ثانیا اصحاب حوزه باید اندیشمند، متفکر و نظریه‌پرداز باشند، ثالثا حوزویان باید انقلابی بوده و دغدغه انقلاب را داشته باشند؛ مگر می‌شود یک فرد حوزوی انقلابی نباشد مگر ممکن است حوزه انقلابی نباشد؟ اگر حوزه علوی است و گام بر گام امیرمومنان می‌نهد نمی‎تواند انقلابی نباشد چون ایشان بزرگ‌ترین انقلابی تاریخ محسوب می‌شوند.

حوزه بستر تولید حکومت دینی است

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: اگر کسی انقلابی نبود به طور قطع جا پای امیرمومنان علی(ع) نگذاشته است، نمی‌شود که یک غیر انقلابی بگوید من پیرو مرد انقلابی تاریخ هستم مردی که برای همه تاریخ مرد انقلابی است؛ قطعا حوزه باید خودش را همانگونه که مطلع و مبدا انقلاب بوده است همچنان مسیر را در بستر انقلاب نگاه دارد و چنین خواهد بود.

وی افزود: اگر حوزه بخواهد چنین شود باید پیشگام در تامین نیازهای نظری راهبردی انقلاب باشد و این پیشگامی جز به سه صفت دانشمندی، اندیشمندی و دغدغه‌مندی انقلابی میسر نیست.

رشاد با تاکید بر اینکه حوزه باید مولد فکر و نظر باشد، اظهارکرد: همین حوزه بستر تولید حکومت دینی است، همین حوزه بستر تربیت مردی چون امام است که نظریه ولایت فقیه را احیا و ارتقا بخشید، همین حوزه نیز باید قهرا برای فردسازی فکر کند چرا که آحاد جامعه باید ساخته شوند، همین حوزه باید برای جامعه‌سازی فکری کند چرا که جامعه حوزه و اصحاب روحانیت را الگوی خود قلمداد می‌کند.

فاصله میان حوزه، نخبگان و مردم در شرف وقوع است

رییس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: اگر بنا باشد حوزه به فردسازی و جامعه‌سازی بپردازد باید همچنان جایگاه مرجعیت خودش را حفظ کند، حوزه باید به مثابه بزرگ‌ترین گروه مرجع برای جوامع و آحاد باقی بماند و اگر بخواهد به مثابه مرجع باقی بماند باید رابطه خودش را با جوامع و افراد ترمیم کند، آنچه که عده‌ای از سر نادانی و بعضی از سر عناد و احیانا براثر تبلیغات سوء کاذب تلاش می‌کنند بین روحانیت و حوزه و توده مردم با نخبگان فاصله ایجاد کنند که این بسیار می‌تواند خطرناک باشد نتیجه آن می تواند آن باشد که مرجعیت فراگیر حوزه و اصحاب حوزه از دست می‌رود و اگر از دست رفت دیگر حوزه نمی تواند تاثیرگذار باشد.

اشرافیت و جناح‌گرایی برخی در حوزه

وی افزود: بنابراین این فاصله در شرف وقوع باید ترمیم شود البته بسیار روشن است که اصحاب حوزه به اقتضای شرایط صنف خودشان نمی‌توانند از مردم فاصله بگیرند اما انگشت‌شماری از افراد هستند که رسالت صنفی خودشان را فراموش کردند، انگشت شماری از افراد هستند که به اشرافیت مبتلا شدند، انگشت شماری از افراد هستند که به گروه‌گرایی و جناح‌گرایی مبتلا شدند و این امور سبب شده است که صنف در معرض آسیب قرار گیرد و می‌طلبد این مهم ترمیم شود.

خزیدن به کنج عزلت شایسته حوزویان نیست

رشاد بیان کرد: ۲۰ محوری که این پیام بلند دارد احتیاج به یک کار علمی جدی دارد و حوزه باید خودش را با این محورها درگیر کند، آهسته آمدن و آهسته رفتن، بحث‌های نظری و انتزاعی محض را مطرح کردن، درگیر قیل و قال‌های طلبگی شدن و در کنج مدرسه خزیدن و از جامعه جدا شدن این امکان را به حوزه نمی‌دهد که در زمینه این راهبردها نقش‌آفرین باشد.

رییس شورای سیاستگذاری حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: اگر حوزه نقش‌آفرین نباشد انقلاب راکد خواهد بود و هیچ گروه و مرجع دیگری قادر نیست این نقش را ایفا کند و جامعه را از نظر راهبردی و زیرساختی تغذیه کند، اگر حوزه نتواند این کار را انجام دهد انقلاب بدون پشتوانه خواهد بود، بی پشتوانه شدن انقلاب به معنای تهی شدن انقلاب از محتوا است که این امر موجب وارد آمدن خسارت به دین و امنیت اسلامی می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) در پایان بیان کرد: حوزه تهران در زمینه اجرای بیانیه گام دوم انقلاب برنامه‌ریزی داشته تا به جد تحرکاتی را در تحقق محورهای آن انجام دهد و در هفته آتی نیز تجمع بزرگی در حرم بزرگ امام راحل به مناسبت سال‌روز صدور منشور روحانیت برگزار می شود، منشور مظلومی که حوزه به آن نپرداخت. در این تجمع افزون بر آن که با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق می کنیم با رهبر معظم انقلاب نیز پیمان خواهیم بست تا پیام گام دوم انقلاب را اجرا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics