قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مراجع درباره «طب اسلامی» به وزیر بهداشت چه گفتند؟
مراجع درباره «طب اسلامی» به وزیر بهداشت چه گفتند؟

گزارش روز؛

مراجع درباره «طب اسلامی» به وزیر بهداشت چه گفتند؟

سید حسن ‌‌هاشمی، وزیر بهداشت همزمان با سفر به استان قم، به دیدار مراجع تقلید رفت و نظرات، پیشنهاد‌ها و انتقادات مراجع را پیرامون «طب اسلامی» شنید.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، سید حسن ‌‌هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ابتدای روزهای کاری سال نو، تصمیم گرفت همزمان با سفر کاری خود به قم، به دیدار مراجع برود و همانند سفرهای گذشته گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات وزارتخانه متبوع خود را در سال‌های اخیر ارائه نمود که مورد توجه حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، علوی گرگانی، صافی گلپایگانی و سبحانی قرار گرفت.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در این دیدار در پاسخ به دغدغه وزیر بهداشت، اظهار کرد: سابقاً در جمعی اعلام کردیم که چیزی به نام طب اسلامی نداریم. البته در قرآن و روایات دستوراتی وجود دارد اما طب اسلامی گفته نمی‌‌شود، طبی که امروز وجود دارد طب سنتی نام دارد، دستوراتی وجود دارد که اگر منابع معتبر باشد می‌‌توان عمل کرد.

نمی‌‌توان به‌صورت کامل طب سنتی را انکار کرد، نمی‌‌توان گفت که فکر بشر در طول چندین هزار سال همه غلط بوده و تنها در سال‌‌های اخیر طب تازه متولد شده است؛ اما این که هر کسی بدون علم و تجربه مطب راه‌اندازی کند قابل قبول نیست، گاهی شنیده می‌‌شود کسی دو سه ماه تدریس می‌‌کند بعد می‌‌گویند شاگردان او طبیب هستند. این کارها ضربه می‌‌زند و به نفع دین نیست همچنین نباید طب را با خرافات همراه کنند.

نمی‌‌توان راه را بر اصل طب سنتی بست

ایشان تصریح می‌کند: از آنجا که عده‌ای معتقد شدند که طب سنتی در مسائل راه گشا است نباید کلاً راه را بست اما باید ضوابط وجود داشته باشد. اگر ضوابط باشد اصل کار زیر سؤال نمی‌‌رود و جلوی بی‌نظمی‌ها هم گرفته می‌‌شود.

همچنین اینکه در طب جدید هر کسی بلند شود و چند کتاب طبی را مطالعه کند و مطبی درست کند این درست نیست. افراد باید درس بخوانند، دوره ببینند و تجربه پیدا کنند. طب سنتی و طب جدید هر دو باید تحت ضوابط باشند. قانون بوعلی سینا کتاب مهم طبی او سیصد سال در اروپا کتاب درسی بوده که نمی‌‌توان آن را نفی کرد اما در عین حال این بی‌ضابطه بودن هم درست نیست؛ بنابراین نفی مطلق نمی‌‌کنیم ولی به هر حال نباید این‌گونه بی‌حساب و کتاب باشد. این وضع درست نیست و خطراتی هم دارد. چنانچه کسانی بدون اطلاع در این موضوع ورود پیدا کنند و خطری پیش بیاید شرعاً مسئولیت دارند.

آیت‌الله مکارم نیز در بخشی از سخنان خود با تأکید بر توجه به حمایت از تولید داخل در مسائل درمانی و بهداشتی اضافه کرد: حمایت از تولید داخلی در دارو هم باید وجود داشته باشد. یکی از مشکلات برخی از داروهای داخلی عدم برخورداری از کیفیت لازم است. نه تنها در مسأله دارو بلکه در همه موارد برای حمایت از کالای داخلی ابتدا باید به سراغ کیفیت برویم.

کیفیت داروهای ایرانی باید تقویت شوند/ ضرورت توجه دولت به طرح سلامت و تقویت آن

گاهی هم برخی اطبا تصور می‌‌کنند که اگر داروی ایرانی بنویسند از شأن آن‌‌ها کم می‌‌شود که باید در بین آن‌‌ها فرهنگ سازی کرد؛ وابستگی مردم به داروی خارجی وابستگی بدی است و گاهی خطرناک می‌‌شود.

در بعضی جاها طرح سلامت را سست کردند و بعضی بیمارستان‌‌ها می‌‌گویند ما این را قبول نداریم؛ پایه خوبی گذاشته شد که باید ادامه پیدا کند، می‌‌دانیم یکی از مشکلات، بودجه طرح سلامت است که شاید به صورت کامل تأمین نمی‌‌شود که اگر آن تأمین می‌‌شد این مشکلات پیش نمی‌‌آمد.

طرح سلامت که مردم از آن ابراز خوشحالی می‌‌کردند باید ادامه پیدا کند و دولت هم باید به این مسأله اهمیت دهد چرا که بهداشت و درمان در همه جوانب حرف اول را می‌‌زند. مردم باید بتوانند از همان تسهیلاتی که برایشان گذاشته شده استفاده کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کرد: باید با اختصاص بودجه لازم گرفتاری‌‌های مردم را در این زمینه حل کرد. مشکل دیگری که گاهی ایجاد می‌‌شود این است که بعضی بیمارستان‌‌ها هنگامی که مریضی فوت می‌‌کند و بازماندگان توانایی مالی پرداخت هزینه‌‌ها را ندارند، از تحویل جسد خودداری می‌‌کنند.

امیدواریم مشکلات بخش بهداشت و درمان که حرف اول را در کشور می‌‌زند با عزم راسخ وزیر بهداشت و سایر مسئولان حل شود و دولت هم باید برای این موضوع اهمیت قائل شده و به آن اولویت دهد.

خطر سوء استفاده از اسلام به نام طب

وزیر بهداشت همچنین در دیدار با آیت‌الله حسین نوری همدانی شنید: فعالیت بهداشتی در کشور، فعالیت بسیار مهم است؛ در اسلام از طب به عنوان یک مساله مهم یاد شده است؛ در اسلام بر این نکته تأکید شده است که اگر کاری نیز قرار است انجام شود به بهترین نحو انجام شود و در عرصه پزشکی نیز باید چنین عمل کرد.

خدمات مسئولان کشور در عرصه‌های مختلف با هم متفاوت است و خدمات پزشکی و درمانی و بهداشتی از بهترین و مهم‌ترین خدمات به مردم است که مردم نیز رضایت دارند؛ قضاوت مردم نسبت به فعالیت پزشکی در کشور مثبت است ولی نسبت به برخی از امور که مرتبط به معیشت است مردم راضی نیستند که در این زمینه باید توجه شود که همه جریان‌ها در کشور به شکل یکنواخت انجام شود تا مایه رضایت مردم را فراهم کنند.

طرح تحول سلامت خدمت بزرگی به مردم کشور بود؛ در اسلام همه خدمت‌ها و همه علوم، در یک رتبه هستند ولی برخی از علوم دارای اهمیت هستند؛ یکی از این علوم، علوم مرتبط به طب و بهداشت است.

آیت‌الله نوری همدانی نیز در بخشی از سخنان خود به مسئله طب اسلامی پرداخت و تصریح کرده: در زمینه طب اسلامی باید توجه داشت که اسلام با تمام ابعاد زندگی بشر در ارتباط است؛ اگر کسی بگوید که طب اسلامی را منکر شود کار درستی انجام نداده است ولی برخی از این مساله سوء استفاده می‌کنند که باید از این سوء استفاده جلوگیری کنند.

ایشان در پایان مساله حمایت از کالای ایرانی را بسیار مهم دانسته و معتقد است باید سعی شود تجهیزات پزشکی در کشور تولید گردد.

نباید مخالفت و موافقت برخی با طب سنتی یا اسلامی به سطح عموم جامعه کشیده شود

از دیگر دیدارهای وزیر بهداشت با آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی بود که ایشان بر مسئله گسترش بیمه و خدمت به مستضعفین جامعه تأکید کرد و با تشکر از زحمات و تلاش‌ها و خدمات وزارت بهداشت گفت: جامعه‌ی ما امروز از وجود و حسن عمل شما راضی هست. گر چه همه وزرا خوب هستند اما خوبی‌ها دارای درجات می‌‌باشد. مرحوم امام همیشه تأکید داشتند که این انقلاب برای پا برهنه‌‌ها هست لذا شما که بر پشت میز نشسته‌اید باید بدانید که این مردم هستند که به شما این مقام را داده‌اند پس بنای خدمت برای مستضعفین داشته باشید.

گرچه برخی با دادن وعده‌‌های زیاد انتظارات مردم را بالا بردند و نباید انجام می‌‌شد اما هنوز هم آنچه مردم می‌‌خواهند با عمل دولت فاصله دارد و این باعث نارضایتی می‌‌شود و این حقیقتی است که نمی‌‌شود انکار کرد و لذا دولت تا جایی که می‌‌تواند سعی و تلاش کند تا فاصله کم شود چون این کار شدنی است.

آیت‌الله علوی گرگانی در ادامه با تأکید بر گسترش بیمه در سهم درمان تأکید کرد: تلاش کنید بیمه توسعه بیشتر پیدا کند تا وقتی بیمار مراجعه به بیمارستان می‌‌کند غیر از درد خود دغدغه دیگری نداشته باشد چون بالاترین دغدغه‌ی بیمار هزینه‌ی آن است و بعضی‌‌ها امکانات زیادی ندارند. در مورد نوآوران سلامت توسعه‌ی بیشتری دهید تا مردم از این طرح‌ها در همه زمینه‌‌ها بهره‌مند شوند.

ایشان در پایان با اشاره به موضوع طب سنتی یا اسلامی و مخالفت و موافقت برخی با آن اظهار کرده: نباید این مسائل به سطح عموم جامعه کشیده شود بلکه بهتر است این مسائل در جلساتی با متخصصین این فن بررسی شود تا مشخص شود چه کسانی دارای تجربه و مهارت کافی هستند و چه کسانی خدای ناکرده قصد سوء استفاده دارند و جلوی کار برخی گرفته شده و از متخصصین واقعی حمایت شود. چرا که عده‌ای واقعاً تجربه خوبی در زمینه طب سنتی دارند و باید جامعه از تجربه و مهارت آن‌ها هم بهره‌مند شود.

قلب مریض شکسته است و خداوند نزد قلوب شکسته است

همچنین در این سفر دکتر هاشمی به دیدار آیت‌الله حسین وحید خراسانی رفت و معظم‌له پس از گزارش وزیر بهداشت، با اشاره به این روایت که إنّ الله یحبّ کل قلبٍ حزین و… عند المنکسره قلوبهم فرمود: قلب مریض شکسته است و خداوند نزد قلوب شکسته است و کار شما خدمت به این قلوب می‌باشد. در ادامه ایشان همگان را به قرائت هر روزه‌ی قرآن و هدیه‌ی آن به امام زمان علیه‌السلام توصیه نمودند.

قابل ذکر است، وزیر بهداشت در این دیدارها با بیان اینکه دخالت‌های بیجای برخی افراد در طب با نام طب اسلامی، خطرآفرین است، اظهار داشته: دخالت‌های برخی افراد غیرکارشناس در امور تشخیصی و درمانی به سلامت مردم آسیب وارد می‌کند و این، سوء استفاده از باورهای آنها است. وی گفته است به طب سنتی اعتقاد دارم و آن را تقویت می‌کنم.

کمبودهای طرح تحول سلامت برطرف شود

همچنین در این سفر دیداری با آیت‌الله سبحانی صورت گرفت و ایشان در این دیدار وزیر بهداشت را به عنوان یکی از سرمایه های کشور یاد کرد و گفت: طرح تحول سلامت در کشور، انعکاس بسیار خوبی داشته و بسیاری از مردم کشور، این طرح را می‌پسندند و امیدواریم که تا پایان سال با حمایت دولت، کمبودهای آن برطرف شود چراکه این طرح در جامعه بسیار اثرگذار است.

آیت‌الله سبحانی در بخشی از سخنان خود اظهار کرده: تعداد قربانیان حوادث ترافیکی در ایام تعطیلات نوروز را  در شان جمهوری اسلامی ایران نیست. ۳۰ نفر از سرمایه‌های ارزشمند کشور در کشتی سانچی شهید می‌شوند،  به درستی عزای عمومی اعلام می‌شود و مسئولان پیام می‌دهند و یا در حادثه سقوط هواپیما بیش از ۶۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند که مسئولان و افراد مختلف، پیام می‌دهند و همه متاثر می شویم اما در تعطیلات نوروز، در تصادفات سرمایه عظیمی از کشور را از دست می‌دهیم و هیچ مقامی هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد که سوال برانگیز است.

دولت باید تصمیماتی بگیرد که تلفات حوادث جاده‌ای، کاهش پیدا کند البته رسانه‌ها و صدا و سیما نباید با وضعیت نامناسب کیفیت خودروها و جاده‌های کشور، مردم را تشویق به سفر کنند بلکه مردم در این ایام در شهر خود به صله ارحام برسند البته سفرهای ضروری انجام شود اما فراموش نکنیم که در این ایام، سرمایه عظیمی از کشور را از دست می‌دهیم.

اجتهاد یادآوری می‌کند، همچنین حضرات آیات شبیری زنجانی و جوادی آملی در جلسات علمی و دیدارهای رسمی خود از غیر معتبر بودن بسیاری از روایات طبی و ضرورت نگاه دقیق و علمی به طب سنتی و بهره‌گیری از شیوه‌های جدید پزشکی تاکنون سخن گفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics