قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ساختن کشوری بدون منکرات، نیازمند مجالست با علما است
ساختن کشوری بدون منکرات، نیازمند مجالست با علما است

آیت‌الله نوری همدانی عنوان کرد:

ساختن کشوری بدون منکرات، نیازمند مجالست با علما است

آیت‌الله نوری همدانی گفت: امیرالمؤنین (ع) در سفارش به مالک اشتر فرمود هر کس می‌خواهد کشور اسلامی را اداره کند باید با علمای آن کشور ارتباط و مراوده داشته باشد زیرا ساختن کشوری که در آن منکرات جایی نداشته باشد، نیازمند مجالست با علما است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله حسین نوری همدانی در آیین ضیافت افطاری دارالقرآن کریم علامه طباطبایی که باحضور جمعی از اساتید حوزه برگزار شد، گفت: در تاریخ اسلام پس از قرآن کریم، هیچ کتابی به جامعیت و عظمت نهج البلاغه نیست.

ایشان افزود: در حالات امام علی(ع) ذکر شده است که  ۴۸۸ خطبه از امام(ع) در دست مردم بوده است، ولی ۳۰۰ خطبه در نهج البلاغه وجود دارد؛ امام راحل بیان می‌دارند که افتخار می‌کنیم که نهج البلاغه از امام و پیشوای اول ما است، زیرا این کتاب همه ابعاد زندگی بشر را در خود جای داده است.

معظم له بیان کرد: ابن ابی الحدید بیان می‌دارد، پیش از امام علی(ع) اگر عرب‌‌ها با فصاحت و بلاغت می‌سرودند از شتر و صحرا بود، ولی امام علی(ع) این عظمت ادبی را پیرامون خداوند و معارف الهی بیان کردند؛ در خطبه ۲۲۸ که امام علی(ع) مطالبی را بیان می‌دارند که در توحید عنوان شده است و تنها در این خطبه وجود دارد.

ایشان اظهارکرد: امام علی(ع) ۵ مرتبه از علما در نهج البلاغه سخن به میان آورده اند؛ خطبه شقشقیه اولین خطبه‌‌‌ای است که از علما سخن به میان آمده است؛ ایشان فرمودند، خداوند این پیمان را از علما گرفته است که در مقابل ظلم ظالمان و مظلومیت مظلومین ساکت نباشند؛ علما همیشه نسبت به مردم در عرصه هدایت و مدیریت و… عنایت داشته اند.

آیت‌الله نوری همدانی تصریح کرد: آیت‌الله مرتضی حائری جلسه‌‌‌ای در قم داشتند و هفته‌‌‌ای دو مرتبه تشکیل می‌شد و همه فقرا و ایتام و بی بضاعت‌‌های قم را در یک دفتر ثبت کرده بود و عده‌‌‌ای را نیز مامور بررسی احوالات مردم نموده و به آنها نیز سفارش می‌کردند که به کسی نگویند از کجا به آنها کمک می‌شود.

ایشان افزود: امام (ع) در نهج البلاغه به عبادت‌‌های علما می‌پردازند و در خطبه ۱۸۴ خصایل علمای حقیقی را در عرصه سلوک آنها بیان می‌دارند؛ در خطبه ۱۸۸ نیز در جایی که در خصوص قرآن بحث می‌کنند به بحث علما نیز اشاره می‌کنند؛ ایشان بیان می‌کنند که هیچ علمی علما را سیراب نمی‌کند و تنها کسی که علما را سیراب می‌کند، قرآن کریم است؛ علامه طباطبایی با زحمت عظیم خود این تفسیر بی نظیر را نوشتند؛ ایشان وقتی که به آیات عذاب می‌رسید، دستمال خود را بر می‌داشتند و می‌گریستند؛ این مساله از این جهت بود که آیات قرآن در وجود آن ریشه دواندند.

معظم له با ذکر این مطلب که علامه طباطبایی شهید این راه شد گفت: امام علی(ع) بیان کردند که قرآن بهار قلوب علما است؛ چند جلد تفسیر از امام راحل وجوددارد؛ برداشت‌‌های عمیق امام راحل از قرآن باب‌‌های جدیدی به روی ما بازگشودند.

بنابر گزارش حوزه، ایشان اظهارکرد: چهارمین جایی که امام از علما سخن به میان می‌آوردند، در سفارش به مالک اشتر بود؛ امام فرمود، هر کس می‌خواهد کشور اسلامی را اداره کند باید با علمای آن کشور ارتباط و مراوده داشته باشد زیرا ساختن کشوری که در آن منکرات جایی نداشته باشد، نیازمند مجالست با علما است.

آیت‌الله نوری همدانی تصریح کرد: امام علی(ع) در جای دیگری بحث «العلما باقون… » را مطرح می‌کنند؛ خداوند را شاکر هستیم که در مکتب اهل بیت(ع) اشتغال داریم و این افتخار بزرگی است که مشمول این کلام امام شویم؛ اگر امروز در حوزه‌‌های علمیه بتوانیم نهج البلاغه را به عنوان یک کتاب درسی تدریس کنیم قطعا برکات بسیاری را درخواهیم یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics