قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دروس فقهی «کتاب الحجر» برگرفته از درس‌های آیت‌الله سیدحسن مرتضوی
دروس فقهی «کتاب الحجر» برگرفته از درس‌های آیت‌الله سیدحسن مرتضوی

تازه‌های نشر؛

دروس فقهی «کتاب الحجر» برگرفته از درس‌های آیت‌الله سیدحسن مرتضوی

جلد اول کتاب «دروس فقهی (کتاب الحجر)» برگرفته از درس‌های آیت‌الله سیدحسن مرتضوی و به قلم حجت‌الاسلام سیدمحسن مرتضوی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۴۲۴ صفحه منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، این اثر برگرفته از مجموعه درس‌های خارج فقه آیت‌الله سید حسن مرتضوی است که به صورت موضوعی و گزینشی از مجموعه تقریرات ایشان در بیش از چهار دهه تدریس مستمر در حوزه علمیه خراسان سامانه یافته و تدوین شده است.

جلد اول این مجموعه به موضوعات مهم و پرکاربرد کتاب الحجر همچون بلوغ دختران، ولایت بر طفل، محجوریت سفیه، محجوریت مفلس اختصاص دارد که در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ شمسی بر مبنای متن «تحریر الوسیله» امام خمینی(ره) تدریس شده است.

ساختار اثر:

در ابتدای این اثر، پس از بیان مقدمه، «بلوغ دختران» در سه فصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که عناوین این فصول عبارتند از: بررسی اقوال درباره سن بلوغ دختران، بررسی ادلّه نظر به بلوغ دختران در نُه سالگی، بررسی موانع تحقق بلوغ در نُه سالگی.

نویسنده در ادامه به «ولایت بر طفل» پرداخته است که در این میان، در چهار فصل به موضوعات ولایت أب و جد، ولایت وصی، ولایت حاکم، و ولایت عدول مؤمنین اشاره دارد.

«محجوریت سفیه در اسلام» عنوان سومین مطلب اثر مذکور است که ولایت سفیه، مسائل فروعات فقهیِ مرتبط با محجوریت سفیه، و همچنین حکم بیع اختباری در سه فصل بررسی شده است.

سپس، «محجوریت مُفلِس» عنوان مبحث بعدی این اثر است که در دو فصل معنای لغوی و اصطلاحی مفلس و ۲۱ مسأله درباره محجوریت مفلس تبیین شده است.

برشی از اثر:

عدم ثبوت ولایت برای مادر و سایر خویشاوندان: در مسئله پنجم تحریر الوسیله، سید الاستاد‌ می‌فرماید: مادر بر اولاد و اموال اولاد خود ولایت ندارد. همچنین جد اُمّی بر اولاد و اموال بچه‌های دختر خود ولایت ندارد و عموی طفل، برادر، دایی، خاله و عمه صغیر بر صغیر و اموال او ولایت ندارد.

درباره این مدعا دو مطلب وجود دارد: اولا: کلمات فقها ملاحظه می‌شود و ثانیاً: دلیل بر عدم ثبوت ولایت بیان‌ می‌شود.

کلمات فقیهان از جمله علامه حلی، صاحب جواهر، مرحوم بحرانی و امام خمینی به وضوح دلالت‌ می‌کند مادر، جد مادری، عمو، عمه و خاله، ولایت ندارند. تنها مخالف در این مسئله، این جنید است که درباره مادر و جد مادری گفته است اگر پدر و جد نبود، آنها ولایت دارند. دلیل بر این نفی ولایت، فقدان دلیل بر ثبوت ولایت و تمسک به اصل، بلکه اصول مختلفی است.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب‌ می‌توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics