قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / قلب مسلمانان جهان جریحه‌دار شد/ جنایتی فراتر از تبعیض دینی و مذهبی در هند
قلب مسلمانان جهان جریحه‌دار شد/ جنایتی فراتر از تبعیض دینی و مذهبی در هند

گزارش روز؛

قلب مسلمانان جهان جریحه‌دار شد/ جنایتی فراتر از تبعیض دینی و مذهبی در هند

رهبر معظم انقلاب، مراجع دینی، شخصیت‌ها، نهادها و مراکز علمی و فرهنگی ایران و دیگر کشورهای مسلمان با محکوم کردن رفتارهای قرون وسطایی نسبت به مسلمانان هند بر لزوم تجدید نظر در اینگونه رفتارها توسط مسئولین آن کشور تأکید کردند و خواستار شدند دولت هند در مقابل هندوهای افراطی بایستد و لازم دانستند تمام آزادمردان جهانی و جوامع بین الملل و کشورهای مسلمان با فشار بر کشور هند از وقوع یک فاجعه انسانی بر ضد مسلمانان جلوگیری نمایند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، دوازدهم دسامبر قانونی در پارلمان هند تصویب شد و به تایید «رام نات کوویند» رئیس‌ جمهوری رسید که سرآغاز اعتراضاتی در هند بود و هر روز ابعاد آن بزرگتر می‌‌شود. بر اساس این قانون جنجالی که عنوانش «اصلاحیه قانون شهروندی» است از این پس می‌‌توان در هند در زمینه اعطای شهروندی قانونی، دین مهاجران غیرقانونی را که قبل از سال ۲۰۱۵ وارد شده‌اند، مورد نظر قرار داد و شهروندی قانونی به آنها اعطا کرد. این ادیان فقط مختص هندوها، مسیحی‌‌ها، سیک‌‌ها، بودایی‌‌ها و پارسیان است و مسلمان‌‌ها را شامل نمی‌‌شود. سران دولت گفته‌‌‌اند که هدف این قانون این است که از اقلیت‌های مذهبی تحت تعقیب در کشورهای همسایه محافظت کند. این حرف یعنی اینکه قانون جدید مسلمان‌‌های پناهجو و تحت تعقیب روهینگیایی را که از میانمار می‌‌آیند، در بر نمی‌گیرد.

بیشتر جمعیت ۲۰۰ میلیون نفری مسلمانان هند معتقدند قانون جدید شهروندی ضد مسلمانان است. این قانون تبعیض آمیز و ضد اسلامی از زمان تصویب تاکنون با اعتراض گسترده مسلمانان هند و کشورهای اسلامی روبرو شده است و در روزهای گذشته موجی تازه‌ای از خشونت علیه مسلمانان و مساجد و مقدسات دینی را در هند ایجاد کرده و منجر به کشته بسیاری از مسلمانان هند شده است.

در همین راستا بسیاری از شخصیت‌ها، مراجع دینی، نهادها و مراکز علمی و فرهنگی ایران و دیگر کشورهای مسلمان با صدور بیانیه‌ای نگرانی شدید خود را از این قانون اعلام کردند و در مورد پیامدهای تبعیض علیه مسلمانان در مقایسه با پیروان ادیان دیگر در قانون جدید تابعیت هند هشدار دادند و این تبعیض دینی از سوی دولت هند و کشتار مسلمانان هندی را به‌شدت محکوم کردند.

دولت هند در مقابل هندوهای افراطی بایستد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب ضمن اعلام این که قلب مسلمانان جهان از کشتار اخیر جریحه‌دار است، خواستار توقف این فجایع شدند و دولت هند را موظف دانستند تا در مقابل هندوهای افراطی و احزاب طرفدار آنها بایستد.

متن کامل موضع‌گیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در حساب توئیتر پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی منتشر شد به شرح زیر است:

«قلب مسلمانان جهان از کشتار مسلمانان در هند جریحه دار است. دولت هند باید در مقابل هندوهای افراطی و احزاب طرفدار آنها بایستد و با توقف کشتار مسلمانان، از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری کند.»

اعتراض آیت‌الله علوی گرگانی به رفتار قرون وسطایی هند

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی با صدور بیانیه‌ای، ضمن ابراز تاسف و نگرانی از وضعیت مسلمانان هندوستان، کشتار، تبعیض مذهبی و آزار نسبت به مسلمانان این کشور را محکوم کردند.

ایشان در این بیانیه تاکید کرده‌اند: متأسفانه اخباری که از سرزمین هند و تبعیض مذهبی نسبت به مسلمانان آن دیار بعد از سفر رییس جمهور آمریکا به آن کشور به گوش می‌رسد، موجب نگرانی شده‌است.

حمله به مسلمانان و کشتار آن‌ها و اخراج از خانه و کاشانه قلب هر آزاده‌ای را به درد می‌آورد. متأسفانه تمام این فجایع در حالی صورت می‌گیرد که جامعه بین الملل که ادعای حقوق بشر دارند در سکوت نظاره گر هستند که نشان دهنده دروغین بودن شعار حقوق بشر آن‌ها می‌باشد.

اینجانب با محکوم کردن اینگونه رفتارها نسبت به مسلمانان هند بر لزوم تجدید نظر در اینگونه رفتارها توسط مسئولین آن کشور تأکید دارم و لازم است تمام آزادمردان جهانی و جوامع بین الملل و کشورهای مسلمان با فشار بر کشور هند از وقوع یک فاجعه انسانی بر ضد مسلمانان جلوگیری نمایند. امید است خداوند هر چه زودتر فرج برای مستضعفین عالم محقق نماید.

هرگونه کشتار و تبعیض علیه مسلمانان هند را محکوم می‌کنیم

آیت‌الله حسین نوری همدانی در پیامی جنایات علیه مسلمانان هند را محکوم کردند و خواستار جلوگیری دولت هند از خشونت‌ها شدند.  متن پیام به شرح زیر است:بسم الله الرحمن الرحیم

این روزها خبرهای ناگواری از وضعیت مسلمانان مظلوم در کشور هند به گوش می‌رسد و موجب تاسف و تاثر می‌گردد. متاسفانه این جنایات اسفناک و دردآور در سکوت رسانه‌های بین‌المللی در حال انجام است و سران کشورهای اسلامی و سازمان‌های حقوق بشری فقط نظاره‌گر بودن این مصیبت را اختیارکردند.

بی‌شک مردم هند با آن همه سابقه و فرهنگ کهن خود، زندگی آرامی که در طول تاریخ با ادیان مختلف و مذاهب متعدد در کنار هم داشته‌اند را حفظ می‌کنند و اجازه نخواهند داد عده‌ای آتش تفرقه را در آن کشور ایجاد کنند و شعله‌ور سازند.

امیدواریم دولت هند هر چه سریع‌تر با تدبیر و در نظرگرفتن فرهنگ و سابقه کهن مردم خود در مبارزه با استکبار و استعمار این موضوع را خاتمه دهد و مسلمانان آن کشور همانند گذشته خود آزادانه در آنجا به زندگی و فعالیت خود ادامه دهند و ما هرگونه کشتار و تبعیض را محکوم می‌کنیم.

قم مقدسه/ حسین نوری همدانی/ پانزدهم بهمن‌ماه ۱۳۹۸/ برابر با یازدهم رجب ۱۴۴۱

جامعه مدرسین: سازمان کنفرانس اسلامی نسبت در دفاع از حق مسلم مسلمانان هند اقدام نماید

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای کشتار مسلمانان در هند را محکوم کرد که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

افزایش تنش‌ها و درگیری‌های فرقه‌ای و اعتراضات سیاسی به قوانین دولت حاکم در هند و همچنین خارج شدن اعتراضات از مسیر اصلی خود که منجر به کشته شدن جمع کثیری از مسلمانان شده است نگرانی‌های فراوانی را ایجاد کرده است.

هند کشوری است که سالها فرقه‌ها و دیدگاه‌های مختلف مذهبی در آن زندگی کرده و امروز شایسته نیست به محل نزاع خونین و درگیری‌های فرقه‌ای تبدیل شود.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکومیت این اقدامات از مسئولین دستگاه دیپلماسی کشور می‌خواهد با لحاظ تمام مناسبات اخلاقی و سیاسی پیگیر حوادث هند باشند و برای تحقق آرامش و سلامت برای مسلمانان هند تلاش کنند سیاست تبعیض آمیز سلب تابعیت از مسلمانان هند موجب خشم مسلمانان هند و سایر کشورها شده است، از دولت این کشور می خواهیم که بر اساس عدالت، احترام به قوانین بین الملل و قوانین شهروندی حقوق همه شهروندان هندی را رعایت نماید و همچنین ازسازمان کنفرانس اسلامی می خواهیم نسبت به وظیفه اسلامی و انسانی خود در دفاع از حق مسلم مسلمانان هند اقدام نمایدوباید از تمام ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای پایان دادن به درگیری‌ها و تحقق ثبات سیاسی و تحقق همزیستی استفاده کرد.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

محمد یزدی

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

بیانیه جامعه المصطفی العالمیه درپی اتفاقات اخیر هندوستان

بسم اللّه الرحمن الرحیم

در این روزها خبرهای تأسف باری از خشونت سازمان یافته گروه‌‌های افراطی علیه مسلمانان در هند به گوش می‌رسد که موجب تأثر و ناراحتی عمیق همه انسان‌‌های صلح دوست در جهان شده است. دشمنان اتحاد و دوستی ملت‌ها به ‌ویژه رژیم سلطه‌ گر و زورگوی امریکا و دست نشانده آن، رژیم غاصب صهیونیستی، که یکپارچگی و همبستگی مردم منطقه ما را به زیان خود دانسته، حیات خود را در ایجاد اختلاف و تنش میان ملت‌‌ها و دولت‌ها می‌دانند، در ادامه سیاست استعماری «تفرقه بینداز و حکومت کن»، امروز هم با تحریک گروهی افراطی، ثبات و آرامش جامعه هندوستان را هدف گرفته‌اند.

در نتیجه این افراط گرایی، متأسفانه جمعی از مردم مسلمان هندوستان آسیب جانی و مالی فراوانی را متحمل شده اند.

جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه ضمن محکوم کردن این خشونت‌ها و رفتارهای غیر انسانی، از دولت هندوستان انتظار دارد با هوشیاری، نسبت به خنثی نمودن دسیسه‌‌های دولت‌های تفرقه افکن عمل نموده‌، تدبیر لازم را در جهت پایان یافتن هرچه سریع ‌تر این خشونت‌ها و بازگشت امنیت و آرامش به جامعه بزرگ و صاحب تمدن هندوستان به‌ کار گیرد.

وزیر امور خارجه،  کمیسیون امنیت ملی  و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه؛ موضع مناسب و اقدام کارآمد اتخاذ کنند

بیانیه مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران در محکومیت کشتار مسلمانان هندی بدین شرح است:

منْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم‏؛

کسی که صبح کند و اهمیتی به کارهای مسلمانان ندهد از آنان نیست و کسی که صدای انسانی را بشنود که فریاد کمک خواهی از مسلمانان را سر دهد و پاسخش را ندهد مسلمان نیست.

(امام صادق علیه السلام به نقل از رسول خدا صلوات الله علیه)

بار دیگر و در هیاهوی اضطراب جهانی و همزمان با سفر احمق بزرگ و سردمداران أم الفساد قرن آمریکای جنایتکار، آتش جهل شعله بر افروخت و مسلمانان مظلوم و بی یاور هند را به خاک و خون کشید و قلب میلیاردها مسلمان و انسان آزاده را آزرده ساخت. انسان‌هایی که گناهی جز مسلمان بودن ندارند اسیر سنگ دلانی شده‌اند که با چوب و چماق و دشنه و با چراغ سبز آمریکای جنایتکار و رژیم صهیونیستی و سکوت دولت هند ده‌ها نفر را شهید و صدها نفر را زخمی کرده اند.

حوزه علمیه تهران همصدا با حوزه‌های علمیه سراسر کشور دولت مردان هند را به کنترل آتش افراط گرایی فرا می‌خواند و هشدار می‌دهد که مبادا مکر قدرت‌های استکباری و صهیونیستی آنان را دوباره در دام استعمارگران گرفتار سازد، این نقشه استعمار است که می خواهد مکتب روشنایی خاموش شود تا خفاشان پلید دهکده جهانی، آسوده به چپاول ملت‌ها بپردازند.

همچنین از همه مسئولین خصوصاً وزیر محترم امور خارجه، ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه می‌خواهد، بنا به دستور قرآن کریم که می‌فرماید: «إِنِ اسْتَنْصَرُوکُمْ فِى الدِّینِ فَعَلَیْکُمُ النَّصْرُ »

اگر گروهى به خاطر حفظ دین و آئینشان از شما یارى طلب کنند، بر شما لازم است که به یارى آنان بشتابید و بر اساس اصول ۱۱ و ۱۵۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی در حمایت از مسلمانان جهان، در مقابل این جنایت فجیع که در سکوت ذلت بار دولت‌های منطقه و مجامع بین المللی رخ می دهد، موضع مناسب و اقدام کارآمد اتخاذ کنند.

عدالت‌خواهان جهان از حقوق انسانی مسلمانان هند حمایت کنند/ دسیسه‌ای علیه همه ادیان و آیین‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی طی پیامی بر لزوم حمایت امت اسلامی از حقوق انسانی مسلمانان هند تأکید کرد. متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّهً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ»

ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم. (قرآن کریم سوره قصص آیه۵)

برادران و خواهران آزاده و مسلمانان کشور عظیم هندوستان

کشور هند در جهان، به همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و اقوام و نژادها شهره است و الگوی مدارای بین دینی و قومی است.

اتفاقات اخیر هر انسان دغدغه‌مندی را به تفکر وامی‌دارد که ریشه این جریانات چیست و چه کسانی از این اتفاقات نفع می‌برند؟

آنچه مسلم است اتفاقات اخیر در کشور هند و بروز خشونت‌ها و اعمال محدودیت علیه مسلمانان به نام هر دین و آیین و قومی انجام بشود محکوم است و یک دسیسه علیه همه ادیان و آیین‌ها است و باید منافع قدرتمندان و مستکبران را در پشت آن جستجو نمود.

ضمن همدردی با آسیب‌دیدگان و خانواده‌های داغدار در حوادث اخیر انتظار می‌رود تمام دُوَل و امت اسلامی و همه انسان‌های عدالت‌خواه جهان از حقوق انسانی مسلمانان حمایت کنند و دولت هند حقوق شهروندی را رعایت نماید.

در کنار مرقد امام علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام) دعاگوی شما عزیزان هستم.

تولیت آستان قدس رضوی، احمد مروی

بیانیه مجمع عمومی جامعه مدرسین در محکومیت کشتار مسلمانان هند

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانه ای  کشتار مسلمانان مظلوم هند را محکوم کرد و خواستار توقف اعمال وحشیانه علیه مسلمین شد که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«قلب مسلمانان جهان از کشتار مسلمانان در هند جریحه دار است. دولت هند باید در مقابل هندوهای افراطی و احزاب طرفدار آنها بایستد و با توقف کشتار مسلمانان، از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری کند. مقام معظم رهبری مدّظله‌العالی – ۹۸/۱۲/۱۵»

کشتار و ضرب و جرح بی‌رحمانه مسلمانان مظلوم هند با حمایت و پشتیبانی دولت این کشور، توسط عده‌ای نژاد پرست و افراط‌گرا، مصداق بارز ظلم و ستم به انسان‌ها و زیر پا گذاشتن اصول حقوق انسان‌ها و تمام قوانین و منشورهای بین‌المللی است.‌

 روزهای سختی که این روزها بر مسلمانان و شهروندان هندی می‌رود پس از آن انجام می‌گیرد که رئیس جمهور منحوس آمریکا اخیراً از این کشور دیدار کرده است که بی‌ارتباط با این وقایع نمی‌باشد و این خصیصه خوی استکباری است که با ایجاد اختلاف در میان ملت‌ها، اهداف سلطه‌گری خود را بر کشورها و ملت‌ها دنبال می‌کند.

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن محکومیت شدید این جنایات و توصیه به دولتمردان و هندوهای افراطی در توقف این گونه اعمال وحشیانه، و ابراز همدردی با مسلمانان مظلوم هند، از دستگاه دیپلماسی کشورمان می‌خواهد که با بکارگیری ظرفیت‌های موجود، تمام تلاش خود را از وخیم‌تر شدن اوضاع در این منطقه، بکار بندد.

وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن کشتار مسلمانان هند را محکوم کرد

درپی تصویب قوانین تبعیض آمیز علیه مسلمانان توسط دولت هند و کشتار وحشیانه مسلمانان این کشور توسط هندوهای افراطی، مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن با صدور بیانیه‌ای این جنایت را محکوم کرد.

متن بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در چند هفته اخیر و به دنبال تصویب لایحه‌ای علیه مسلمانان در هند، تظاهرات مسالمت آمیزی در مخالفت با این لایحه توسط مسلمانان هند انجام پذیرفت. متاسفانه این اعتراضات مسالمت آمیز با تحریکات هندوهای افراطی و بی تفاوتی دولت هند سبب موج خشونت‌های سازمان‌یافته علیه مسلمانان بی پناه این کشور گردیده است. اخبار و تصاویر غم انگیزی که هر روزه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می گردد حاکی از سبعیت بی حد عاملان این جنایت‌هاست که در سایه حمایت پنهان دولت و بی خبری مجامع بین المللی هر روز جری تر از قبل خون انسان‌های بی گناه را بر زمین می ریزند.

مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن ضمن ابراز همدری با خانواده‌های داغدار و ابراز انزجار از افرادی که خون بخشی از مردم خود به هر دلیل را مباح می دانند از دولت هند می خواهد که هرچه زودتر نسبت دستگیری و محاکمه عاملان این جنایت‌های فجیع اقدام نموده و قبل از آنکه این امر به کشتارهای وسیع تر منجر گردد با تصحیح اشتباهات گذشته و دلجویی از داغ دیدگان حوادث اخیر راهی را در پیش گیرد که به اتحاد هرچه بیشتر مردم هند بیانجامد.

از خداوند متعال صلح و آرامش برای تمام مردم هند و عمل به نصایح پدران هند مهاتما گاندی و جواهر لعل نهرو آرزومندیم.

مجمع جهانی امت اسلامی: سکوت در برابر جنایت هندوها علیه مسلمانان به معنی نابودی انسانیت است

مجمع جهانی «امت اسلامی» طی پیامی به جنایت‌های نظامیان و هندوها علیه مسلمانان این کشور واکنش نشان داد. در این پیام آمده است:

متاسفانه همزمان با سفر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به هند، شاهد افزایش فشارها علیه مسلمانان بودیم به طوری که ده‌ها تن از مردان، زنان و کودکان مسلمان به شکل اسفناکی کشته شده اند.

جنایت‌ها علیه مسلمانان فقط به قلع و قمع آنان خلاصه نشده است، بلکه کتاب مقدس مسلمانان یعنی قرآن کریم نیز مورد هتاکی قرار گرفته است و مساجد از تعدی افراط گرایان هندو در امان نمانده است.

سکوت سازمان و مجامع بین المللی نسبت به این فاجعه انسانی و دینی بسیار تعجب برانگیز است. سوالی که در این جا مطرح می شود این است که آیا اگر در کشوری به تورات و یا انجیل تعدی می شد، این سازمان و مجامع بین المللی بازهم سکوت می کردند؟ آیا حاضرند شاهد قلع و قمع زنان و کودکان مسیحی و یا یهودی باشند؟

زمان سکوت در برابر این گونه اقدامات وحشیانه که بر خلاف انسانیت و قوانین بین المللی و آزادی دینی است، به پایان رسیده و مجامع، سازمان‌ها و جهانیان یا باید به این اقدامات واکنش مناسب نشان دهند و یا در انتظار آن باشند که روزی آن‌ها نیز با این افراط گرای‌ها دست و پنجه نرم کنند.

آیا کشورهای اسلامی و عربی خواب هستند و یا خود را به خواب زده اند؟ آیا نمی بینند که برادران و خواهران دینی خود را به شکل وحشیانه‌ای زنده به گور می کنند؟ سکوت این کشورها چه معنایی دارد؟ چرا به دولت هند برای عقب نشینی از جنایت‌هایشان فشار نمی آورند؟ هر گونه سکوت در برابر این موضوع مهم جهان اسلام، یعنی اعلام رضایت نسبت به کشتار مسلمانان در هند.

مجمع جهانی امت اسلامی در پایان از همه مخالفان خشونت، افراطر گرایی و حامیان صلح جهانی می‌خواهد که مهر سکوت خود را بشکنند و اجازه ندهند که چنین جنایت‌های بار دیگر تکرار شود.

محکومیت کشتار مسلمانان هند از سوی مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها

مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاهها با صدور بیانیه‌ای کشتار مسلمانان هندوستان را محکوم کرد و خواستار پایان سکوت نهادهای بین‌المللی در این زمینه شد.

در این بیانیه آمده است:

در روزهای گذشته حداقل ۴۳ انسان بیگناه در آتش غضب هندوهای افراطی در کشور هند سوختند. مساجد متعددی به آتش کشیده شدند و ده‌ها خانه و مغازه با خاک یکسان شدند. بسیاری از این قربانیان به‌ضربات وحشیانه چوب و سنگ و چماق جان دادند در حالی که عزیزانشان دست و پا می‌زدند تا شاید پلیسی به دادشان برسد.

جنایتهای اخیر در ناحیه شمال شرقی شهر دهلی‌نو، از تظاهراتی مسالمت‌آمیز در اعتراض به قانون جدید تصویب‌شده در کشور هندوستان آغاز شد. احزاب راستگرا و شاخه‌های افراطی آنان، مردم معترض را تهدید کردند که اگر جلوی این تظاهرات اعتراضی را نگیرند، خودشان دست به کار می‌شوند و همین نیز شد.

در اهمال و بی‌تفاوتی روشن دستگاه‌های امنیتی هندوستان، مردم معترض مورد هجوم وحشیانه حامیان قانون تابعیت جدید هند قرار گرفتند. مسلمانان هند از زمان تصویب این قانون در ماه دسامبر ۲۰۱۹ که به مهاجرین غیرمسلمان از کشورهای همجوار حق تابعیت هند را اعطا می‌کند، هیچ روزی را ساکت ننشستند. آنان به‌درستی می‌دانند که گام بعدی این قانون، سلب تابعیت از جمع کثیری از مسلمانان هند به‌بهانه مهاجر بودن است و نسبت به مسلمانان تبعیض قائل می‌شود.

برای آنانی که رخدادهای شش ماه گذشته کشور هندوستان را دنبال می‌کنند پرواضح است که راستگرایان هند، پروژه اسلام‌ستیزی خویش را با لغو خودمختاری ایالت مسلمان‌نشین جامو و کشمیر در ماه آگوست ۲۰۱۹ شروع کردند و پرده‌های دیگر این سیاست را در فیصله دادن پرونده مسجد بابری و نیز سلب تابعیت از مسلمانان ایالت آسام و در نهایت تصویب قانون بازنگری در قانون تابعیت دنبال کرد، اینک که مسلمانان هند به‌درستی صدای بحق اعتراض خویش را نسبت به این سیاست‌ها بلند کرده‌اند.

مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها ضمن محکومیت شدید کشتار رخ‌داده، از دولت هند می‌خواهد تا نسبت به وظیفه قانونی و انسانی خویش در حفظ جان اقلیت مسلمان این کشور متعهد باشد و زمینه بروز این ناآرامی‌ها را با بازنگری و تجدید نظر در سیاست‌های غلط اسلام‌هراسانه از بین ببرد. در پایان مجمع از نهادهای بین‌المللی می‌خواهد به سکوت خود نسبت به کشتارهای اخیر خاتمه دهند.

قوای سه گانه ملزم به حمایت از مستضعفان جهان هستند

جمعی از تشکل‌های دانشجویی در نامه‌های جداگانه‌‌ای به مسئولان مختلف وزارت امور خارجه، قوه قضائیه و مجلس خواستار پیگیری وضعیت مسلمانان هند در حوادث اخیر این کشور شدند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در واکنش به قتل عام مسلمانان هند در نامه‌هایی خطاب به مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و علی باقری کنی معاون امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه خواستار اقدام کارآمدی در حمایت از مسلمانان مظلوم هند شدند.

در بخشی از این نامه آمده است:

این روزها که جهان و رسانه‌های آن درگیر اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا هستند در سکوت خبری و انفعال دولت‌های مدعی حقوق بشر در دنیا برادران و خواهران مظلوم هندی ما به جرم مسلمان بودن توسط هندوهای افراطی و با حمایت رژیم اشغالگر صهیونیستی قتل عام می شوند.

حمایت از مسلمانان مستضعف علاوه بر آنکه وظیفه شرعی شما و سیره پیشوایان دین ماست وظیفه قانونی دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران نیز می باشد در همین راستا بنابر نص صریح اصول ۳، ۱۱ و ۱۵۲ قانون اساسی، جنابتان به عنوان رئیس دیپلماسی خارجی کشور بیشترین وظیفه را در حمایت از مسلمان مستضعف جهان در ساختار حکومتی نظام مقدس جمهوری اسلامی دارید.

 لذا اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور ضمن محکوم کردن این فاجعه بزرگ و عرض تسلیت و آرزوی آرامش برای مسلمانان مظلوم هند، از شما مطالبه می‌کند با اعلام موضع مناسب و اقدام کارآمد خود در راستای حمایت از مردم مظلوم و مسلمان هند علاوه بر انجام وظیفه شرعی خود به وظیفه ی قانونی خویش نیز عمل کنید.

همچنین بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ۲۱ واحد دانشگاه آزاد طی نامه‌‌ای به محمد جواد ظریف، وزیر خارجه خواستار حمایت قاطع وزارت خارجه کشورمان، از مسلمانان مظلوم هند شدند.

در بخشی از این نامه آمده است:

انتظار حمایت از مسلمانان هند در مجامع بین‌المللی، توقعی بیهوده ‌است؛ اما یکی از اهداف بزرگ انقلاب اسلامی بازگرداندن حاکمیت به مستضعفانی است که همیشه از تاریخ بیرون مانده اند. پس از دستگاه دیپلماسیِ برآمده از انقلاب اسلامی، انتظاری جُز یاری و حمایت از مستضعفان جهان؛ نباید داشت.

قواعد دیپلماسی در اسلام، فراتر از عقل معیوب بشر است. امیدواریم با حمایت قاطع وزارت خارجه کشور، از شیعیان و مسلمانان مظلوم هند؛ شاهد بازگشت رویکرد این وزارتخانه به اسلام ناب محمدی باشیم.

همچنین بسیج دانشجویی و انجمن علمی فقه و مبانی حقوق دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه درخواست کردند اقدامات و تمهیدات لازم جهت احقاق حقوق مسلمان هند از طریق مجامع بین المللی از سوی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه صورت گیرد.

در بخشی از این نامه آمده است:

پیرو جنایات رخ داده در شهر دهلی نو هند علیه مسلمانان و کشتار فجیح آنان و تخریب خانه و مسجد توسط هندوهای افراطی و تصویب قانونی ضد مسلمان در هند موسوم به CAA و وجود بیش از ۲۰۰ میلیون مسلمان در هند و نقض بند ۱ و ۳ و ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر از طرف دولت هند، انتظار مسلمانان این است که طبق بند ۱۶ ماده ۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که قوای سه گانه جمهوری اسلامی را ملزم می کند سیاست خارجی کشور را براساس معیار‌های اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی دریغ از مستضعفان جهان تنظیم کند دستور فرمایید اقدامات و تمهیدات لازم جهت احقاق حقوق مسلمان هند از طریق مجامع بین المللی از سوی ستاد حقوق بشر قوه قضائیه صورت گیرد.

الازهر به قانون تابعیت ضد اسلامی هند اعتراض کرد

الازهر مصر با صدور بیانیه‌ای نگرانی شدید خود را از قانون تابعیت ضد اسلامی هند اعلام کرد و در مورد پیامدهای تبعیض علیه مسلمانان در مقایسه با پیروان ادیان هشدار داد.

الازهر در بیانیه‌ای خواستار توجه به ارزش‌‌های شهروندی و برخورداری همه مردم از حقوق خود و دوری از تبعیض دینی و نژادی شد و تاکید کرد که اکر فرهنگ گفتگو و مبانی همزیستی مشترک حاکم شود‌ می‌توان به راه حل‌‌های مورد رضایت رسید و باید توجه داشت که مسلمانان هند دومین اجتماع بزرگ در جهان و از عوامل رشد و توسعه هند در دوره‌‌های گوناگون هستند.

از سوی دیگر کمیته سند انسانی نیز در مورد وخامت اوضاع در هند و درگیری‌‌های طایفه‌ای خشونت بار و تحریک احساسات دینی و دعوت مردم به خشونت در این کشور هشدار داد و خواستار عمل دولت هند به سند برادری دینی امضا شده توسط شیخ الازهر و پاپ واتیکان شد و همه طرف‌‌ها را به خویشتنداری و دوری از فتنه و روی آوردن به گفتگو و تقویت شهروندی و برخورد با عوامل خشونت دعوت کرد.

یمن اقدامات خشونت‌آمیز علیه مسلمانان هند را محکوم کرد

انجمن علمای یمن بیانیه‌ای را در رابطه با خشونت‌های اخیر هندوها علیه مردم مسلمان هند منتشر و این اقدام هندوها را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: ما اقدامات نژاپرستانه و حملات وحشیانه علیه مسلمانان هند را محکوم می‌کنیم و دولت هند را مسئول این جنایات می‌دانیم.

 از آحاد امت اسلامی می‌خواهیم که در کنار برادران مسلمان ما در هند بایستند و از آنها حمایت کنند و برای توقف تجاوزاتشان تحرکات جدی و سازنده داشته باشند.

اتحادیهٔ جهانی علمای مسلمان حمله به مسلمانان هند را محکوم کرد

اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان حملات پیاپی به اقلیت مسلمان در دهلی نو را محکوم کرد و از قدرت نژادپرستی در هند ابراز تأسّف نمود.

اتحادیه از کشورهای اسلامی و آزادگان جهان خواست در حمایت از اقلیت مسلمان هند نقش پررنگی داشته باشند. علی قره‌داغی، دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان، حملات پیاپی به اقلیت مسلمان هند را به شدت محکوم کرد. این حملات در مناطق شمال شرقی دهلی نو و در فاصله چند کلیومتری از محل دیدار دونالد ترامپ با نارندرا مودی نخست‌وزیر هند صورت می‌گیرد.

حوادث اخیر نتیجه‌ی تنش‌های ناشی از اصلاح قانون شهروندی در هند است؛ این قانون نژادپرستانه مورد حمایت حزب ملی‌گرای بهاراتیا جاناتا به رهبری مودی است.

قره داغی با محکوم کردن حمله به مساجد نسبت به پیامدهای این اقدامات هشدار داد. وی خاطرنشان کرد این حملات پس از سفر رسمی ترامپ به هند و سخنرانی او در دهلی نو اتفاق می‌افتد؛ ترامپ در سخنان خود گفته بود «همه‌ی ما باید با اسلام رادیکالی مبارزه کنیم». به گفته‌ی پلیس هند این حملات تاکنون ٣٣ کشته و بیش از ٢٠٠ زخمی برجای گذاشته است.

از سوی دیگر دکتر سونیل کومار، مدیر بیمارستان تیغ بهادور تصریح کرد: همه‌ی قربانیان بر اثر تیراندازی خشونت‌های دو روز گذشته کشته شده‌اند.

قره‌داغی تأکید کرد: موضع اتحادیه همواره بر مخالفت با خشونت و ترور و نژادپرستی ثابت بوده است؛ این اعمال، تروریستی و منفور و مصداق نژادپرستی هستند و ادامه‌ی آن به زیان همگان است. این حوادث می‌تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد و انسجام ملت‌ها را از هم بپاشد.

دبیرکل اتحادیه همچنین با تأکید بر حرمت خون انسان‌ها، خاطرنشان کرد: بر اساس شرائع آسمانی و قوانین بین‌المللی تعدّی به جان انسان‌ها به هیچ وجه جایز نیست.

 قره داغی از کشورهای اسلامی و جامعه‌ی جهانی خواست در راستای رویارویی با پدیده‌ی تروریسم با اشکال گوناگون آن ازجمله تروریسم دولتی و خشونت بر ضدّ مسلمانان تلاش کنند و از همه‌ی طرف‌ها خواست برای حمایت از اقلیت‌ مسلمان در هند اقدامات علمی انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics