قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / سفارش آیت‌الله نوری همدانی به مطالعه کتاب «اقتصادنا»/ با اجرایی کردن برنامه اسلام فقیری در جامعه باقی نمی‌ماند
سفارش آیت‌الله نوری همدانی به مطالعه کتاب «اقتصادنا»/ با اجرایی کردن برنامه اسلام فقیری در جامعه باقی نمی‌ماند

در درس خارج مطرح شد؛

سفارش آیت‌الله نوری همدانی به مطالعه کتاب «اقتصادنا»/ با اجرایی کردن برنامه اسلام فقیری در جامعه باقی نمی‌ماند

آیت‌الله شهید صدر نابغه‌‌‌ای در حوزه بوده که کتاب‌‌‌‌های «فلسفتنا و اقتصادنا» را به رشته تحریر آورده و مطالب بسیاری درباره فقر، جهل و ظلم در کتاب اقتصادنا ایشان آمده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله حسین نوری همدانی امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که جهل، ظلم و فقر در جامعه اسلامی جایگاهی ندارد، گفت: ظلم به معنای تجاوز از حق است و یکی از کتاب‌های بسیار خوبی که باید مطالعه کرد و مسئله ظلم نیز در آن آمده، کتاب اقتصادنا شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر است.

معظم له ابراز داشت: ایشان نابغه‌ای در حوزه بوده که کتاب فلسفتنا و اقتصادنا را به رشته تحریر آورده و مطالب بسیاری درباره فقر، جهل و ظلم در کتاب اقتصادنا ایشان آمده است.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اینکه یکی از مباحث موجود در کتاب اقتصادنا، مسئله انفال است، خاطرنشان ساخت: انفال به معنای هرچیزی است که صاحب شخصی ندارد، همانند تمام معادن، اراضی موات، جنگل‌ها، نیزارها، قله کوه‌ها، بستر رودخانه‌ها و … که ذاتا برای پیامبر و امام معصوم بوده و در زمان غیبت امام نیز باید در اختیار نائب امام قرار بگیرد و اگر از این ظرفیت‌‌‌‌ها استفاده شود فقر به صورت کلی ریشه کن می‌شود.

معظم‌له با بیان این که با اجرایی کردن برنامه اسلام فقیری در جامعه اسلامی باقی نمی‌ماند، اظهار داشت: اگر از ظرفیت‌‌‌‌های موجود خوب بهره برداری شود فقری نخواهیم داشت، اگر به دستورات اسلامی عمل می‌شد فقر به صورت کلی از بین می‌رفت.

این مرجع تقلید در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر این که نهج البلاغه باید درس رسمی حوزه باشد، ادامه داد: مطالب غنی این کتاب الهی بسیار راهگشا است و باید از آن استفاده کرد اما متأسفانه آنگونه که باید و شاید به این کتاب مهم توجه نمی‌شود.

آیت‌الله نوری همدانی سپس به بخشی از نامه ۶۲ نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: حضرت فرمودند: «إِنِّی وَ اللَّهِ لَوْ لَقِیتُهُمْ وَاحِداً وَ هُمْ طِلَاعُ الْأَرْضِ کُلِّهَا مَا بَالَیْتُ وَ لَا اسْتَوْحَشْتُ؛ وَ إِنِّی مِنْ ضَلَالِهِمُ الَّذِی هُمْ فِیهِ وَ الْهُدَى الَّذِی أَنَا عَلَیْهِ لَعَلَى بَصِیرَهٍ مِنْ نَفْسِی وَ یَقِینٍ مِنْ رَبِّی، وَ إِنِّی إِلَى لِقَاءِ اللَّهِ لَمُشْتَاقٌ وَ [لِحُسْنِ] حُسْنِ ثَوَابِهِ لَمُنْتَظِرٌ رَاجٍ؛ وَ لَکِنَّنِی آسَى أَنْ یَلِیَ [هَذِهِ الْأُمَّهَ] أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّهِ سُفَهَاؤُهَا وَ فُجَّارُهَا، فَیَتَّخِذُوا مَالَ اللَّهِ دُوَلًا وَ عِبَادَهُ خَوَلًا وَ الصَّالِحِینَ حَرْباً وَ الْفَاسِقِینَ حِزْباً/ به خدا سوگند، اگر با ایشان روبرو شوم، من تنها باشم و آنها روى زمین را پر کنند، نه باک دارم و نه هراس، زیرا به آن گمراهیى که آنان در آن غرقه اند و آن هدایتى که خود بدان آراسته‌ام، نیک آگاهم. و از جانب پروردگارم با یقین همراهم. من به دیدار خداوند و ثواب نیکویى که مرا ارزانى دارد، امید بسته‌ام و منتظر آن هستم. ولى اندوه من از این است که مشتى بیخردان و تبهکاران این امت حکومت را به دست گیرند و مال خدا را میان خود دست به دست گردانند و بندگان خدا را به خدمت گیرند و با نیکان در پیکار شوند و فاسقان را یاران خود سازند.

معظم‌له در پایان با بیان این که امر امت نباید در دست سفیه و فاسق باشد، ابراز داشت: امروز زمام بیشتر کارها به ویژه در غرب در دست افراد سفیه است، به فرموده امیرمؤمنان(ع) اگر امر امت اسلام در دست سفها و فجار باشد حقوق الهی و مردم را ضایع می‌کنند و بندگان را مانند برده تحت سیطره خود قرار می‌دهند از این رو نباید اجازه داد چنین افرادی زمامدار جامعه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics