قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / سه نظریه جدید آیت‌الله آصف محسنی در علوم فقه و حدیث
تضعیف حماد بن عیسی از سوی آقای بهبودی بی‌انصافی است/ اگر سند روایت معتبر ولی متنش مخالف کتاب، اجماع قطعی یا عقل باشد،  روایت معتبر نیست/ با سعه صدر فرمایش‌های دیگران نسبت به کتابم را می‌شنوم تا اشتباهاتم را رفع کنم

سه نظریه جدید آیت‌الله آصف محسنی در علوم فقه و حدیث

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در جلساتی علمی در شهر مشهد مقدس به ایراد سه نظریه جدید در علوم فقه و حدیث پرداخت.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله «محمد آصف محسنی» که برای شرکت در سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی به ایران سفر کرده بود، هفته گذشته در جلساتی علمی در مشهد نیز به ایراد سخن پرداخت.

این عضو افغانستانی شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نشست‌های جداگانه یا در “مدرسه‌ علمیه سلیمانیه”، “بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی” و “دانشگاه علوم اسلامی رضوی” در شهر مشهد، سه نظریه جدید در علوم فقه و حدیث ارائه کرد.

به نوشته صدای افغان، یکی از نظریات ایشان، “توسعه‌ فقه فتوایی و تشکیل هیأتی فقهی برای تکمیل روند کتاب العروه‌ الوثقی” بود. آیت‌الله محسنی در توضیح این نظر بیان داشت: کتاب وزین العروه‌ الوثقی دارای ۱۵ کتاب فقهی است. مراجع بعد از مرحوم یزدی، صرفاً بر این ۱۵ کتاب نظرهای خود را مرقوم داشته‌اند؛ این در حالی است که فقه بیش از پنجاه کتاب دارد.

وی پیشنهاد داد: یک هئیت فقهیِ ده نفره تشکیل شود که هفت نفر از آنها قریب‌ الاجتهاد باشند. این گروه کتاب العروه الوثقی را تکمیل کنند و تلاش‌شان بر این باشد که همان روش مرحوم یزدی را در توسعه‌ی فقه فتوایی دنبال کنند.

آیت‌الله محسنی در بخش علوم فقه نیز پیشنهاد داد تا کتاب‌های جدید فقهی تدوین شود و گفته است: فقه موجود بیش از پنجاه کتاب دارد. تألیف کتاب‌هایی مثل کتاب فقه‌ الدوله، کتاب الطب، کتاب الاقتصاد، کتاب فقه‌ الفضاء و کتاب‌های دیگری برای شاخه‌های علوم تجربی مورد نیاز است. به این منظور یک هیئت فقهی ده نفری که هفت نفر از آنها قریب‌ الاجتهاد باشند برای تکمیل و تدوین این بخش ضروری است.

مؤسس مدرسه‌ علمیه‌ خاتم‌النبیین(ص) کابل، همچنین در نظریه ای دیگر الگوهایی را برای “توثیق روایات ضعیف السند” ارائه داد و معتقد است اگر متن روایتی در سه روایت با طرق مختلف مشترک باشد می‌توان به توثیق جدیدی در روایات رسید. حالا اگر متن روایات بیشتری مشترک باشند به مطلوب نزدیکتر است.

به باور آیت‌الله محسنی، حدود سه‌هزار روایت را با این روش می‌توان توثیق نمود که با یازده هزار و پانصد روایتی که در “معجم الاحادیث المعتره” تنقیح الاعتبار شده است مجموعا به نزدیک پانزده هزار روایت معتبر خواهد رسید.

عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) راه دوم توثیق روایات ضعیف را بلاغت و فصاحت موجود در ادعیه و روایات دانست. ایشان در این بخش از دعای کمیل نام برد که این دعا سندی متداول مثل روایات دیگر ندارد، اما متن این دعا به گونه‌ای است که امکان ندارد از غیر معصوم صادر شده باشد.

وی در توضیح راه سوم توثیق روایات ضعیف بیان داشت: روایاتی در منابع اهل سنت وجود دارد که در فضیلت امامان معصوم وارد شده است. در چنین روایاتی داعی بر کذب وجود ندارد.

با این نظریات آیت‌الله محسنی، اشکال تورم فقه قابل رفع است و طبق آن‌ها علم فقه در مسیر طولی خود رشد خواهد کرد. بدین ترتیب مشخص می‌شود که رشد چند دهه اخیر در علم فقه، بیشتر در مسیر عرضی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics