قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مردم را به قیام سیدالشهداء آشنا کنید/ هر چه برای عزای امام حسین انجام شود تفریط است
نظر آیت‌الله وحید درباره برگزاری مجالس عزاداری محرم در ایام کرونایی

آیت‌الله وحید خراسانی در دیدار مبلغان محرم:

مردم را به قیام سیدالشهداء آشنا کنید/ هر چه برای عزای امام حسین انجام شود تفریط است

حضرت ‌آیت‌الله وحید خراسانی سفر تبلیغی مبلغان دینی را بزرگترین نعمت خداوند دانست و تأکید کرد مردم را به عظمت عاشورا و قیام سیدالشهداء آشنا کنید که اگر این کار صورت گیرد اجرتان بدون درک و بدون وصف خواهد بود، ما حضرت را نشناختیم و نفهمیدیم چه خبر است. خاتم النبیین شب معراج به ملأ اعلا رسید و وقتی به قاب قوسین واصل شد دو کلمه آنجا دید.

به گزارش شبکه اجتهاد، حضرت آیت‌الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در دیدار جمعی از مبلغان حوزه علمیه در ایام محرم با اشاره به اهمیت سفر تبلیغی طلاب در ایام محرم گفت: اگر قدر بدانید و عظمت مطلب را درک کنید این سفر بزرگترین نعمتی است که خدا نصیب شما کرده است.

وی به ثمر سفر تبلیغی مبلغان اشاره کرد و افزود: غایت سفر امر به معروف و نهی از منکر است، این دو کلمه همان دو کلمه ایست که سید الشهداء‌ فرمود «إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاْصْلاحِ فى أُمَّهِ جَدّى، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ» این سفر چنین سفری است.

آیت‌الله وحید خراسانی با تأکید بر دعوت مردم به بهترین کلمات اظهار داشت: دعوت به خدا احسن الاقوال است، ائمه هدی ابواب خدا هستند، کاری کنید که در این سفر هر جا هستید، عمرتان را در سه جمله تبلیغ احکام، مسائل حلال و حرام و نماز؛ اصول عقاید و تهذیب اخلاق صرف کنید، مستند هم باید قرآن و روایات باشد.

عصاره سفر مبلغان، تحکیم عقائد، تعلیم احکام و تهذیب اخلاق

وی ادامه داد: آنچه را ائمه فرموده‌اند برای مردم طرح کنید، در هر جا که هستید، سعی کنید از آنجا که بیرون آمدید مردم را به چهارده معصوم آشنا کنید و این اثر زندگی با برکت شما است، عصاره سفر مبلغان باید تحکیم عقائد مردم، تعلیم احکام و تهذیب اخلاق باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم فراهم کردن زمینه توبه برای گناهکاران و آشنا کردن مردم با امام زمان (عج) را ضروری دانست و ابراز داشت: سعی کنید گنهکارها را توبه بدهید و مردم را به امام زمان (عج) آشنا کنید؛ افسوس که عمر گذشت و ما آنچه می‌توانستیم از این زندگی بهره نبردیم.

وی عنوان کرد: صد سال قیام لیالی برابر با این است که در این سفر یک گنهکار را توبه داده و به خدا برگردانید و مردم را به ولی عصر آشنا کنید، این کار برنامه سفر شما باشد و قهرا نتیجه این می‌شود اسمتان در دفتر اصحاب سیدالشهدا ثبت است.

ما حضرت را نشناختیم و نفهمیدیم

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مردم را به عظمت عاشورا و قیام سیدالشهداء آشنا کنید که اگر این کار صورت گیرد اجرتان بدون درک و بدون وصف خواهد بود، ما حضرت را نشناختیم و نفهمیدیم چه خبر است. خاتم النبیین شب معراج به ملأ اعلا رسید و وقتی به قاب قوسین واصل شد دو کلمه آنجا دید.

وی اضافه کرد: کلمه اول «ان الحسین مصباح الهدی» و کلمه دوم «و سفینه النجاه» بود که شرح این دو کلمه دو کتاب لازم دارد، جمله اول جنبه علمی داشته و چراغ هدایت سربریده حضرت سیدالشهدا (ع) است، جمله دیگر حیث عملی دارد و کشتی نجات همه درماندگان محشر، وجود مقدس امام حسین (ع) است، این حدیث صحیح السند است.

آیت‌الله وحید خراسانی با بیان این که در روز قیامت همه انبیا مسؤول هستند و همه افراد باید حساب پس بدهند، گفت: نص قرآن است که همه انبیا مسؤول خواهند بود، روایت معتبر است پنجاه هزار سال مردم همه سرپا ایستاده اند. در زمان قطع نفسها می‌شود انبیاء درمانده و اولیاء بیچاره می‌شوند، ناگهان هودجی ظاهر می‌شود. که ظاهرش رحمت بی منتهی و باطنش عفو خداوند متعال است.

اهمیت زیارت قبر سیدالشهدا

وی افزود: از هودج صدیقه کبری بیرون می‌آید و جمیع عرش می‌ایستند که ختم محشر اینجا است. ناگهان یک پیراهن کهنه غرق به خون بیرون می‌آورد و روی سرش می‌اندازد؛ جبرییل نازل می‌شود، می‌گوید خدا به تو سلام می‌رساند و هر چه می‌خواهی بخواه که رد شدنی نیست. آنجاست که حضرت می‌گوید «یا رب شیعتی» یعنی ختم محشر پیراهن کهنه غرقه به خون امام حسین (ع) است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایاتی درباره اهمیت زیارت قبر حضرت سیدالشهدا (ع) اظهار داشت: روایتی می‌فرماید هیچ ملک مقرب و نبی مرسلی نیست الا این که یک آرزو و حاجت دارد، آن آرزو و حاجت این است که خدا به آنها اذن بدهد و به زیارت قبر سیدالشهدا بروند.

وی با اشاره به درخواست حضرت موسی از خدا برای زیارت مضجع امام حسین (ع) ادامه داد: ابوحمزه ثمالی که از حواریین امام چهارم است می‌گوید در زمان حکومت آل مروان از ترس عمال بنی مروان شبها به زیارت قبر سیدالشهداء می‌رفتم و روزها استراحت می‌کردم، رسیدم به حائر حسینی و خواستم مشرف بشوم. یکی جلو آمد گفت امشب این حرم قرق است و بار دوم رفتم هم همین را تکرار کرد. بار سوم گفتم من گرفتار آل مروان هستم. گفت ما مأموریم، امشب این حرم خاص کلیم الله موسی بن عمران است، موسی حاجتی از خدا داشته، مدتها است درخواست کرده و امشب خدا به موسی رخصت داده، در کنار این قبر بیاید.

سیدالشهدا شناخته نشده است

آیت‌الله وحید خراسانی با بیان این که کسی امام حسین (ع) را نشناخته است، ابراز داشت: یک عده عوام پیدا می‌شوند و می‌گویند این عزاداری‌ها افراط است، این قدر شعور ندارند که هر چه برای او انجام شود تفریط است، عقل نیست و سیدالشهدا شناخته نشده است.

وی عنوان کرد: ان شاء الله ایام عاشورا توفیق پیدا کرده و مردم را به عظمت سیدالشهدا آشنا کنید. اجرتان در این حدیث معتبر است که بر مصیبتی که بر ما ما وارد آمده بگیرد و مردم را بگریاند بهشت بر او واجب می‌شود و با ما در درجات بالا خواهد بود، این نتیجه سفر مبلغان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics