قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مدرن سازی فرایند «وقف» در بستر بلاک‌چین
مدرن سازی فرایند «وقف» در بستر بلاک‌چین

برگزاری اولین اجلاس «وقف و بلاک‌چین» در خاورمیانه

مدرن سازی فرایند «وقف» در بستر بلاک‌چین

اولین اجلاس بین‌المللی با عنوان «وقف و بلاک‌چین» با موضوع اصلی «بهره‌گیری از تکنولوژی بلاک‌چین در راستای توسعه جهانی وقف» توسط شرکت سنگاپوری فین‌ترا در شهر دبی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، اولین اجلاس بین‌المللی با عنوان «وقف و بلاک‌چین» با موضوع اصلی «بهره‌گیری از تکنولوژی بلاک‌چین در راستای توسعه جهانی وقف» توسط شرکت سنگاپوری فین‌ترا (FINTERRA) در شهر دبی کشور امارات متحده عربی برگزار شد.

بنابر بیانیه این اجلاس، پلتفرم ارائه شده در راستای کشف ابعاد و مرزهای جدید وقف و شناسایی نوآوری‌ها و اقدامات در راستای بسط و توسعه وقف به کار خواهد رفت. این امر افکار و ایده‌های جدید را در تلاش برای تبدیل و مدیریت یک مسیر اقتصادی ـ اجتماعی پایدار برای کشورهای مسلمان در سرتاسر جهان، روشن می‌کند.

حمید رشید (بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت فین‌ترا) در مورد موفقیت این اجلاس اظهار داشت: که دبی منطقه‌ای نویدبخش با فرصت‌های بالقوه‌ی در حال رشد است که با بازارهای رشد سریع همچون بازارهای خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا (MEASA) احاطه شده‌است. بازارهایی که بررسی‌ها نشان می‌دهد دستخوش تغییرات جمعیتی اساسی و قابل توجه هستند و در آنها جمعیت جوانتر با ادراک و فهم بالاتر از لحاظ مواجه و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید در حال ظهور است.

لازم به ذکر است، شرکت سنگاپوری «فینترا» (Finterra) به منظور مدرن سازی مدیریت و سرمایه گذاری‌ها‌‌‌‌‌ روی تسهیلات خیریه اسلامی، سرمایه گذاری تازه‌ای به نام «وقف» روی فناوری بلاک‌چین صورت داده است.

این شرکت که فعالیت آن بر پایه‌ی فناوری‌ها‌‌‌‌‌ی مالی است، بستر سرمایه گذاری مشترکی را که از بلاک‌چین استفاده می‌کند، توسعه داد. هدف از این اقدام ایجاد قراردادهای هوشمند در قالب پروژه‌ی وقف است که تلاش می‌کند حوزه‌ی مالی را در رویکرد سرمایه گذاری و توسعه‌ی وقف تغییر دهد.

چشم انداز فین‌ترا نشان دهنده‌ی تمایل تعدادی از مؤسسات حوزه ی فین‌تک (Fintech)، به گسترش فعالیت خود در بازارهای مالی اسلامی در جنوب شرقی آسیا و آسیای غربی است.

ساخت بلاک‌چین شرکت مذکور از اکتبر سال ۲۰۱۷ آغاز شد و نمونه‌ی آزمایشی آن هم اکنون در مالزی، سنگاپور و اندوزی راه‌اندازی شده است و در آینده نزدیک می‌تواند وقف و قوانین آن را در سراسر جهان رواج دهد.

گردش مالی و ارزش دارایی‌ها‌‌‌‌‌ی وقف در سراسر جهان بیش از یک ترلیون دلار است. شرکت مذکور توضیح داد به علت مدیریت نامناسب فعلی، بخش عظیمی از دارایی‌ها‌‌‌‌‌ی وقف استفاده نشده یا بازدهی مناسبی ندارند.

با استفاده از بلاک‌چین می‌توان از طریق زیرنظر گرفتن قراردادهای الکترونیک در طول سرمایه گذاری، مشکلات بالا را برطرف کرد. هم اینک از ظرفیت‌ها‌‌‌‌‌ی پروژه‌ی وقف برای بازسازی مدرسه‌ای در اندونزی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics