قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / سهم نماز جمعه در جهاد تبیین/ محسن قنبریان
سهم نماز جمعه در جهاد تبیین/ محسن قنبریان

دیدگاه و نظر؛

سهم نماز جمعه در جهاد تبیین/ محسن قنبریان

شبکه اجتهاد: منطقی‌ها‌ می‌گویند؛ التزام به چیزی، التزام به لوازم آن هم هست. اگر جهاد تبیین، واجب قطعی و فوری است (که هست)، لوازم آن هم باید مهیا شود.

سواد تبیین! تبیین اگر صرفاً رفع ابهامات و گره‌های ذهنی جوانان و جامعه هم باشد، علم و مهارت کافی در آن عرصه‌ها و بستره‌های ابهام‌زا را‌ می‌خواهد.

نماز جمعه اگر تریبون رسمی و متیقنی برای این جهاد است، خطیبش باید قدرت رفع ابهام در عرصه‌های اقتصادی، روابط بین‌الملل و… را داشته باشد.

به شکل عجیبی خطبای پایتخت و شهرهای اصلی و بزرگ عموماً اقتصاد یا روابط بین‌الملل و… را به شکل تفصیلی‌ نمی‌دانند! لذا در ابهاماتِ مکرر این عرصه‌ها در حد شعار و کلیشه یا سرمقاله برخی روزنامه‌ها حاضر‌ می‌شوند!

تبعیض در خطیب! در رساله‌ها مساله‌ای به نام تبعیض در تقلید هست. یعنی وقتی مرجع اعلم در همه شئون زندگی پیدا نشد، مقلد، شئون خود را در هر بخش از اعلم آن بخش تقلید کند؛ مسائل عبادی از یک مرجع، مسائل اقتصادی از اعلم اقتصادی و…

به نظر‌ می‌رسد در قحط الرجالِ متفکرینِ جامع مثل مطهری و بهشتی و…در مناصب، لازم باشد اقلاً ترکیب و چینش خطبای شهرهای بزرگ طوری باشد که سرجمع از جامعیت آرمان‌های انقلاب و اسلام دفاع شود.

محسوس و ملموس است حتی خطبه‌های پایتخت و قم و مشهد و… چنین پوشش متوازن و فراگیری ندارد و نوعاً در جنبه‌های خاصی بسط دارد.

عجیب اینکه برخی مراکز مهم اصلاً امام‌جمعه موقتی هم کنار خطیب اصلی نیست که احیاناً گه گاهی از آرمانی مثل آزادی و جمهوریت و عدالت و… هم بگوید!

تکمیل جای تعویض! وقتی مصالح امام‌جمعه ‌گی ‌‌های متوسط به پایین اما طولانی‌مدت برایم روشن نیست، نمی‌توانم قضاوتی کنم؛ اما می‌توان وقتی تعویض در مواردی نزدیک به محال است اقلاً مطالبه تکمیل کرد.

به اقتضای جهاد تبیینی که عمدتاً ابهاماتش گره‌خورده در بستره‌های اقتصادی، روابط خارجی، روش‌های مدرن حکمرانی و… است؛ باید ترکیب خطبای کانون‌های اصلی به نفع جهاد تبیین همه جانبه تکمیل شود.

منظورم افزودن دکتر حجت‌الاسلام‌های صرفاً مدرک گرفته کنار خطبای مشهور نیست، بلکه صاحب نظرانی که باسواد تفصیلی و شناخت جزیی از عرصه‌های حکمرانی به نظرگاهی درست و انقلابی رسیده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics