قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دین و تغییرات آب و هوایی
دین و تغییرات آب و هوایی

دین و تغییرات آب و هوایی

الجزیره نوشت: شیخ الازهر، دکتر احمد الطیب، اخیرا مطلبی را در فیسبوک منتشر کرده است که در آن از خطرات تغییرات آب و هوایی می‌گوید و بر ضرورت مقابله جدی با آنها تأکید می‌کند. این مطلب توجه شبکه‌های اجتماعی عربی را به خود جلب کرده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، چندی پیش احمد الطیب دعوتی رسمی برای حضور در نشست رهبران ادیان درباره تغییرات آب و هوایی دریافت کرد. این نشست در پایتخت ایتالیا، رم، برگزار می‌شود و انگلیس اداره آن را بر عهده دارد. در این نشست شخصیت‌های بارز دینی و سیاسی از اطراف عالم حضور دارند.

خیلی نادر است که یک رهبر دینی، مخصوصا در منطقه عربی، از تغییرات آب و هوایی صحبت کند. در مطلبی که شیخ الطیب منتشر کرده است سوالی اساسی مطرح می‌شود: «آیا خداوند ما را به علت از بین بردن طبیعتی که خلق کرده است، خواهد بخشید؟» به عبارتی دیگر سوال را می‌توان این طور مطرح کرد: آیا اگر افعال ما باعث تغییرات آب‌وهوایی شود، این کار باعث خشم خدا خواهد شد و ما گناهکار خواهیم بود؟

به‌طور کلی، ارتباط بین دینداری و موضع‌گیری در مورد تغییرات آب و هوایی امری پیچیده است و نمی‌توان گفت که متدینین عموما چه موضعی دارند. حتی ممکن است در یک دین واحد جریان‌های متضاد وجود داشته باشد و یا اینکه دینداران در مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مواضعی متفاوت داشته باشند.

می‌توان گفت مواضع بزرگان دینی در این مورد بر روی مردم تاثیر به سزایی دارد. در این مجال، دین و مخصوصا دین اسلام می‌تواند نقش مهمی را بازی کند و مسیر کارزار را به‌طور کلی عوض کند. اشخاص با نفوذ دینی می‌توانند مردم دیندار را ترغیب کنند تا به تغییرات آب و هوایی توجه بیشتری داشته باشند. در مطالعه‌ای که در اندونزی در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت، ثابت شد که خطبه‌های نماز جمعه تاثیر زیادی بر افزایش آگاهی عمومی از مسائل زیست محیطی داشته است.

از طرفی دیگر، مؤسسات دینی منابع اقتصادی زیادی دارند که می‌توانند در این مسیر خرج کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند مردم را در مسائل تغییرات آب و هوا دخیل کنند زیرا بسیاری از مردم به علمای دین احترام زیادی قائل هستند و به آن‌ها اطمینان دارند./ دولت دین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics