قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دسترسی رایگان به منابع دیجیتال کتابخانه آیت‌الله بروجردی
دسترسی رایگان به منابع دیجیتال کتابخانه آیت‌الله بروجردی

در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها؛

دسترسی رایگان به منابع دیجیتال کتابخانه آیت‌الله بروجردی

مسئول کتابخانه آیت‌الله بروجردی گفت: به دنبال شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها، در اقدامی ابتکاری تمامی منابع دیجیتال این کتابخانه رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

به گزارش شبکه اجتهاد، اسماعیل راهنورد، مسئول کتابخانه آیت‌الله بروجردی، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: در پی شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیلی اکثر کتابخانه‌ها از جمله کتابخانه مسجد اعظم (آیت‌الله بروجردی)، با تدبیر مدیریت این کتابخانه و در جهت کمک به نیازهای پژوهشگران، امکان دسترسی به متن کامل همه منابع دیجیتال این کتابخانه از طریق وب‌سایت http://www.blib.ir/libportal فراهم شده است.

وی افزود: تمام مخاطبان عضو و غیرعضو می‌توانند با مراجعه به سایت کتابخانه و جست‌وجو در نرم‌افزار منابع اطلاعاتی به صورت آزاد و رایگان و بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور از منابع اطلاعاتی شامل کتاب‌های چاپی، سنگی، نسخ خطی، سربی، پایان‌نامه‌ها، نشریات و جزوات استفاده و اطلاعات کتاب‌شناختی منابع را مشاهده کنند، به طوری که کاربر می‌تواند متن کامل منبع را نیز مشاهده کند.

مسئول کتابخانه آیت‌الله بروجردی با اشاره به منابع و آثار منحصر به فرد این کتابخانه، ابراز کرد: کتابخانه‌ها اولین مرکز تولید علم و پشتوانه‌ای مهم برای پژوهشگاه‌ها هستند. این کتابخانه با نظارت مستقیم معاونت پژوهشی حوزه‌های علمیه امروز به عنوان یکی از ده کتابخانه برتر کشور مورد استقبال جمع کثیری از محققان و پژوهشگران قرار گرفته است. حوزه علمیه کتابخانه‌های خوبی دارد و تاکنون طبق تمام استانداردهای روز کتابداری مدیریت هستند و استانداردهای کتابخانه ملی در اینجا نیز وجود دارد.

۴ میلیون و ۲۰۰ هزار پایان‌نامه

وی تصریح کرد: هم‌اکنون نیز بهترین نرم‌افزار و دیجیتال کشور در خدمت کتابخانه است و خدماتی که به حوزه ارائه می‌دهیم، همگام با دانش نوین است و اشتراک مرکز منطقه‌ای با ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار سند علمی بر روی روی آی پی مرکز مدیریت به مدت سه سال فعال است و حوزه‌های علمیه سراسر کشور رایگان از این ظرفیت استفاده می‌کنند. در حال حاضر، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار پایان‌‌نامه و مقاله و سند روی پایگاه بارگذاری شده که از منابع بزرگی به شمار می‌رود و در کشور بی‌نظیر است؛ البته در قم مرکز نور را نیز داریم و این مجموعه همچون مراکز معتبر حرفی برای گفتن دارد.

بارگذاری ۷ هزار نسخه خطی

راهنورد گفت: باید این فعالیت‌ها اطلاع‌رسانی شود تا حوزوی‌ها بتوانند از چنین ظرفیتی استفاده کنند. در این راستا به مدت ۶ سال نسخه‌های خطی را روی وب گذاشته‌ایم و چاپ‌های سنگی و سربی را به صورت اسکن بارگذاری کرده‌ایم. به طور کلی، بیش از ۷ هزار نسخه خطی روی سایت بارگذاری شده و منابع کتابخانه انحصاری است و در جاهای دیگر وجود ندارد. بسیار مهم است که علاقه‌مندان نسخه خطی را از طریق سایت ببیند و بیش از ۵ هزار عنوان نسخه چاپ سنگی روی پایگاه بارگذاری شده است.

مسئول کتابخانه آیت‌الله بروجردی بیان کرد: در پروسه بارگذاری پس از اسکن، تصاویر اصلی را می‌گذاریم و به صورت پی‌دی‌اف از طریق سامانه در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics