قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / علمای شیعه همواره برای همبستگی مسلمانان تلاش کرده‌اند
پاسخ آیت‌الله‌ شبیری به پرسش‌‌هایی درباره مراسم سوگواری محرم در ایام شیوع کرونا

آیت‌الله‌ شبیری زنجانی:

علمای شیعه همواره برای همبستگی مسلمانان تلاش کرده‌اند

آیت‌الله‌ شبیری زنجانی در دیدار با قائم مقام تولیت حرم امامین عسکریین علیهماالسلام، به بیان سیره علمای شیعه برای ایجاد الفت میان شیعه و سنی و جلوگیری از اختلاف و تفرقه بین مسلمانان پرداخت و فرمود: علمای بزرگ و تأثیرگذار شیعه در طول تاریخ، همواره تلاش کرده‌اند تا احترام اهل تسنن را حفظ کنند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله‌ شبیری زنجانی در این دیدار در تایید سخنان خود به بیان نمونه‌هایی از این تلاش‌ها پرداخت و گفت: یکی از  آقایان اخوان مرعشی نقل می‌کرد که مرحوم میرزای شیرازی برای حکم به اول ماه از شیعیان استفسار  کرد آیا کسی ماه را دیده است یا نه؟ به ایشان گفتند نه اما یک نفر سنّی مدعی است که ماه را دیده است. میرزا می‌گوید به آن سنی بگویید بیاید. از او می‌پرسد ماه را دیده‌ای؟ جواب می‌دهد  آری. میرزا حکم می‌کند که فردا اول ماه است. همه تعجب می‌کنند که چرا با شهادت یک نفر از عامه، حکم به اول ماه شده درحالی که اگر قرار بود شیعه شهادت دهد شاید می‌گفت دو نفر باید شهادت دهند. از ایشان علت را می‌پرسند. می‌فرماید از پله‌های منزل که بالا می‌رفتم خودم ماه را دیدم ولی می‌خواستم از آن‌ها دلجویی کنم و احترام آنان را حفظ کنم.

آیت‌الله شبیری زنجانی افزود: از مرحوم آیت‌الله حائری موسس حوزه قم داستان دیگری درباره کیاست میرزا نقل شده است. میرزای شیرازی در اواخر عمر عظمت زیادی پیدا کرده بود. مشاغل او و سن او زیاد شده و لذا برای او مشکل شده بود که بتواند در دسترس مردم باشد و ایشان از این راضی نبودند و بنابراین چند روزی را برای پاسخگویی و ملاقات عمومی مشخص کرده بود. در یکی از این دیدار‌ها می‌بینند که میرزا فقط به یک نقطه خیره شده و به هیچ کسی توجه ندارد. درحالی که از خصوصیات میرزا این بوده که با هرکسی روبرو می‌شد، چنان با او گرم برخورد می‌کرد و از خانواده و دوستان فرد سراغ می‌گرفت که آن شخص گمان می‌کرد میرزا فقط با او رفیق است.

معظم له ادامه داد: در این دیدار شخصی به زیارت میرزا می‌آید. میرزا از او می‌پرسد اهل کجایی؟ می‌گوید اهل کربلا. می‌گوید برای زیارت به سامرا آمده‌ای یا برای تحصیل؟ می‌گوید برای تحصیل آمده‌ام. میرزا می‌گوید همین الان به کربلا بروید و ما هم دستور می‌دهیم همان شهریه‌ای را که به طلاب سامرا می‌دهند به شما هم بدهند. به خادمش می‌گوید این طلبه را با وسیله به کربلا بفرستد. میرزا دائماً می‌پرسد که آیا خادم آمده است یا نه؟ خادم می‌آید و از او می‌پرسد که آیا آن طلبه رفت یا نه؟ می‌گوید بلی. می‌پرسد خودت او را سوار بر قطار کردی؟ جواب می‌دهد بلی. می‌گوید دیدی که قطار حرکت کرد؟ می‌گوید بلی. از میرزا می‌پرسند که جریان چه بود؟ میرزا می‌گوید من از قیافه این شخص فهمیدم که او برای ما مشکل درست می‌کند و زحمتی را که برای ایجاد آرامش در سامرا و ایجاد الفت با اهل تسنن کشیده‌ایم همه را از بین می‌برد لذا خواستم از سکونتش در سامرا ممانعت کنم.

آیت‌الله شبیری زنجانی در پایان این دیدار خدمت گزاری به آستان مقدس حضرات معصومین علیهم السلام را سعادت و توفیقی بزرگ دانستند و برای همه کسانی که در راستای خدمت به دین و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام تلاش می‌کنند دعا کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics