قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / روش اجتهادی امام موسی صدر، کارآمدی فقاهت در جوامع چند فرهنگی
هشت سؤال اساسی از نویسنده «تکلیف دینی در انتخابات»/ عبدالحسین خسروپناه

خسروپناه:‌

روش اجتهادی امام موسی صدر، کارآمدی فقاهت در جوامع چند فرهنگی

خسروپناه انتشار مجموعه «گام به گام با امام» را اتفاق مهمی دانست و به محققان توصیه کرد که با پژوهش در این مجموعه به بررسی روش اجتهادی امام موسی صدر بپردازند، چرا که کارآمدی فقاهت در جوامع چند فرهنگی را عیان می‌کند.

‌به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه ، درباره اهمیت انتشار مجموعه ۱۲ جلدی «گام به گام با امام» گفت: پیش از هر چیز تشکر می‌کنم از سروران عزیزی که تدبیر به خرج داده و مجموعه آثار امام موسی صدر را منتشر کرده‌اند. پس از سال‌ها محرومیت جامعه ما و دیگر جوامع اسلامی از حضور امام موسی صدر، انتشار این مجموعه می‌تواند در شناسایی نظام فکری این مرد بزرگ و مجاهد فی سبیل‌الله کمک بزرگی به افراد جوامع کند.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: امام موسی صدر از معدود شخصیت‌هایی بود که در جهان نظر باقی نماند بلکه در حوزه عمل هم نظر را پیاده می‌کرد. آدم پیوند دهنده نظر و عمل بود. برخی انسان‌ها فقط در جهانبینی و طرح مباحث نظری باقی می‌مانند. آنها فقیهی هستند که فقط در حوزه فقه، تفقه می‌کنند یا فیلسوفی هستند که صرفا در مباحث فلسفی غور می‌کنند، اما امام موسی صدر فقیه و حکیمی بود که اندیشه و عمل را باهم پیوند زد. او این پیوند را فقط در ایران انجام نداد، بلکه به لبنان رفت و مدیریت فقاهتی خود را نشان داد.

خسروپناه در ادامه با اشاره به اهمیت انتشار یک‌باره مجموعه آثار امام موسی صدر، گفت: پیشتر آثاری از امام موسی صدر به صورت پراکنده و در مجلدات کوچک منتشر شده بود، اما «گام به گام با امام» با یک سیر تاریخی مجموعه اندیشه‌های او را که در حوزه‌های هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و با یک معنا جامعه شناسی هستند مدون شده در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. پیشنهاد بنده این است که این مجموعه ۱۲ جلدی به عنوان یک منبع اصلی تلقی شده و درباره اندیشه‌های امام موسی صدر کار شود.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با تاکید بر لزوم پژوهش در آرا و اندیشه‌های امام موسی صدر افزود: حال که این مجموعه در اختیار همه قرار دارد، نخست توصیه می‌کنم حتما منظومه فکری امام صدر بر اساس نظام بینشی و منشی و کنشی تدوین شود، چرا که ممکن است به عنوان مثال بحث‌های انسان‌شناسی او در مقالات مختلف یا در نوشتارهای گوناگون به صورت پراکنده بر اساس مقتضای زمان از سوی ایشان منتشر شده باشد، اما جا دارد که امروز محققان بیایند این مباحث را به صورت نظام‌مند با یک ساختار کاملا منطقی و با روش مجموعه‌ای تدوین کنند.

خسروپناه با پیشنهاد دادن سوژه‌ای تحقیقی، عنوان کرد: یکی دیگر از کارهایی که می‌توان بر اساس این مجموعه ۱۲ جلدی انجام داد تحقیق درباره روش اجتهادی امام صدر است. این عالم جلیل القدر علاوه بر اینکه با روش اجتهاد، فقه را از حوزه‌های علمیه فراگرفت با همان روش مسائل فقهی و حوزه‌های فقهی را در جامعه لبنان پیاده کرد؛ جامعه‌ای که شیعه، سنی، مسیحی و… دارد و پیروان ادیان و مذاهب مختلفی در آن زندگی می‌کنند. این پژوهش کارآمدی فقاهت در جوامع چند فرهنگی و چند دینی مانند جامعه لبنان را نشان خواهد داد. ما هم که از علم دینی سخن می‌گوییم منظورمان در همین نکته نهفته است که چگونه فقه و حکمت در جامعه لبنان ظهور پیدا می‌کند؟

نویسنده کتاب «هستی شناسی معرفت» به تعهد امام صدر در پیاده کردن روش فقاهت اشاره کرده و افزود: امام موسی صدر اگر به آمریکا و انگلستان هم می‌رفت و در این کشورها زندگی خود را ادامه می‌داد، به عنوان یک فقیه و حکیم این دانش را به صورتی کاملا کاربردی در آن کشورها نیز پیاده می‌کرد. البته کاربرد حکمت و فقاهت در ایران با لبنان، یا در ایران با آمریکا و در لبنان با آمریکا یا انگلستان تفاوت دارد و این تفاوت همان عنصر زمان و مکانی است که حضرت امام خمینی در روش اجتهادی آن را شرط لازم می‌دانست.

وی در پایان به پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر گفت: امام موسی صدر توانست این تلاش را در حدود نیم قرن پیش در لبنان پیاده کند. کشف روش اجتهادی امام موسی صدر کار بسیار مهمی است که به نظرم بیش از همه برای حوزه‌های علمیه مفید است و می‌تواند امام موسی صدر را به عنوان الگویی برای حوزه‌های علمیه و همچنین دانشگاه‌ها معرفی کند. سعی دوستان برای انتشار مجموعه ارزشمند «گام به گام با امام» ارزشمند و قابل تقدیر است، امیدوارم هم جامعه علمی و هم جامعه مدیریتی ایران در مسائل اجرایی بتوانند از آن استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics