قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / معرفی کتاب؛ سیر تاریخی تدوین کتب «فقه مقارن»

معرفی کتاب؛ سیر تاریخی تدوین کتب «فقه مقارن»

 

کتاب «سیر تاریخی تدوین کتب فقه مقارن» تألیف دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب روانه بازار شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، کتاب «سیر تاریخی تدوین کتب فقه مقارن» ناظر به تاریخچه، مهم‌ترین کتب و ترسیم ادوار برای فقه مقارن در شیعه و اهل ‌سنت، نوشته محمد معینی‌فر، دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب است.

این کتاب در یک مقدمه و سه بخش فراهم شده است. نویسنده در مقدمه کتاب خود به تعریف مسئله و ضرورت و اهمیت تحقیق،‌ پیشینه تحقیق و اهداف و روش تحقیق پرداخته است.

سپس در بخش اول اثر تخت عنوان کلیات، به تعریف فقه، فقه مقارن، فقه الخلاف، گونه‌شناسی آثار فقه مقارن، و متغیرهای تأثیرگذار بر اختلاف فتاوا پرداخته و در بخش دوم نیز طی دو فصل، فقه مقارن در شیعه و سیر ادوار فقه مقارن در شیعه را مورد بررسی قرار داده است.

نویسنده در فصل دوم این بخش، سیر فقه مقارن در شیعه را به پنج دوره تقسیم کرده است و سپس آراء برخی از امامان شیعه و فقهای مشهور شیعه هم‌چون شیخ مفید و شیخ طوسی و علامه حلی را بررسی کرده است.

بخش سوم اثر به فقه مقارن در اهل سنت اختصاص یافته است. نویسنده تاریخچه فقه مقارن و سیر و ادوار فقه مقارن در میان اهل سنت را در دو فصل تحلیل کرده و ضمن تقسیم‌بندی آن به دور‌ه‌های مختلف به مباحثی هم‌چون بستر پیدایش، اهمیت فقه مقارن از منظر علما و فقه مقارن و فناوری اطلاعات اشاره کرده است.

ایکنا، یادآور می‌شود، چاپ اول «سیر تاریخی تدوین کتب فقه مقارن» زمستان ۱۳۹۳ در تیراژ ۱۰۰۰ جلد با قیمت ۱۱۰۰۰ تومان از سوی نشر ادیان چاپ و به تازگی منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics