قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مرجعیت سیاسی میدان عمل برای تجلی مرجعیت دینی است
مرجعیت سیاسی میدان عمل برای تجلی مرجعیت دینی است

استاد غریفی:

مرجعیت سیاسی میدان عمل برای تجلی مرجعیت دینی است

استاد حوزه علمیه نجف به دیدگاه‌های مختلف مرجعیت دینی و مرجعیت سیاسی حاکم بر بلاد اسلامی اشاره و اذعان داشت: مشروعیت سیاسی بر بلاد مسلمین بدون توجه به مرجعیت دینی و تجلی ابعاد مختلف دین در جامعه اسلامی امکان‌پذیر نخواهد بود. انسان مختار همواره میان مرجعیت فقیه جامع‌الشرایط یا مرجعیت احزاب یکی را انتخاب می‌کند،  لذا مرجعیت سیاسی میدان عمل برای تجلی مرجعیت دینی یا مرجعیت حزبی است.

به گزارش شبکه اجتهاد، نشست علمی «مرجعیت دینی و مرجعیت سیاسی با تمرکز بر بحث ولایت‌فقیه» با حضور آیت‌الله السید أبوالحسن حمید المقدس الغریفی از علمای حوزه نجف، به همت مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعهالمصطفی برگزار شد.

استاد غریفی، با حضور در جامعه المصطفی در نشستی با اساتید مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث که در سالن شهید عارف الحسینی مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد، به موضوع مرجعیت دینی و سیاسی در قرآن و عترت اشاره کرد و ضمن تبیین فرازهایی از آیات الهی در رابطه با حقوق عامه جامعه، ابراز داشت: تفقه در دین و شناخت احکام الهی ابتدائا وظیفه‌ای همگانی و بر دوش تمام آحاد جامعه است. زمانی که مجتهدی با تفقه در دین موضوعی را کشف و استنباط کرد، وظیفه تبیین آن به جامعه را داشته، حق ندارد آن را صرفاً از آن خود بداند.

این استاد حوزه علمیه نجف بیان معالم دین و سنت نبوی را از نخستین وظایف مرجع و فقیه دانست و ابراز داشت: معالم دین منحصر در امور عبادی نبوده، همچون مقوله‌ای عام، اکثر مسائل محدثه که مرتبط با زندگی مسلمین است را شامل می‌شود.

غریفی ولایت در تمام شئون جامعه ازجمله ولایت در بیان فتوا و قضاوت، ولایت بر حکم و تدبیر تمام امور امت اسلامی و رعایت مصالح، اقامه حدود و دفع مخاطرات را ازجمله وظایف مرجع دینی توصیف کرد.

وی در ادامه به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام در رابطه با رجوع نزاع مسلمین به حاکم جور و طاغوت اشاره کرد و ابراز داشت: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند؛ هر کس در موارد حق یا باطل به طاغوت مراجعه کند؛ درواقع به‌سوی طاغوت رفته و از او مطالبه قضاوت کرده است؛ ازاین‌رو آنچه بر اساس حکم او [که خود فاقد مشروعیت است] دریافت می‏دارد، به باطل اخذ نموده است؛ هرچند در واقع حق ثابت او باشد؛ زیرا آن را بر اساس حکم طاغوت گرفته است.

سخنران این نشست به دیدگاه‌های مختلف مرجعیت دینی و مرجعیت سیاسی حاکم بر بلاد اسلامی اشاره کرد و اذعان داشت: مشروعیت سیاسی بر بلاد مسلمین بدون توجه به مرجعیت دینی و تجلی ابعاد مختلف دین در جامعه اسلامی امکان‌پذیر نخواهد بود.

غریفی با بیان این‌که انسان مختار همواره میان مرجعیت فقیه جامع‌الشرایط یا مرجعیت احزاب یکی را انتخاب می‌کند، اظهار داشت: مرجعیت سیاسی میدان عمل برای تجلی مرجعیت دینی یا مرجعیت حزبی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به حدیثی از رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله به حدود اختیارات ولی‌فقیه اشاره و مرجعیت دینی را اختصاص به معصوم علیهم‌السلام دانست و ابراز داشت: پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان اولی و سزاوارتر است؛ پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند؛ خداوند مولای من و مولای مؤمنان است و علی مولای کسی است که من مولای او هستم.

این استاد حوزه نجف با بیان این‌که در دوران غیبت ولایت‌فقیه بر مسلمین، مانند ولایت معصوم علیهم‌السلام است، اظهار داشت: فقیه بر تمام شئون امت اسلامی، از جمله امربه‌معروف و نهی از منکر و اعمال حدود و تعزیرات اسلامی ولایت دارد.

غریفی در پایان سخنان خود به تفاوت‌های ولایت عامه و ولایت حسبه فقیه در اندیشه اسلامی اشاره کرد و اذعان داشت: اکثر علمای اسلام قائل بر ولایت‌فقیه در تمام امور تدبیر شئون امت اسلامی، رعایت مصالح امت و اقامه حدود اسلامی بوده، آن را از ضروریات اجتماعی مسلمین در دوران غیبت معصوم علیهم‌السلام می‌دانند.

استاد غریفی ضمن راه‌اندازی نشریه تخصصی انصارالحجه، مقاله‌هایی چون؛ عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی از دیدگاه فقه و نیز انرژی هسته‌ای از دیدگاه فقه را به رشته تحریر درآورده است./ حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics