قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / درسنامه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)
درسنامه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)

تازه‌های نشر؛

درسنامه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)

از جمله ویژگی‌های ممتاز این اثر، این است که اندیشه سیاسی امام خمینی به‌مثابه اندیشه سیاسی جامع و کامل، مشتمل بر رویکردهای متفاوت و متنوّعی در عرصه سیاست، چون فلسفه سیاسی، کلام سیاسی، فقه سیاسی، عرفان سیاسی و اخلاق سیاسی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

شبکه اجتهاد: انقلاب اسلامی، مهمترین انقلاب تاریخ معاصر و یکی از اثرگذارترین تحولات در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. اندیشمندان دلایل متفاوتی برای عمق و گستره تاثیر انقلاب اسلامی بر شرایط داخلی ایران و در عرصه بین الملل ذکر کرده اند. یکی از مهمترین این عوامل، ابتنای انقلاب بر چارچوبهای فکری منسجم و متین و در عین حال متکی بر مبانی متقن و مستحکم اسلامی دانسته اند. کمتر محقق منصفی است که نقش بی بدیل و یگانه امام خمینی ره در شکل دهی و ترویج این بنیانها را ندیده باشد. نگاه عمیق و چند وجهی، سلامت ماخوذ از منطق توحیدی، مردم محوری، جمع بین دنیا و آخرت و … از جمله ویژگیهای اندیشه امام خمینی محسوب می‌شود. نکته ممتاز و مهم دیگر در اندیشه حضرت امام توجه به تمام ابعاد اسلام و احیای اندیشه سیاسی اسلام در این چارچوب جامع می‌باشد. رویکردی که موجبات احیای دین و حضور گسترده و اثر گذار در عرصه‌های مختلف را فراهم کرد و دوست و دشمن را وادار به تامل روزافزون در خصوص ابعاد آن ساخت.

برای معرفی ابعاد مختلف اندیشه سیاسی امام تلاشهای مختلفی صورت گرفته و محققان هر کدام با رویکردی متفاوت تلاش داشته اند به تبیین ابعاد آن بپردازند. در این میان جناب حجت‌الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی تلاش کرده با نگاهی نو و مبناگرایانه به این موضوع بپردازند. از جمله ویژگیهای ممتاز این اثر، این است که اندیشه سیاسی امام خمینی به‌مثابه اندیشه سیاسی جامع و کامل، مشتمل بر رویکردهای متفاوت و متنوّعی در عرصه سیاست، چون فلسفه سیاسی، کلام سیاسی، فقه سیاسی، عرفان سیاسی و اخلاق سیاسی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این اثر برخوردار از سه بخش و مشتمل ۱۶ درس می‌باشد.

بخش اول به کلیات، مفاهیم، اصول و مبانی اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی پرداخته که پنج درس از کتاب با عناوینی چون زندگی و اندیشه علمی ـ سیاسی امام خمینی، مفاهیم بنیادین در اندیشه سیاسی امام خمینی، مبانی اندیشه سیاسی امام خمینی، اصول و قواعد بنیادین در اندیشه سیاسی امام خمینی را به خود اختصاص داده است.

بخش دوم به مبانی نظام سیاسی در اندیشه سیاسی امام خمینی تعلق گرفته و هفت درس در حوزه‌های حکومت، مشروعیت نظام سیاسی، مشروعیت ولایت فقیه و ادله آن، جایگاه مردم در اندیشه سیاسی امام خمینی و جایگاه مرزهای سرزمینی و سیاست خارجی دراندیشه سیاسی امام مبانی و اصول اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) تنظیم گشته است.

بخش سوم نویسنده حوزه مطالعاتی خود را به جمهوری اسلامی و جریانهای فکری ـ سیاسی در اندیشه سیاسی امام خمینی در قالب سه درس اختصاص داده است عناوینی چون جایگاه ج.ا.ا و نهادهای حکومتی و امام خمینی و جریانهای فکری ـ سیاسی در این بخش بررسی گشته اند.

گفتنی است، درسنامه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) در ۲۸۸ ص وزیری در گروه انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی تدوین و از سوی دفتر نشر معارف به زیور طبع آراسته شده است.

این گروه از طریق شماره ۰۲۵۳۲۱۱۰۶۲۲ و رایانامه irs@maaref.ac.ir منتظر دریافت دیدگاه‌ها و نظرات ارزشمند خوانندگان ارجمند به ویژه استادان و صاحبنظران عرصه انقلاب اسلامی است تا با اعمال آن در چاپ‌های بعد، شاهد ارتقاء هر چه بیشتر این اثر باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics