قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / سه اثر جدید فقهی و اصولی از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
رساله طهارت یا نجاست کفّارِ غیر اهل کتاب

تازه‌های نشر؛

سه اثر جدید فقهی و اصولی از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

«مختارات من نصوص الفقه السیاسی»؛ «حجیت خبر واحد» و «مرجع امنیت در فقه امامیه و فقه اساسی جمهوری اسلامی» سه اثر جدیدی هستند که از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چاپ و در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، کتاب «مختارات من نصوص الفقه السیاسی» به کوشش علی خالقی، اثرى در حوزه فقه سیاسى شیعه است که به معرفى متون سیاسى فقهاى شیعه در میان آثار مختلف فقهى ایشان از ابتداى عصر غیبت تا پایان دوره صفوى مى‏‌پردازد.

در این کتاب، سعى شده است که آراء فقهى، علماى شیعه در زمینه چگونگى تعامل با سلاطین غیرمعصوم، انجام برخى از وظایف و تکالیف اجتماعى از جمله نماز جمعه، امر به معروف و نهى از منکر، اقامه حدود، جمع‌‏آورى خمس، زکات و امور حسبیه گردآورى و به‏ صورت دوره‌‏اى ارائه شود. این کتاب منبع مناسبی براى پویندگان دانش فقه سیاسى شیعه است تا به شکل اجمال با آثار فقهاى شیعى از ابتداى غیبت تا پایان صفویه آشنایى پیدا کنند.

کتاب «حجیت خبر واحد» به قلم محمدرضا رضوان‌طلب به رشته تحریر درآمده است. هدف نوشتار اثبات این موضوع است که خبر واحد به عنوان دلیل ظنی (ظن شخصی نه نوعی) حجت و معتبر است و حجیت آن به سیرۀ عقلا از ابتدای خلقت تا کنون است. آیات و روایات و اجماع و شهرت ناظر به عقل و سیره عقلا هستند. عقلا به میزانی که خبر اطمینان ایجاد کند، پایبندی و استناد به آن را تأیید می‌نمایند. این رویه در همه فرهنگ‌ها و گزاره‌ها و شئونات زندگی جریان دارد.

«مرجع امنیت» به عنوان نقطه کانونی ملاحظات امنیتی، نقشی تعیین‌کننده در ترسیم منظومه «امنیت ـ مصلحت ـ ضرورت» ایفا می‌کند؛ لذا بازشناسی آن با توجه به مبانی فکری و ایدئولوژیک هر نظام سیاسی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

کتاب «مرجع امنیت در فقه امامیه و فقه اساسی جمهوری اسلامی» اثر هادی حاجی‌زاده، ضمن جمع‌بندی مطالعات درباره تعاریف، ابعاد، موضوعات و سطوح امنیت به بررسی مبانی فقهی و حقوقی «مرجع امنیت» در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران پرداخته و سعی کرده است تصویری کلان و نمایی کلی از منظومه امنیتی در این نظام را با توجه به آموزه‌های فقه شیعه ارائه نماید.

یادآور می‌شود، کتاب «مختارات من نصوص الفقه السیاسی» به کوشش علی خالقی در ۷۸۰ صفحه در قطع وزیری، سلفون به بهای ۲۰۰ هزار تومان؛ کتاب «حجیت خبر واحد» به قلم محمدرضا رضوان‌طلب در ۱۴۸ صفحه در قطع وزیری، شومیز به بهای ۲۶ هزار تومان و «مرجع امنیت در فقه امامیه و فقه اساسی جمهوری اسلامی» اثر هادی حاجی‌زاده در ۶۸۰ صفحه در قطع رقعی، سلون به بهای ۱۲۰ هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زیور طبع آراسته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics