قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / فقه و نجوم / خبر و یادداشت فقه و نجوم / ضرورت ایجاد تقویم شرعی واحد برای جهان اسلام

در «کنگره بین‌المللی تقویم شرعی واحد» تأکید شد:

ضرورت ایجاد تقویم شرعی واحد برای جهان اسلام

رئیس سازمان امور دیانت ترکیه بر ضرورت ایجاد تقویم شرعی واحد در جهان اسلام و تأثیر آن بر وحدت و اتفاق نظر مسلمانان تاکید کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، «کنگره بین‌المللی تقویم شرعی واحد» دیروز، هشتم خرداد، در شهر استانبول ترکیه با حضور علما، اخترشناسان و دانشمندانی از سراسر جهان اسلام و غرب برگزار شد.

محمد گورمز، رئیس سازمان امور دینی ترکیه از سخنرانان اصلی این کنگره، با اشاره به اینکه در عصر امروزی هنوز هم کشورهای اسلامی واقع در مناطق نزدیک هم در سه روز متفاوت اعیاد اسلامی را جشن می‌گیرند٬ اظهار داشت: عدم ایجاد تقویم شرعی واحد و اتفاق نظر بین مسلمانان و عدم تعیین زمان درست آغاز هر ماه قمری٬ دنیای اسلام و مسلمانان را با تعدادی از محدودیت‌ها و مشکلات مواجه کرده است.

گورمز در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه کنگره، با تاکید بر اینکه اسلام، مسلمانان را به وحدت در حس، فکر و رفتار نیز دعوت می‌کند، گفت: درحالی که علمای مسلمان سعی دارند تا قوانین و اصول قرآن کریم و سنت رسول‌الله را بفهمند، فضانوردان مسلمان نیز حرکت فضا و اجرام آسمانی را بررسی می‌کنند.

وی ادامه داد: در نظر بعضی‌ها این مساله خارج از موضوع‌های علمی و اجتهادی شده و تبدیل به یک بحث و جدل سیاسی شده است. جشن‌های ما که یکی از نماد‌های اتحادمان و رسم‌های اسلامی است، باعث اختلاف شده و مسلمانان را در نظر دیگران خوار کرده است. بنا بر این بعضی‌ها می‌گویند نمی‌خواهد این مساله را مورد بحث کنیم، ولی این رفتار به جز نادیده گرفتن تفرقه مسلمانان و روپوشی آن نتیجه‌ای ندارد.

رئیس سازمان دیانت ترکیه در پایان تصریح کرد: باید دنبال یک‌ راه‌حل باشیم که نه نسبی و محلی، بلکه جهانی باشد. این راه نیز قرائت کتاب خدا به همراه سنت پیامبر آخر است.

ایجاد تقویم شرعی واحد موجب وحدت اسلامی خواهد شد

همچنین، نعمان قورتولموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه، طی سخنانی در این کنگره، ضمن اشاره به ضرورت ایجاد تقویم واحد در میان مسلمانان، اذعان داشت: موضوع رؤیت هلال و یا تقویم شرعی واحد یک مسئله سیاسی نیست و این می‌تواند زمینه‌ساز اتحاد در جهان اسلام شود.

نعمان قورتولموش، تصریح کرد: در حالی که وجود نژادها و مذاهب مختلف در میان مسلمانان و جهان اسلام نباید موجب تفرقه گردد، اما متأسفانه شاهد این امر هستیم. شاید با ایجاد یک شاخص علمی همچون تقویم شرعی واحد بتوان در جلوگیری از بروز تفرقه و اختلاف در میان امت اسلام نقش داشت.

معاون نخست‌وزیر ترکیه، در بخشی از سخنان خود نیز گفت: این مسئله باید به صورت کاملاً علمی و بدور از هرگونه سیاست و غرض‌ورزی دنبال شود. همچنین همکاری هیئت‌های علمی و دینی کشورهای مختلف برای دستیابی به یک نتیجه واحد ضروری است.

این کنفرانس به منظور رفع اختلافات در زمان شروع اعیاد اسلامی در جهان اسلام و ایجاد تقویم مشترک در این زمینه که با همکاری شورای تحقیق و فتوای اروپا، رصدخانه کاندیلی دانشگاه بوغازیچی استانبول و پروژه نظارت هلال اسلامی برگزار شد.

گفتنی است در کنفرانس مذکور ۵۰ نماینده از کشورهای مختلف دنیا از جمله ترکیه، مالزی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، ایالات متحده آمریکا، قطر، مراکش و اردن شرکت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics